| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار «سیاست‌ و تاریخ معاصر ایران»/بررسی اسلامیت و جمهوریت

کتاب سياست‌ و تاریخ معاصر ایران تالیف مسعود رضایی شریف ‏آبادی و گردآوری و تدوین یاسر عسگری در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، در 532 صفحه رقعی چاپ اول زمستان 1392، توسط انتشارات نشر معارف چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، کتاب سیاست‌ و تاریخ معاصر ایران تالیف مسعود رضایی شریف ‏آبادی و گردآوری و تدوین یاسر عسگری در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، در ۵۳۲ صفحه رقعی به قیمت ۱۴۴۰۰ تومان، توسط انتشارات نشر معارف چاپ و منتشر شده است.

مسعود رضایی شریف آبادی، که از تحلیل‏گران و تاریخ پژوهان جبهه فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است، تلاش کرده است در مقالات، یادداشتها و گفتگوهایش با ارائه توضیحاتی مستدل و مستند به روشنگری درباره تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و وقایع آن بپردازد. آنچه در این مجموعه آمده است، گوشه‌ای از نوشتار و گفتگوهای تحلیلی این نویسنده منتقد و تاریخ‏ نگار مُدقّق است.

این کتاب از ۴ بخش تشکیل شده است: مقالات و یادداشت های تاریخی و تحلیلی، مقالات و یادداشت های سیاسی اجتماعی، یادداشت های سیاسی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و گفتگوها..

ضرورت تقویت فرهنگ نقد در عرصه تاریخ، آسیب شناسی نهضت مشروطه، تبرئه رضاشاه، نهضت مبارزه با سلطه اجانب، پیوند دین و جنبش های اجتماعی و سیاسی در ایران، ماهیت سیاسی دکتر علی شریعتی، بنی صدر مجلس را تابع خودش می خواست، آیت الله منتظری از دریچه تاریخ، تغییر فرهنگ انقلابی در دولت هاشمی رفسنجانی، جریان نقد تاریخ نگاری انقلاب، پنجره ای رو به تاریخ و پاسخ به تاریخ عناوین مقالات بخش اول این کتاب هستند. در بخش دوم مقالاتی درباره وصیت نامه امام خمینی(ره)، جنبش دانشجویی، افشاگری، اسلام بدون شریعت، برخوردهای دوگانه عبدالکریم سروش، ابتلائات عرصه سیاست، رابطه اسلامیت و جمهوریت  و… می آید.

photo_2016-12-31_22-01-31

در بخش سوم هم یادداشت های کوتاهی قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و تبیین فتنه ۸۸ می آید و در بخش چهارم هم گفتگوهایی درباره تاریخ و عملکرد رژیم پهلوی، نقش و جایگاه مصدق، بررسی حادثه ۱۶ خرداد، دکتر شریعتی و ساواک، روحیات و عملکرد مسعود رجوی، از جبهه ملی تا سازمان منافقین، شهید بهشتی و ماجرای بنی صدر، علل انشقاق مجمع روحانیون مبارز از روحانیت مبارز، علل انحراف و ساختارشکنی مجلس ششم، نقش و جایگاه و عملکرد ولی فقیه و رابطه هنر و انقلاب می آید و به سئوالات و شبهات ماهواره ها درباره موضوعات مذکور پاسخ می دهد.

مطالعه این کتاب برای همه مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان و فعالان تشکلها توصیه می شود و به بسیاری از سئوالات و شبهات تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و عملکرد نظام اسلامی و حوادث پس از انقلاب پاسخ می‏دهد.

در مقدمه مسعود رضایی بر کتاب «سیاست‌ و تاریخ معاصر ایران» آمده است: انقلاب اسلامی از ابتدای پیدایی تاکنون، با انواع و اقسام مخالفت‌ها و تقابل‌ها مواجه بوده است. طبعاً آنجا که مخالفان دست به سلاح بردند و با شیوه‌های خشونت‌آمیز به مقابله با نظام جمهوری اسلامی برخاستند، پاسخ متناسب را نیز دریافت داشتند. بزرگترین نمونه، به راه انداختن جنگ تحمیلی علیه ایران بود، اما همواره این‏گونه نبوده است که انقلاب ما با گلوله و آتش مورد تهدید قرار گیرد، بلکه شبهه‌آفرینی‌ها و تردید‌افکنی‌ها نیز رویه دیگری بوده است که با استفاده از تبلیغات منفی یا مغرضانه و فشار بر افکار عمومی، مسیر دیگری را برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی پیموده است، البته سرمنشأ این‏ گونه شبهه‌ها و شائبه‌ها متفاوت بوده‌اند؛ گاه از سر ناآگاهی و کج‌بینی و گاه با نیت تخریب و سمپاشی و به هرحال نمی‌توان قضاوت یکسانی راجع به سرمنشاء و ماهیت تمامی آنها داشت، اما در یک نکته نمی‌توان شک کرد که عدم ارائه پاسخ‌های مناسب به این شبهات ــ با هر منشاء و ماهیتی ــ می‌توانست و می‌تواند موجب تخریب افکار عمومی گردد. بنابراین حضور در این جبهه نیز امر کاملاً ضروری و واجب به نظر می‌رسید و همچنان نیز این ضرورت وجود دارد.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 37974
تاريخ ثبت خبر : 12 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:21
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)