| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار جلد سوم «عنوان بصری»/ شرح و تفسیر حقیقت علم

جلد سوم کتاب «عنوان بصری» تألیف آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این اثر که شرح و تفسیر موضوعی حدیث شریف عنوان بصری مروی از امام صادق علیه السلام است، به فقره «لیسَ العلمُ بالتّعلمِ انّما هو نورٌ یقعُ فی قلبِ من یریدُ اللهَ تبارکَ و تعالیٰ ان یهدیَه» اختصاص دارد که مبحث «حقیقت علم» در آن مطرح شده است.

این کتاب که حاصل بیانات آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) است در ۸ مجلس تدوین یافته که در ادامه مجلدات قبلی به طبع رسیده است که «ضرورت حرکت بر طبق مبانی علمی و یقینی در تمام مراحل سلوک» و «کیفیت غلبه قوای وهمی بر مبانی علمی» عناوین مجالس اول و دوم آن است.

«تاکید قرآنی بر پرهیز از مطلق ظن و ضرورت عقلی بر تحصیل نور علم»، «برداشتی از آیه هفدهم سوره مبارکه رعد در حقیقت علم» و «تاثیر مراقبه در کیفیت نزول اسم علیم پروردگار» از دیگر موضوعات مجالس این کتاب است که در بخشی از آن می خوانیم:

«امام صادق علیه السّلام می‏فرماید: علم، نوری است که خداوند در قلب هرکسی که بخواهد می‌تاباند؛ پس اگر انسان در وجود خود احساس نور نکند علم ندارد. نور آن حالت تجردی است که نفس به‌واسطۀ عمل صالح به‌دست می‏آورد و برای تلقّی معانی کلیّه ـ که همان مقصود از علم است ـ آمادگی پیدا می‏کند؛ و شکی نیست که توجه انسان به عالم طبع و ماده موجب ‏می‌شود که آنچه برای انسان حاصل می‌‏شود جنبۀ مادی و شائبۀ نفسانی به‌خود بگیرد.

سابقاً بیان شد مسائلی از قبیل حوادث، زاد‌و‌ولد، کسب‌و‌کار، رشد و ترقی، و به‌طورکلی تمام آنچه در این عالم است، به‌واسطۀ صفات کلیّۀ الهیّه تحقق پیدا می‏کند. حال باید دید که آیا آنچه در این عالم برای ما در طول شبانه‌روز تحقق پیدا می‏کند موجب نور است یا ظلمت؟ این مسئله بسیار مهم است….»

بحثی در «حقیقت علم حصولی و حضوری» و «امتیاز علم حضوری به خطاناپذیری به واسطه اتحاد عالم و معلوم» از موضوعاتی است که در شرح فقره «العلم نور یقع فی قلب من یرید الله تبارک و تعالی» در حدیث امام صادق مطرح شده که در آن «جایگاه علم حصولی در تحصیل معارف الهیه»، «کیفیت تغییر علم حصولی به علم حضوری»، «خطاپذیری علم حضوری»، «واقع و نفس الامر حقیقت علم حضوری» و … با استناد به آیات الهی و بیان سیره اولیاء دین و اشعار بزرگان عالم عرفان تبیین شده است.

«لزوم سیر ترتیبی در مراتب علم پروردگار» عنوان مجلس آخر این کتاب است.

لازم به ذکر است این اثر از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» با قیمت ۱۵ هزار تومان و شمارگان ۲هزار نسخه در ۱۹۸ صفحه به همراه لوح فشرده سخنرانی ها توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 61901
تاريخ ثبت خبر : 18 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)