| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رحیم کارگر:


انتخابات باید معرف گفتمان انتظار به جهان باشد

مديرگروه آينده ‌پژوهی پژوهشكده مهدويت تصریح کرد: اگر انتخابات کمک کند که ما در پرتو آن باورها و اندیشه های خودمان را که مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی است و مشروعیت اش از امام حی غایب(عج) ناشی می شود را به دنیا منتقل کنیم، درست عمل کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، مدیر گروه آینده ‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده ‌پژوهی در رابطه با «جایگاه انتخابات در یک جامعه منتظر» اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی به عنوان جامعه منتظر نظام مردم‌سالاری دینی را پذیرفته ایم به این معنا که مردم در راستای اراده و قانون الهی می توانند در مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود نظر داده و انتخاب کنند و نقش موثری داشته باشند. مردم‌ سالاری دینی با بحث مهدویت و انتظار از طریق ولایت فقیه پیوند می خورد، به عبارت دیگر پیونددهنده ما با جامعه مهدوی رکنی به نام «ولایت فقیه» است.

وی افزود: سایر مسایل اجرایی و کارگزاران نظام و … اگر ذیل ولایت فقیه قابل تعریف و ایفای نقش باشند برای جامعه منتظر قابل پذیرش هستند اما اگر از دایره ولایت فقیه خارج باشند جامعه منتظر هیچ رغبت و توجه‌ای به مقولاتی مانند انتخاب مسئولان و مدیران و کارگزاران و … ندارند.

مدیر گروه آینده ‌پژوهی پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: نکته دوم این است که نقش مردم در عصر غیبت کبری و در مسایل سیاسی می تواند در قالب ها و شکل های مختلف صورت بگیرد که یک قالب آن انتخابات است. ما می توانیم قالب ها و شکل های دیگر آن را نیز داشته باشیم مانند بیعت یا مانند تظاهرات سراسری که مردم در زمان انقلاب داشتند و امام را از جان و دل برگزیدند اما به هر حال فعلا این قالب مورد قبول قانون اساسی و عموم مردم است می تواند مورد پذیرش جامعه منتظر باشد

.

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: مهم‌ ترین نکته در این رابطه آن است که این مسایل زمانی برای جامعه منتظر ارزش و اعتبار دارد که آن را به آرمان های مهدوی نزدیک کند یعنی اهداف و ایده های مهدویت را در جامعه منعکس کند در غیر این صورت اصولا بود و نبود آنها اهمیتی برای جامعه منتظر ندارد.

وی تاکید کرد: اهمیت مقولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … زمانی است که کمک کند تا جامعه در مسیر انتظار درست و پویا قرار بگیرد بنابراین اگر انتخابات کمک کند که جامعه ما یک قدم به سمت جلو حرکت کند، کمک کند که ما به هدف و مقصود خودمان یک قدم نزدیک‌ تر شویم، اگر کمک کند که شکوه و عزت جامعه منتظر را به رخ دنیا بکشانیم، اگر انتخابات کمک کند که ما در پرتو آن باورها و اندیشه های خودمان را که یک نظام مردم سالاری دینی است و مشروعیت آن از امام حی غایب(عج) ناشی می شود را به دنیا برسانیم، این نوع انتخابات و این نوع نظام بسیار مطلوب و موردتأیید است.

کارشناس و محقق مهدوی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: وقتی دشمنان و رقبای ما با انواع امکانات و موضوعات در مسایل مختلف در حال پیگیری کردن ایده های خود هستند یقینا ما نیز در برابر آنها مجهز به سلاح آینده نگری دینی و پویا هستیم. جامعه ما مردمانی دارد که هم منتظر امام زمان خود اند و هم در سرنوشت خود دخیل هستند و آینده و فرجام خود را خودشان رقم می زنند و دارای وحدت و انسجام و شکوه بی نظیری هستند و هم اینکه می توانند برای خود تعیین تکلیف کنند. اگر بتوانیم این گفتمان را به دنیا ارایه دهیم می توان گفت موفق بوده ایم و انتخابات خوبی خواهیم داشت.

حجت الاسلام کارگر یادآور شد: انتخاب ما باید مبتنی بر آموزه های مهدویت و انتظار باشد، پس باید بکوشیم گفتمان انتظار و گفتمان سیاسی ما بر محوریت جامعه آرمانی مهدوی شکل بگیرد. اگر انتخابات با این دید شکل بگیرد برای ما مطلوب است و جامعه منتظر می تواند در پرتو انتخابات ایده ها و آرمان های خود را نیز پیگیری کند و هم در مقابل دشمنان و مخالفان خود سرافراز از میدان خارج شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 46799
تاريخ ثبت خبر : 27 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)