| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


امکان یا امتناع بومی سازی علوم سیاسی در پرتو تجربه علوم سیاسی چین

به دلیل برخی همانندیها بین جامعه و انقلاب ایران و چین، بررسی روند و تجربه علوم سیاسی چین میتواند امکان یا امتناع بومی سازی در این رشته دانشگاهی را آشکار سازد. اکنون با بررسیِ گسترش علوم سیاسی در چین می توان نسبت بین بومی گرایی و علوم سیاسی را به نحو مناسب تری درك کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله امکان یا امتناع بومی سازی علوم سیاسی در پرتو تجربه علوم سیاسی چین توسط سید  صمد حسینی واسوکلایی و حسین جمالی به نگارش درآمده است.

در چکیده این مقاله آمده است:

علوم سیاسی معاصر چین، بیانگر آن است که این علم، ضمن رشد و توسعه در درون چارچوب و پارادایم علوم سیاسی جهان، به مثابه یک رشته دانشگاهی مستقل و با به کارگیری روش ها، جهت گیری ها و اصول علمی، توانسته است اعتبار مناسبی در میان جامعه علوم سیاسی بیابد . مهم ترین ویژگی علوم سیاسی در چین و در ارتباط با بومی گرایی، ربط و مناسبت آن با جامعه و حکومت چین است. از این دیدگاه، موضوعات موجود در عرصه سیاست چین با روش های متعارف علمی بررسی و تحلیل می شوند. به نظرمی رسد، با توجه به تجربه علوم سیاسی در چین، و نیز تسری آن به علوم سیاسی در ایران، بومی گرایی به معنای به کارگیری روش ها، الگوها و نظریه های علوم سیاسی در مورد موضوعات مرتبط با جامعه مورد بررسی است و تحول ماهوی و بنیادین در این رشته دانشگاهی، غیرعلمی، غیرعملی و ممتنع است.

متن کامل مقاله در اینجا  آمده است

انتهای پیام/

کد خبر : 43660
تاريخ ثبت خبر : 25 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 17:39
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)