| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


امنیت سیاسی افراد و مرجع آن در فقه امامیه

نجف لکزایی، حسین رحمت الهی، محمدجواد ارسطا و هادی حاجی زاده مقاله ای با عنوان «امنیت سیاسی افراد و مرجع آن در فقه امامیه» نگاشته اند که در شماره 44 مجله حقوق اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نجف لکزایی، حسین رحمت الهی، محمدجواد ارسطا و هادی حاجی زاده مقاله ای با عنوان «امنیت سیاسی افراد و مرجع آن در فقه امامیه» نگاشته اند که در شماره ۴۴ مجله حقوق اسلامی منتشر شده است.
چکیده این مقاله در ادامه می آید:
مقوله امنیت و به ویژه امنیت سیاسی، در همه جوامع امروزی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی حقوق بنیادین افراد مورد توجه قرار می‌گیرد و ماهیتی حقوق بشری به خود گرفته است.
نوشتار حاضر با توجه به این اهمیت، درصدد بازشناسی مقوله امنیت سیاسی و مهم‌ترین رکن آن ذیل عنوان «مرجع امنیت» در آموزه‌های فقه سیاسی شیعه است.
بدین منظور، ضمن تبیین اجمالی محل بحث در مطالعات امنیتی، معیارها و ضوابطی به منظور تشخیص مرجع امنیت از میان موضوعات امنیت ارائه شده است.
سپس سه شاخص به عنوان موضوعات اصلی امنیت سیاسی با عناوین «حق به‌کارگیری و ابراز هر عقیده سیاسی»، «حق بر انتخاب‌شدن برای مناصب سیاسی» و «حق بر انتخاب مقامات و کارگزاران نظام سیاسی»، احصا و مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در گام بعد، به بررسی مهم‌ترین موضوع در فقه امامیه، به منظور بازشناسی «مرجع امنیت سیاسی» پرداخته شده است.
از این رهگذر، در فقه امامیه، «حق به‌کارگیری و ابراز عقاید سیاسی» به عنوان مهم‌ترین گزاره در امنیت سیاسی افراد و جامع دیگر حقوق و آزادی‌های سیاسی در نظر گرفته می‌شود.

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 53152
تاريخ ثبت خبر : 26 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)