| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک کارشناس:


امام سجاد(ع) با دعا دست به جهاد فرهنگی زدند

بعد از جریان عاشورا و اتفاقاتی که پس از آن برای امام سجاد(ع) افتاد و به ویژه ظلم و جفای حاکمان وقت، امام(ع) تصمیم گرفتند در قالب دعا به مسایل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام رضا کریمی، پژوهشگر سیره امام سجاد(ع) با اشاره به مهندسی ادعیه و علت تکیه چهارمین امام شیعیان(ع) به دعا اظهار کرد: بعد از جریان عاشورا و اتفاقاتی که پس از آن برای امام سجاد(ع) افتاد و به ویژه ظلم و جفای حاکمان وقت، امام(ع) تصمیم گرفتند در قالب دعا به مسایل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی بپردازند.

وی ادامه داد: حاکمان وقت از هر طریقی حضرت(ع) را تحت نظر داشتند. ارتباط مردم با امام سجاد(ع) قطع بود و حتی یاران ایشان نمی توانستند به ملاقات بروند. وضعیت به گونه ای بود که امام سجاد(ع) فرمودند: «در کل مکه و مدینه بیست نفر هم نیستند که ما را یاری کنند که این جمله مربوط به اوایل امامت و بعد از حادثه کربلا بود.»

حجت الاسلام کریمی تصریح کرد: حضرت سجاد(ع) بسیاری از مضامین مربوط به حکومتداری را از طریق دعا در جامعه بیان می کردند، برای مثال در ادعیه صحیفه سجادیه، دعا برای مرزداران اسلام وجود دارد. آنچه که مشخص است اینکه هرکدام از این ادعیه پیام های خاصی را دارند.

این پژوهشگر تاکید کرد: در واقع اگر بخواهیم به صحیفه سجادیه حضرت(ع) نگاه کنیم اصلا نمی توان صرفا به عنوان کتاب دعا به این اثر نگریست، این کتاب آیین حکومتداری، آیین رفتار با مردم و چگونگی انجام وظایف را در قالب ادعیه بیان می کند. اینگونه نیست که صحیفه حضرت(ع) فقط تضرع باشد. دعا می تواند انسان را به آرامش درونی برساند ولی ادعیه که در صحیفه آمده است هیجان هم می بینیم، مواردی نظیر مبارزه و سبک زندگی در این دعاها دیده می شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: در جریان واقعه کربلا حضرت سجاد(ع) به شدت بیمار و با وجودی که جوانی بیست و پنج ساله بودند اما مصلحت خدا بود که در آن روز بیمار باشند و در میدان جنگ حضور نیابند. امروز اگر بخواهیم امام سجاد(ع) را معرفی کنیم باید بگوییم که حضرت(ع) رویکردشان عمدتا جهاد فرهنگی بود و امروز نیز باید سبک مبارزه ما همین طور باشد.

کریمی ادامه داد: سیره و سنت امام سجاد(ع) همچون سایر اهل بیت(ع) بود که به محرومان رسیدگی می کردند و چندین بار دارایی هایشان را بخشیدند و وقتی مردم مدینه مورد هجوم قرار گرفتند هزاران زن و کودک به خانه حضرت(ع) پناه آوردند.

وی در پایان اظهار کرد: معتقدم اگر امروز بسیاری از مباحث و نکات وارده در صحیفه امام سجاد(ع) و رساله حقوق حضرت(ع) را بررسی و به کار بندیم در این صورت جامعه ما بیش از آنچه که اکنون شاهد هستیم در مسیر موفقیت گام بر می دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 33408
تاريخ ثبت خبر : 6 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:09
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)