| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مهدی رستم‌نژاد در گفتگو با طلیعه:


امام حسین(ع) محصور در زمان نیست/شهید حججی محصول عاشوراست

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با اشاره به قیام امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) در زمان خود حرکت نکرد و محصور در زمان نبود در حالی که همه جنگها محصور در زمان هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با اشاره به فلسفه عاشورا گفت: اعمال امام حسین (ع) در مسیری که به کربلا منتهی می شود مانند انتخاب هایی که انجام می دهد، افرادی که می پذیرد و یا دعوت نمی کند، حیرت انگیز است.مثلا چگونه امام کسی را که می خواهد اسب و شمشیرش را تقدیم کند، نمی پذیرد و از سوی دیگر به دنبال زهیر ابن قین می فرستد.

وی بیان کرد: امام به عده ای می گوید بیعت خودم را از شما بازپس می گیرم و از سوی دیگر در روز عاشورا فریاد می زند هل من ناصر ینصرنی آیا کسی هست که مرا کمک کند؟ زنان و همسران و خواهران را به معرکه جنگ می آورد. همه فرماندهان نظامی در هنگام جنگ زنان و کودکان را به جای امنی می برند اما امام حسین(ع) به صورت عکس رفتار می کند. امام از لجاجت و عناد و کینه دشمن باخبر بود اما بالعکس عمل می کند. مجموعه این اعمال امام حسین(ع) برای ما جای سوال است که چرا اینگونه رفتار کرده است؟ و فلسفه قیام امام حسین(ع) در جواب به چرایی این سوالات است.

این مفسر قرآن ادامه داد: امام حسین(ع) نمی خواست در سال ۶۱ هجری صرفا سرباز جمع کند و بجنگد. نوع سربازگیری او برای جهان آینده بود. اینکه از یک سو هل من ناصرا ینصرنی می گوید و از سوی دیگر بیعت را از عده ای برمی دارد، تناقض نیست بلکه هدف امام بود که سربازهای ناخالص را خارج کند تا خالص ترین ها بمانند و هدفش پابرجا شود.

رستم نژاد با اشاره به شهید حججی اضافه کرد: هدف امام حسین(ع) از قیام ذوابعاد و چندجانبه است. او می خواهد دین را برای همیشه بیمه کند و در طول تاریخ سربازگیری کند. به همین دلیل هیچ امامی به اندازه امام حسین(ع) سرباز ندارد. امام در طول تاریخ سرباز دارد. شهید محسن حججی ها هم سرباز امام بودند. اینها سربازان در بستر زمان هستند.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور افزود: امام در زمان خود حرکت نکرد و محصور در زمان نبود درحالیکه همه جنگ ها محصور در زمان هستند. جنگ ها در دوره ای اتفاق می افتند و بعدها به اوراق تاریخی تبدیل می شوند و در کتاب ها و خاطره ها می مانند. اما امام حسین جریان جاری است. او در بستر زمان انقلاب ایجاد می کند. انقلاب اسلامی ما هم یکی از آثار فراوان حرکت امام حسین(ع) است.

نویسنده تفسیر جامع الاثری یادآور شد: هر کس در عالم شعار «هیهات من الذله» را انتخاب می کند و پرچم امام حسین(ع) را برمی دارد، در امتداد قیام عاشورا گام برداشته است. پس انقلاب امام حسین(ع) فرا زمانی و برای حفظ دین بود. منظور امام خمینی (ره) از اینکه محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشت به همین دلیل بود. امام حسین با خون خود اسلام را زنده کرد. در این اسلام امر به معروف و نهی از منکر، نماز و تقوا و … همه با هم وجود دارند.

اسلام معاویه در برابر اسلام امام حسین(ع) شکست خورد و آنچه که امروز وجود دارد اسلام حسینی است اکنون طلیعه اسلام و آزادگی دمیده شده و امیدواریم اسلام علوی و اسلام حسینی به دست امام زمان (عج) جهانی شود

امام حسین(ره) همه دین را بیمه کرد

رستم نژاد تصریح کرد: امام حسین(ره) همه دین را بیمه کرد و این کوثری است که امام در بستر تاریخ ایجاد کرد و همچنان هم سرباز می پذیرد. قیام امام قیام همه انبیاء و عصاره حرکت همه اولیاء و اوصیاء الهی است. به گفته امام خمینی(ره) اسلام با قیام و حرکت پیامبر ایجاد شد و با خون امام حسین(ع) بیمه شد.

وی با بیان اینکه اسلام با وجود معاویه دفن شده بود، گفت: از گفته های امام حسین(ع) است که «فاتحه اسلام باید خوانده شود.» در آن زمان چیزی از اسلام باقی نمانده بود. اسلام مرده با ظاهر معاویه ای در آن دوران وجود داشت. اما امام حسین(ع) اسلام را نگه داشت و یک بار دیگر از طریق او تجدید حیات شد. امام اسلام بی جانی را با خون خود زنده کرد. بنابراین امام از واقعه کربلا موفق بیرون آمده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اکنون اسلام طوفنده و پرشتاب است که می تواند حکومت و نظام تشکیل دهد و در مقابل نظام کفر بایستد. اینها همه محصول اباعبدالله الحسین است. اگر اسلام از فیلتر معاویه و امثال او عبور می کرد و به ما می رسید دیگر اسلام نبود. بنابراین اسلام اکنون زنده است زیرا امام آن را نگه داشت.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) تنها به اسلام شیعی کمک نکرد بلکه به همه مسلمانان و بشریت کمک رساند، گفت: آزادگی امام مختص مسلمانان و شیعیان نیست بلکه برای همه بشریت است. اسلام معاویه در برابر اسلام امام حسین(ع) شکست خورد و آنچه که امروز وجود دارد اسلام حسینی است. اکنون طلیعه اسلام و آزادگی دمیده شده و امیدواریم اسلام علوی و اسلام حسینی به دست امام زمان (عج) جهانی شود.

رستم نژاد با اشاره به پیام های نهضت عاشورا گفت: عاشورا ذوابعاد است. امام به دنبال حاکمیت خط الله بود و این جامع ترین هدف امام حسین بود. امام می فرماید: «برای اصلاح امت جدم حرکت کرده ام و امر به معروف و نهی از منکر می کنم». همه اینها برای به اهتزاز درآمدن کلمه الله بود تا کسانی که با غرایز مادی داعیه اسلام داشتند از اریکه قدرت کنار زده شوند. امام حسین(ع) کاری انجام داد تا در نهایت اسلام به دست امام زمان(عج) برسد و همه جوامع بشری از کلمه الله بهره مند شوند. کلمه الله به همراه خود عدالت و امنیت و .. را می آورد.

امثال شهید حججی ها هم محصول جریان فکری عاشورا هستند. بالطبع کربلا این انرژی را دارد که سلسله جنبانی کند و خون را در این جریان پمپاژ کند و زنده نگه دارد

عاشورا یک جریان فکری است

وی عاشورا را مختص یک روز ندانست و گفت: عاشورا یک جریان فکری است و لذا جاری ست. تمام روزها تمام می شوند اما عاشورا کل یوم عاشوراست. اینکه هر روز عاشوراست یعنی هر روز جریان بین امام حسین(ع) و یزید و دو طرف جبهه حق و باطل ادامه دارد. جریان ضدیت و تقابل و رویارویی ادامه دارد و گرنه اگر حق و باطل با یکدیگر در جنگ نباشند، یکی می شوند درحالیکه حق و باطل با هم یکی نیستند.

رستم نژاد اضافه کرد: امثال شهید حججی هم ماحصل رویش جریان عاشورا هستند زیرا عاشورا در سال ۶۱ هجری متوقف نشد. عاشورا هر روز در حال سربازگیری است. در هر زمان و هر روز صحنه حق و باطل در رویارویی که در برابر یکدیگر دارند، نقش عاشورا را نشان می دهند. از یک سو جبهه پلشتی و کژی و ناراستی و از سوی دیگر جبهه نور و حقیقت و انسانیت. بنابراین اینها رویش های کربلا هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در پایان گفت: امثال شهید حججی ها هم محصول جریان فکری عاشورا هستند. بالطبع کربلا این انرژی را دارد که سلسله جنبانی کند و خون را در این جریان پمپاژ کند و زنده نگه دارد. کربلا موج طوفنده ای است که هر لحظه بر حیات و نشاطش افزوده می شود و به همین دلیل در بستر زمان حججی ها که از بستر کربلا الهام می گیرند، بوجود می آیند.

انتهای پیام/

کد خبر : 53818
تاريخ ثبت خبر : 9 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)