| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالکریم بهجت‌پور در گفتگو با طلیعه:


امام حسین(ع) دین را آرمانی شایسته فداشدن معرفی کرد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: بزرگترین خدمت امام حسین (ع) به دین این بود که آن را به عنوان آرمان بلند که شایسته فداشدن است، معرفی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره نقش واقعه عاشورا در اصلاح حکومت اسلامی گفت: مسیری که بعد از غدیر خم و انتصاب امام علی (ع) به عنوان امامی که خلیفه هم محسوب می شد، به انحراف کشیده شد و امام حسین(ع) نسبت به آن آگاه شده بود.

وی افزود: خلفایی که با رای مردم به خلافت می رسیدند و شایستگی های قابل قبولی از نظر عموم داشتند، مورد قبول اهل بیت هم بودند تا اینکه بعد از خلیفه سوم، بنی امیه میدان دار مدیریت دستگاه حکومت شدند و حکومت را قبضه کردند. معاویه با قصد پالایش مدیریت نظام اسلامی در زمان امام علی(ع) حکومت کرد و سپس امام حسن(ع) مجبور به مصالحه با وی شد تا حکومت پس از معاویه به اراده مردم بازگردد درحالیکه دستگاه بنی امیه به دنبال ایجاد پادشاهی و ولیعهدی بود.

بهجت پور گفت: امام حسین(ع) در برابر بازی قدرت و پادشاهی ایستاد تا ولیعهد به هر دلیلی انتخاب نشود زیرا فرزند معاویه فردی عیاش باشد. آنچه که از تاریخ فهمیده می شود این است که امام حسین (ع) چهره منحرف از حاکم اسلامی را نپذیرفت و عاشورا پالایش و اصلاحیه ای بر رویه های حکومت داری مسلمانان بود.

این مفسر قرآن افزود: قدم بعدی امام حسین (ع) این بود که حکومت را به صالحان بازگرداند و شرایط را به دوران حکومت امام علی (ع) و ابتدای حکومت امام حسن(ع) بازگرداند. اگر بیعت مردم با امام عملی می شد، حکومت در ریل زمان امام علی(ع) و امام حسن(ع) قرار می گرفت اما این اتفاق رخ نداد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: عاشورا ارائه الگوی درست حکومت و مسیری که حکومت اسلامی باید طی کند، بود. امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت پیامبر(ص) قیام کرده بود. امام علی می فرماید: «مردم به حاکم شان شبیه ترند تا نسبت به پدران شان». برای اصلاح حکومت باید حاکمان شایسته ای بر سر مردم قرار بگیرند و یکی از ثمرات قیام امام حسین(ع) هم می تواند این موضوع باشد.

امام حسین(ع) درصدد بود انگیزه های الهی را دوباره در جایگاه اصلی بنشاند و بازی با دین و بازیچه قرار دادن آن را از جامعه بزداید

هدف اصلی امام حسین(ع) برگرداندن فرصت برای شاداب نگه داشتن دین بود

بهجت پور با اشاره به فلسفه عاشورا گفت: فلسفه عاشورا هم در گفته های امام و هم در عمل او قابل استخراج است. فلسفه عاشورا قیامی با ابعاد مختلف بود. هدف اصلی امام حسین(ع) برگرداندن فرصت برای شاداب نگه داشتن دین و اهداف دین در زندگی مردم بود. امام درصدد بود اهداف دین الهام بخش مردم باشد و دین نقش رهبری و راهبردی برای مردم داشته باشد. اتفاقی که بعد از پنج دهه از ارتحال پیامبر افتاده بود، نادیده گرفته شدن اهداف دین بود.

وی بیان کرد: بعد از ارتحال پیامبر (ص) انگیزه های پایین و کوچک جای انگیزه های بالا را گرفته بود درحالیکه دین وجود داشت؛ دینی که قرار بود به خدمت دنیای مردم قرار گیرد نه اینکه به زندگی مردم نقش اخروی بدهد. امام حسین(ع) درصدد بود انگیزه های الهی را دوباره در جایگاه اصلی بنشاند و بازی با دین و بازیچه قرار دادن آن را از جامعه بزداید. مثلا انگیزه جهاد برای رسیدن به قدرت بود و هدف از کشورگشایی برای رسیدن به غنایم به نام اسلام بود.

این نویسنده و محقق کشورمان تصریح کرد: آنچه که در جامعه آن روز تثبیت شده بود، کنار رفتن انگیزه های اسلامی بود بطوریکه دنیا دین را مرکب خود قرار داده بود. طبقه خواصی که در آن مقطع زندگی می کردند به تدریج فاصله طبقاتی زیادی با عموم جامعه پیدا کردند و سطح کامیابی دنیوی گسترده تر شد. این طبقه خواص در خدمت دین نبودند و دین را در خدمت خواسته های شان کرده بودند. بزرگترین خدمت امام حسین(ع) به دین این بود که آن را به عنوان آرمان بلند که شایسته فداشدن است، معرفی کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: مردم آن دوران تا جایی از دین استفاده می کردند که زحمتی برایشان نداشته باشد. امام حسین(ع) فرمود: « اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛ مردم بنده های دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایى که دین وسیله زندگى آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‌شوند.» بسیاری حرف از دینداری می زنند اما به دلیل اینکه انگیزه درست و صحیح ندارند در زمان خطر عقب نشینی می کنند.

بهجت پور با اشاره به عملکرد امام حسین(ع) در روز عاشورا گفت: امام و یارانش با نشان دادن ایثار عملی در میدان بیان کردند که حقیقت فداکاری برای دین زمانی محقق می شود که انسان در میدان جهاد با اطلاع از اینکه چیزهای بسیاری را از دست می دهد اما با خدا معامله می کند و این نقطه اوج در کربلا وجود داشت.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) باید نشان می داد جریان ولایت و رهبری اسلام زمانی که از مسیر خودش خارج می شود، اگر عنوان فرایض اسلامی را هم به دوش بکشد اما از نظر خصلت درونی انسان را تبدیل به گرگ های وحشی  می کند. امروز هم در دنیای اسلام جریان داعش وحشی ترین کارها را به نام دین انجام می دهد.

باید دائما در جان جامعه اسلامی دمیده شود که از اهداف بلند جامعه مراقبت شود و در پناه آرمان های بلند بتوانیم دنیای مان را هم تامین کنیم در این صورت دموکراسی مناسب و سطح مطلوبی از آزادی را دارا خواهیم بود

نویسنده تفسیر همگام با وحی با اشاره به هدف امام حسین(ع) در قیام عاشورا گفت: یکی از اهداف امام فهماندن این مساله بود که اگر انسان به سمت حاکمیت الهی نیاید و حکومت افراد فاسد را به نام اسلام بپذیرد، تبدیل به وحشی ترین افراد می شود چنانکه دشمنان رفتار سنگدلانه ای با امام حسین(ع) و یارانش در کربلا انجام دادند و افتخار می کردند که خوارج از دین خارج شده را تنبیه کرده اند.

 بهجت پور با اشاره به مهم ترین پیام نهضت عاشورا گفت: مهم ترین پیام عاشورا این بود که زندگی انسانها خوب نخواهد شد مگر اینکه رو به سوی آرمان های بلند حرکت کنند. بزرگترین هنر شیطان اغواگری است یعنی کاری کند که هدف های اصلی در انسان گم شوند و اهداف غیرواقعی و کوچک به جای اهداف بلند بنشیند.

استاد حوزه و دانشگاه به بیان مهمترین درس واقعه عاشورا پرداخت و گفت: باید دائما در جان جامعه اسلامی دمیده شود که از اهداف بلند جامعه مراقبت شود و در پناه آرمان های بلند بتوانیم دنیای مان را هم تامین کنیم. در این صورت دموکراسی مناسب و سطح مطلوبی از آزادی را دارا خواهیم بود.

بهجت پور افزود: نباید به قیمت به دست آوردن آزادی و دموکراسی اهداف بلند و آرمان های مان را چوب حراج بزنیم. شیطان قسم خورده که اهداف بلند را از بین می برد در این صورت فقط نامی از جمهوری اسلامی ما باقی می ماند اما آرمان های آن از بین می رود.

نویسنده کتاب اصول تحول فرهنگی با توجه به نزول تدریجی قرآن در پایان سخنانش بیان کرد: بعد از واقعه عاشورا بنی امیه از بین رفت اما چون تغییرات اساسی صورت نگرفت بنی عباس ۵۰۰ سال دیگر به دور از حرکت متعالی حکومت کرد. این هشدار عاشورا برای ما در فضای سیاسی و اجتماعی می تواند باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر : 53691
تاريخ ثبت خبر : 8 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)