| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

محمدجواد یاوری در گفت‌و‌گو با طلیعه:


امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کرد

استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کردند. ایشان نقش بزرگی در احیای تمدن و ارزش‌های اسلامی بعد از 25 سالی که در دوره خلفا بدعت‌های مختلفی گذاشته شده بود، داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، امام حسن(ع) در دوران حکومت داری خود با دوران پر فراز و نشیبی روبرو بوده است و در نهایت صلح تحمیل شده با دشمن خود را می پذیرد. پذیرفتن این صلح یکی از موضوعات مهم در دوران امامت ایشان بود. حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در سخنانی به تشریح شیوه و سیاست حکومتداری امام حسن(ع) اشاره کرده که در ادامه آمده است:

شبهاتی بین عموم مردم درباره امام حسن(ع) وجود دارد که او شخصی اهل سازش و مدارا و امام حسین(ع) فردی اهل مبارزه است و یا اینکه امام حسن(ع) نسبت به حکومت داری و سیاست تدبیر لازم و دانش کافی نداشت و اقداماتی انجام داد که شیعیان او به مراتب هوشیاری بیشتری از او داشتند.

اهل بیت از سوی خدا منصوب شده اند و اطاعت از آنها واجب است. طبق روایت امام هادی(ع) «ما اهل بیت سیاست مدار هستیم.» سیاست مدار به کسی گفته می شود که شیوه مملکت داری را آموخته و به مصالح بشر آگاه است. بنابراین اهل بیت به عنوان سیاست مداری که از طرف خدا منصوب شده اند، حق زعامت بر مردم را دارند.

 امام حسن(ع) بعد از شهادت امام علی(ع) به خلافت رسید. در زمان امیرالمومنین هم امام حسن(ع) و هم امام حسین(ع) به عنوان جانشین مطرح می شدند. بعد از شهادت امام علی(ع) مردم برای بیعت به سوی امام حسن(ع) می روند. بنابراین مردم نسبت به قدرت و توانایی امام در حکومت آگاه بودند و الا اگر ملاک های جاهلیت و قومی و قبیله ای و عشیره ای مطرح بود، باید به سراغ بزرگان هر قوم می رفتند.

امام حسن(ع) در تشکیل حکومت همان راه امام علی(ع) را در پیش گرفت. یکی از مهم ترین و ضروری ترین اقدامات امام در حکومت داری، حفظ حکومت اسلامی برای اجرای دین مبین اسلام است. حراست از کیان اسلام و سرزمین های مسلمانان در اولویت کار امام بود. نه اینکه دیگر برنامه ها در اولویت نبودند اما ضرورت ایجاب می کرد بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

امام حسن(ع) درصدد حذف معاویه از قدرت اسلامی بود. این برنامه ریزی دقیق، زمینه ای شد تا معاویه حکومت خود را در خطر ببیند و همه تلاش خود را برای ساقط کردن حکومت امام انجام دهد

از لحاظ داخلی جریان های فکری ایجاد شده بودند و انشقاق توسط دشمن خارجی و بنی امیه بین مسلمانان رخ داده بود. در زمان امام علی(ع) خوارج بوجود آمدند و در میان اشراف کوفه هم نفوذ پیدا کرده بودند. امام حسن(ع) در گام اول با معاویه و جریان های داخلی مواجهه بود و باید همه آنها را یکپارچه می کرد. حاکم مقتدر است که می تواند وضعیت داخلی را یکپارچه کند و در مقابل دشمن بایستد.

سیره امام حسن(ع) به گونه ای بود که خوارج هم با وی بیعت کردند پس اقتدار لازم را دارا بود. امام خطبه ای خواند و در آن خطبه مسیر و مدار حکومت داری خود را تعیین کرد. مدار و مسیر حرکت او، سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین و کتاب خدا بود.

امام حسن(ع) در نظر داشت ضمن انسجام درونی، دشمن بیرونی را هم به انقاد خود درآورد. بعد از سخنان امام حسن(ع) خوارج با امام بیعت کردند به این شرط که با معاویه بجنگند اما امام تسلیم حرف های آنان نشد و فرمود: «من با هر کس بجنگم شما هم باید بجنگید و با هر که صلح کردم شما هم باید صلح کنید.»

امام حسن(ع) درصدد حذف معاویه از قدرت اسلامی بود. این برنامه ریزی دقیق، زمینه ای شد تا معاویه حکومت خود را در خطر ببیند و همه تلاش خود را برای ساقط کردن حکومت امام انجام دهد. به همین علت به سراغ توطئه رفت.

معاویه پیشنهاد صلح به امام حسن(ع) داد و از جمعیت بزرگی که امام حسن(ع) گرد خود جمع کرده بود، هراس داشت. پنج گروه در کنار امام بودند و از این میان یک گروه شیعه و مابقی سنی بودند. خوارج و فرصت طلب ها بر این گروه ها تاثیر گذاشتند و در نتیجه صلح بر امام تحمیل شد. معاویه پیشنهاد صلح داد و امام به دلیل وجود نفاق در یاران صلح را پذیرفت.

بعضی از منابع به اشتباه امام را به گونه ای معرفی می کنند که در پیشنهاد صلح معاویه، پیشنهادهای مالی مطرح می کند اما این اشتباه است. در حالیکه پیشنهاد مالی از سوی دشمنان مطرح می شود و امام آن را نمی پذیرد. امام در این صلح نامه عزت شیعه، حفظ و کرامت اهل بیت و شیعیان و مقام اهل بیت و توجه به اسلام را در صلح نامه قید می کند. امام صلح را برای حفظ اسلام می پذیرد تا از این طریق بازسازی مجدد نسبت به جامعه اسلامی و شیعه رخ دهد.

سیره فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امام حسن(ع)

سیره فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امام بیشتر به دوران بعد از صلح با معاویه بازمی گردد که بخشی از مدیریت خود را در «دولت در سایه» ادامه می دهد و جامعه شیعه را برای دوران امام حسین(ع) و قیام کربلا آماده می کند.

ازدواج با دختر سرکرده منافقان

اشعث پدر جعده قبل از اینکه جزو منافقان باشد، در سپاه امام علی(ع) حضور دارد و با امام بیعت می کند. دختر او را هم امام حسن(ع) به عنوان زنی مومن انتخاب می کند. به همین علت در آن زمان نمی توان امام حسن(ع) را متهم کنیم که اشعث و دختر وی از ابتدا از دشمنان محسوب می شدند.

در دوران حکومت امیرالمونین، امام حسن(ع) ازدواج می کند و بعدها اشعث، تحت تاثیر معاویه منافق می شود. جعده هم از دشمنان امام تاثیر می پذیرد تا جاییکه امام را به شهادت می رساند.

ابعاد مختلف حضور ده ساله امام حسن(ع) در مدینه

امام جهاد علمی، فرهنگی و اجتماعی را در مدینه در مقابل تحرکات معاویه شروع می کند. معاویه خود را خلیفه می خواند و امام حسن در برابر معاویه خط خود را خط حزب الله معرفی می کند و خط آنها را خط شیطان اعلام می کند. امام حسن(ع) در مدینه نام امام علی را زنده کرد و روایاتی از امام علی(ع) و پیامبر(ص) را مطرح می کند. کرسی درس و بحث را در برابر جریان بدیل ساز بنی امیه که در برابر اهل بیت خود را برجسته کرده بودند، برپا می کند.

امام حسن(ع) بیش از ۱۰۰ شاگرد برجسته را تربیت کرد. معاویه دستور ممنوعیت نقل احادیث سنت پیامبر(ص) را داده بود. امام به کمک شاگردانش تلاش کرد متون و روایات شیعه، حفظ و حراست شوند. فرزندان ابورافع، جابرابن عبدالله انصاری، عبدالله ابن عباس میراث امام حسن(ع) را حفظ کردند.

امام افرادی را تربیت کرد که در دوره های بعد در رکاب امام حسین(ع) قرار بگیرند. امام حسن(ع)، قیس ابن سعد عباده را تربیت می کند که در زمان صلح به امام خیانت نمی کند و در کنار امام می ماند اما قبل از کربلا از دنیا می رود.

امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کردند. ایشان نقش بزرگی در احیای تمدن و ارزش‌‌های اسلامی بعد از ۲۵ سالی که در دوره خلفا بدعت‌های مختلفی گذاشته شده بود، داشت.


انتهای پیام/

کد خبر : 78144
تاريخ ثبت خبر : 25 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:36
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)