| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت شهادت جوادالائمه(ع)؛


امام جواد(ع) حجت خدا در اثبات مقام رفیع امامت/حیرت از علم امام

فرزاد جهان‌بین گفت: اینکه فردی در کودکی به امامت برسد و پاسخگوی تمام سوالات باشد و همه در مقابل علم او، زانوی تواضع بر زمین بگذارند مساله مهمی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگوی کوتاهی با بیان این‌که دوران امامت امام‌ جواد(ع) ۱۷ سال طول کشید، گفت: اما هم اطلاعات تاریخی ما از سبک زندگی آن حضرت در حوزه‌های مختلف عبادی، فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و …و هم احادیث رسیده از ایشان بسیار اندک است.

وی افزود: طبق بررسی مرحوم آیت الله عطاردی در کتاب مسند الامام الجواد(ع) در مجموع حدود۲۲۰ روایت از آن حضرت در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف آموزه‌های دینی به دست ما رسیده است. این در حالی است که شیخ طوسی ۱۱۳ و قریشی در کتاب حیاه الامام الجواد ۱۳۲ نفر از از شاگردان و راویان حدیث از امام جواد را نام برده‌اند.

شریفی در ادامه سخنانش تأکید کرد: دو دلیل اصلی برای کمبود اطلاعات از امام جواد(ع)عبارتند از: کنترل‌های شدید بر رفت‌ و آمدهای آن حضرت موجب شد که امام نتواند روابط خود را با جامعه شیعیان بسط دهد.
از بین رفتن بسیاری از اسناد تاریخی مربوط؛ در برخی نقل‌ها ـ در کتاب الانوار البهیه، آمده است که بعد از شهادت امام ‌رضا(ع) عده‌ای از شیعیان به محضر امام ‌جواد(ع) رسیدند در حالی که آن حضرت فقط ۹ سال داشت، در طول چند روز که در محضر آن حضرت بودند ۳۰ هزار سوال از ایشان پرسیدند و امام همه را پاسخ دادند، اما متأسفانه آن سوالات و آن پاسخ‌ها به دست ما نرسیده است.

فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه شاهد هم طی سخنانی گفت: امام جواد(ع) حجت خداوند در اثبات مقام رفیع امام معصوم است.

وی افزود: شیعه در مورد امام به سه باور معتقد است. عصمت، نصب و علم لدنی. چند سال پیش کتابی را خواندم به نام مکتب در فرآیند تکامل اثر مدرسی طباطبایی. در این اثر تلاش شده بود که از منظر تاریخی نشان دهد که اهل بیت(ع) هرچند قابل مقایسه با سایر صحابه نیستند اما تنها علمای ابرارند، البته در کتابهای مختلفی و از آن جمله کتابی که آقانوری نوشته و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ کرده به این کتاب پاسخ داده شده است.

این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه سخنانش گفت: بنده در این مجال در مقام بیان نقدهای جدی وارد بر این کتاب نیستم اما یک مطلب که همان زمان کاملا برایم مشهود بود و جالب هم بود آنکه نویسنده از بحث امام جواد(ع) به سرعت گذشته بود.
اینکه فردی در کودکی به امامت برسد و پاسخگوی تمام سوالات باشد و همه در مقابل علم او، زانوی تواضع بر زمین بگذارند مساله مهمی است. نویسنده بیان می کند در زمان امام جواد(ع) با توجه به این شرایط سوال مهمی پیش آمد و آن اینکه منشا علم امام کجاست؟ چطور جواد الائمه(ع) با سن کم چنین در اوج قله علم و فقاهت است؟

جهان بین تأکید کرد: در آن زمان، در مقام رفع تعجب عده ای از عظمت امام در کودکی، به موضوع حضرت عیسی(ع) و نبوت ایشان استشهاد می شد. امام جواد(ع)، حجت خدا در اثبات مقام رفیع امامت است.
انتهای پیام/

کد خبر : 51707
تاريخ ثبت خبر : 31 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:11
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)