| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی در اختتامیه همایش بین المللی اندیشه راقی:


امام(ره) و مقام معظم رهبری دستگاه محاسباتی ملتهای مسلمان را تغییر دادند

کارکرد اصلی دیدگاههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، تغییر مبنایی در دستگاه محاسباتی ماست؛ در حقیقت، این فرمایشات، به ما یاد می دهد که دستگاه محاسباتی جریان حق چیست و با این دستگاه چگونه باید مسائل ایران و جهان را فهم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مراسم اختتامیه اولین نمایشگاه و همایش بین المللی اندیشه راقی، پنج شنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور چهره های علمی، سیاسی، فرهنگی داخلی و خارجی برگزار می شود. در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا به ارائه سخن پراخت که اکنون متن کامل آن از نظر شما می گذرد.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، الصلاه والسلام علی رسول الله و علی آله الطیبین الطاهرین، و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
سلام عرض می کنم خدمت برادران و خواهران گرامی و خوشحالم از اینکه توفیق شد علاوه بر دیشب، امروز هم در مراسم اختتامیه در خدمتتان باشم.
جا دارد گرامی بدارم سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را و درود بفرستم به روح ملکوتی و منور امام عظیم الشان و راحل و همه شهدای انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان.

همچنین سزاوار است سالگشت شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا علیها آلاف التحیه و الثناء را به همه شما تسلیت و تعظیت عرض کنم.
واقعیت این است که امروز باید گوهر گفتمان جهانی انقلاب اسلامی را در بیانات امام راحل و رهبر بزرگوار انقلاب جستجو کرد. بعضی ها دوست می داشتند تا به مروز زمان این انقلاب را پیر و فرسوده و یا تهی از حقیقت آن مشاهده کنند ولیکن خط ولایت فقیه و روشنگری ها و هدایت های امام و مقام معظم رهبری، روز به روز حرکت انقلاب را جوان تر، تازه تر و پرنشاط تر کرد.

در حال حاضر خیلی ها می دانند، آن عاملی که ایران و بخش های مهمی از جهان اسلام را از چنگ نظام سلطه و از منجلاب استبدادزدگی خارج کرده و مستکبران را فرسنگ ها از مرزهای ما به عقب رانده است، خط ولایت فقیه و دو شخصیت حقیقتا بی نظیر تاریخ، و دو خورشید تابان عصر غیبت، یعنی امام خمینی قدس سره الشریف و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی است.

از طرف دیگر، با آنکه هنوز قدر این دو بزرگ مرد و دو نایب بر حق امام عصر ارواحنا فداه ناشناخته است و کارهای انجام شده در برابر عظمت کلام و سیره آنها ناچیز است، لکن شکل گیری جنبش های اخیر در جهت بازخوانی و فهم و انتقال اندیشه های راقی ایندو بزرگوار، فوق العاده امیدبخش و شورانگیز است.

آنهایی که شب و روز خود را با آرزوی وارونه سازی حقیقت انقلاب و به موزه بردن ارزش ها و آرمان های انقلابی مردم ایران می گذرانند، باید بدانند با شکل گیری اینگونه جنبش ها در متن مردم، این آرزوی کودکانه را به گور خواهند برد. به لطف الهی، تاکنون حرکت های شیطانی بعضی در جهت منزوی کردن پیام های اصیل و گوهری انقلاب، زمینه هوشیاری بیشتر در بین جوانان انقلابی و شکل گیری موج جدیدی از بصیرت افزایی را در بین جوانان کشور بوجود آورده است. این بصیرت و هوشمندی مثال زدنی، قدرت ملت های مسلمان به ویژه ملت ایران را برای پیشبرد اهداف انقلاب مضاعف کرده است.

حالا در این شرایط، این آقای ترامپ، این مجسمه بی خردی، که من معتقدم مامور لابی صهیونیستی برای عملیات روانی و به تاخیر انداختن فروپاشی ایالات متحده است،، بدون در نظر گرفتن حد و اندازه اش، در همان روزهای نخست ریاست جمهوری پر تنش خود، جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند، توصیه  ما به او این است که اولا جا دارد، تاریخ تهدیدهای پوشالی اسلاف خودش را مرور بکند تا ببیند، فرجام تهدیدهای آنها، جز ذلت برای دولت امریکا و عزت برای جمهوری اسلامی چیزی به دنبال نداشته است.

ثانیا، ایشان بهتر است به جای سرک کشیدن در امور کشورهای مستقل و لاف زنی های پوچ و مضحک که هزینه های هنگفتی را مجددا برای شهروندان امریکایی بوجود می آورد، به دنبال حل بحران های داخلی امریکا خصوصا بحران های اجتماعی آن کشور، معضل بی خانمانی، معضل گرسنگی، معضل بهداشتی- درمانی، معضل تبعیض نژادی و طبقاتی، معضل فساد اخلاقی، و در یک کلمه، معضل حقوق بشر که در این سالها همواره توسط رسانه های غربی سانسور شده باشد، که نظام ایالات متحده را در معرض انهدام سریع قرار داده است.

باید توجه داشت، مادام که جوانان ما در اقصی نقاط جهان برای نصرت جریان حق، خالصانه و فداکارانه مجاهدت می کنند، نصرت الهی برای آنان امری تضمین شده است و لذا تردیدی وجود ندارد که این انقلاب، انشاالله به ماموریت تاریخی خود در جهت آماده سازی زمینه ظهور منجی عالم بشریت(عج) عمل خواهد کرد.
جنس فرمایشات امام عظیم الشان و راحل قدس سره الشریف و رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله تعالی به دلیل اتصال طولی به منبع اسلام ناب، و همچنین جوشش از بطن سطح والایی از ولایت الهی، جنس نور است که فرمود، المومن ینظر بنور الله. یعنی مومن حقیقی، با تکیه، و در مدار نورالهی مسائل عالم را درک می کند و طبعا کسانی هم قادر به فهم عمیق و سپس عمل به آن هستند که قلبشان در اثر ایمان و عمل صالح مستعد جذب نور شده باشد.

توجه بفرمایید که کارکرد اصلی دیدگاههای امام و مقام معظم رهبری، تغییر مبنایی در دستگاه محاسباتی ماست؛ در حقیقت، این فرمایشات، به ما یاد می دهد که دستگاه محاسباتی جریان حق چیست و با این دستگاه چگونه باید مسائل ایران و جهان را فهم کرد. دستگاه محاسباتی غربگرا، با الفبای معارف عظیم توحیدی بیگانه است و طبعا نه تنها تحقق این معارف در عینیت را باور ندارد، بلکه آن را نامعقول معرفی می کند. حفیقتا چگونه می توان با دستگاه محاسباتی علیل مادی، ولله جنود السموات و الارض، و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی، متاع الدنیا قلیل، مَثَلُ الَذینَ اتَّخذوا مِنْ دونِ اللّهِ اولیاءَ کمَثلِ العنکبوتِ اتَّخَذَتْ بیتاً وَ اِنَّ أَوْهَنَ البیوتِ لبیتُ العنکبوتِ و، وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ را فهم کرد؟ یا نهضت عاشورا را درک کرد؟

از نظر حقیر، هنر عزیزانی که بر روی شرح و توصیف دیدگاههای امام و مقام معظم رهبری کار می کنند این است که اولا این دستگاه که برآمده از متن دین است را کشف کنند و ثانیا این دستگاه را در مخاطبان خود، جایگزین دستگاه محاسبات نابینا و ناکارآمد جریان مادیگرا قرار دهند که البته لازمه این امر، عبور از سطحی گرایی و ورود در ژرفای کلام و حتی سلوک امام و رهبری است.

در چند روزی که این نمایشگاه در این محل برپا شده، ما با یکی دیگر از جلوه های غرورآمیز ظهور جبهه مردمی انقلاب و قیام جوانان انقلابی برای پاسداری از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی روبرو بودیم. خدا را شاکریم که هر روز شاهد یک رویش و یک حرکت شورانگیز دیگر در جبهه مردمی و جهانی انقلاب اسلامی هستیم. به ویژه حضور جوانان خوش فکر و مجاهد حزب اللهی از سایر کشورها در این نمایشگاه، ما را با صحنه های تازه ای از عمق گسترش انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان مواجه کرد.
من به نوبه خودم چند توصیه به درست اندرکاران برگزاری نمایشگاه و همه شما بزرگواران دارم:
اولا، این کار باید با کمیت و کیفیت بالاتر، هر سال با محوریت جبهه مردمی لکن تحت هدایت های فکری و معنوی مرکز حفظ و نشر رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه پیدا کند. لذا از همین امروز به فکر نمایشگاه دوم باشید. علاوه بر این، با مکانیزم مشخصی، تا نمایشگاه بعد با همدیگر دائما ارتباط داشته باشید و درباره کاهای مهم در این عرصه، تبادل نجربه و هم افزایی نمایید.

بعضی ها دوست می داشتند تا به مروز زمان این انقلاب را پیر و فرسوده و یا تهی از حقیقت آن مشاهده کنند ولیکن خط ولایت فقیه و روشنگری ها و هدایت های امام و مقام معظم رهبری، روز به روز حرکت انقلاب را جوان تر، تازه تر و پرنشاط تر کرد

 

ثانیا، در کارهایی که برای تبیین و مدل سازی از فرمایشات امام و رهبر انقلاب دارید حتما جامع نگر باشید، نمی شود یک قسمت از کلام امام یا حضرت آقا را بدون در نظر گرفتن سایر فرمایشات این دو بزرگوار مبنای نتیجه گیری قطعی قرار داد. بعضی هم هستند که هر قسمت از بیانات امام یا مقام معظم رهبری که به نفعشان هست را می گیرند و بزرگ می کنند و مابقی را کنار می گذارند.

ثالثا، روش تجزیه و تحلیل فرمایشات امام و رهبر معظم انقلاب، روش شبه اجتهادی است. لذا کسانی پا در این عرصه بگذارند که قادر به اعمال این روش با همه پیچیدگی هایش باشند. دقت بفرمایید که در کلام امام و رهبری هم محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید و غیره وجود دارد و به این سادگی ها نمی توان مدعی تبیین اندیشه ولایت شد.

رابعا، مباحث ممتاز خودتان به ویژه در عرصه مدل سازی و منظومه سازی را به متن های علمی – پژوهشی تبدیل کنید و در مجلات معتبر حوزوی و دانشگاهی منتشر کنید. من در کارهایی که دیشب دیدم، موارد متعددی بود که به عنوان یک تز حوزوی یا دانشگاهی قابل طرح بود.

خامسا، برای جاری و ساری کردن دیدگاههای امام و رهبر فرزانه انقلاب که حقیقتا دیدگاههای مقام معظم رهبری بنا به فرمایش مکرر خودشان، در طول دیدگاههای امام است، در جامعه و در بین اقشار گوناگون برنامه های خلاقانه و ابتکاری داشته باشید و در سال های بعد، این ابتکارات را در نمایشگاه معرفی نمایید.

بیش از این مصدع نمی شوم. برای همه شما آرزوی سلامتی و توفیق دارم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام/

کد خبر : 41277
تاريخ ثبت خبر : 23 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 08:53
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)