| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نعمت الله باوند در گفتگو با طلیعه:


امام(ره) هویت اسلامی را احیا کرد/اقدام دشمن به وارونه کردن واقعیت‌ها

امام خمینی(ره) با شکل گیری جمهوری اسلامی هویت اسلامی را احیا و احزاب و گروه های مختلف را دعوت به وحدت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) یکی از پدیده های شگرف و قابل تامل قرن بیستم است که مطالعه و پژوهش های فراوان را می طلبد. امام رهبری مذهبی و دینی بود که با اتکاء به نیروی پرقدرت ایمان توانست رژیم مورد تایید همه کشورها را سرنگون کند. او شخصیت منحصر به فردی بود که بدون برخورداری از نیروی نظامی و استفاده از سلاح و مهمات اما با درایت کامل موج خروشانی را رهبری کرد و به نقطه پیروزی رساند. اکنون در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و واقعه ۱۵ خرداد سال ۴۲ گفتگویی را با نعمت الله باوند پژوهشگر انجام داده ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

نعمت الله باوند درباره قیام مردم ورامین در سال ۴۲ و آغاز نهضت به رهبری ایشان گفت: امام خمینی(ره) بر اساس مکتب اسلام قیام کرد. اسلام یک منظومه است که همه بخش های آن با یکدیگر مرتبط است و تعادل عجیبی در بین اجزای این منظومه وجود دارد که اگر بخشی از آن را حذف کنیم و بخش های دیگر را باقی بگذاریم به اسلام نامتعادل می رسیم. همه ابعاد اعتقادی، معنوی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بین المللی و امنیتی مکتب اسلام با یکدیگر مرتبط هستند.

وی افزود: بعد از صدر اسلام این تعادل و اعتدال و هم بستگی بین همه اجزای این منظومه وجود نداشت بلکه بخش اساسی حکومت اسلامی با روی کارآمدن بنی امیه و بنی عباس صدمه می خورد و از همین جا اسلام به رغم پیشرفت های بزرگ علمی و تمدنی دچار عدم تعادل می شود و در نتیجه عدالت ذبح می شود.

وی ادامه داد: امام با چنین نگرشی به اسلام و قرآن و اینکه همه مجموعه همه احکام اسلام در یک منظومه دیده شود و مرکزیت آن توسط حکومت صالح اسلامی که در عصر غیبت حاکمیت ولایت مطلقه فقیه است، فرمود: «راه ما آن زمان تمام می شود که همه احکام اسلام پیاده شود.» امام به آموزه های برخواسته از قرآن و عترت ایمان داشت.

وی تصریح کرد: بعد از شکست مشروطه و نهضت ملی نفت، حوزه های علمیه با مشورت امام و رهبری بزرگانی مانند علامه طباطبایی به معرفی همه ابعاد اسلام به زبان روز پرداختند و دو قشر دانشگاهی و حوزوی با یکدیگر مرتبط شدند و مردم را با اسلام ناب آشنا ساختند.

باوند با بیان اینکه امام خمینی(ره) کار خود را ابتدا از طریق فرهنگی آغاز کرد، گفت: در قضایای ۱۵ خرداد سال ۴۲ و بعد از کودتای سال ۳۲ اوج اقتدار استبداری پهلوی دوم شکل گرفت. در آن زمان موضوع اصلاحات ارضی مطرح شد اما امام فرمود که اینها ترفند دشمن است و در نتیجه لوایح ششگانه محقق نشد. سپس لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی مطرح گردید که قسم خوردن به قرآن از انتخاب شوندگان حذف می شد و به همین جهت مجددا امام اعتراض کرد و در نهایت به قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ منتهی شد.

وی اضافه کرد: امام بعد از جنایات رژیم پهلوی در مدرسه فیضیه در سال ۴۲ طی یک سخنرانی به شاه و اسرائیل و آمریکا حمله می کند و دستگیر می شود. بعد از آزادی او از زندان مساله کاپیتولاسیون مطرح می شود و امام باز هم اعتراض می کند. در نتیجه امام دستگیر و این بار تبعید می شود. امام در زمان تبعید کار همه جانبه فرهنگی و سیاسی را آغاز می کند و شروع به روشنگری و معرفی اسلام ناب و افشاگری علیه جنایات نظام شاهنشاهی می کند.

باوند در ادامه گفت: بعد از سال ۴۲ گروه های مختلفی مانند مجاهدین، چپ ها و موتلفه شکل گرفتند و به فعالیت های نظامی پرداختند اما امام بیشتر بر فعالیت های فرهنگی و سیاسی تاکید داشت و در اواخر دهه چهل، دروس ولایت فقیه را تدریس کرد که اکنون به شکل یک کتاب درآمده و مانیفست انقلاب محسوب می شود.

وی یادآور شد: در کنار جریان های اسلامی جریان های چپ مارکسیستی هم به فعالیت های نظامی پرداختند اما امام هیچ کدام را تایید نکرد. در آن زمان شخصیت های بزرگی مانند مقام معظم رهبری هم سخنرانی کردند و به زندان افتادند و افرادی چون آیت الله سعیدی شهید شدند.

باوند با اشاره به اینکه امام فعالیت های فرهنگی و سیاسی و ایذایی که انقلابیون علیه رژیم پهلوی انجام می دادند را مدیریت می کرد. شاه با سرکوب قیام سال ۴۲ و تبعید امام به خود غره شد و تاجگذاری کرد و در دهه ۵۰ تاریخ اسلامی را به تاریخ زرتشتی و شاهنشاهی تبدیل کرد. این بزرگترین ضربه ای بود که شاه به خود زد. ظاهرا یک تاریخ عوض شد اما محتوای این کار چنین بود که ما مسلمان نیستیم.

باوند ادامه داد: بعد از سالها اصلاحات ارضی نه تنها انجام نشد بلکه کشاورزی به دست مقاطعه کاران دربار و هزار فامیل افتاد و کشاورزی سنتی ما ویران گردید. از آن زمان روستاها خالی شد و حاشیه نشینی تا اکنون ادامه پیدا کرد.

امام معتقد بود ما از زمان رضاخان و دوران مشروطه از دو جریان شرق گرایی و مارکسیسم و غرب گرایی و لیبرالیسم ضربه خورده ایم

باوند با اشاره به تایید گفته های امام از آغاز مبارزات انقلابی گفت: بعد از اینکه حزب رستاخیز تصویب شد و تاریخ شاهنشاهی هم دگرگون شد مردم متوجه روشنگری های امام خمینی و ماهیت پلید رژیم شدند. امام هویت اسلامی را احیا کرد و از سال ۵۶ نهضت انقلاب اسلامی آغاز شد و در سال بعد به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) به چند نکته از جمله فرهنگ تاکید زیادی داشت. وی معتقد بود باید اسلام را مستدل و همزمان با مقتضیات زمان برای مردم آشکار کرد و مردم اگر اسلام را بشناسند هویت ملی شان را هم می شناسند زیرا هویت ملی ما برخواسته از هویت اسلامی ماست.

وی تصریح کرد: امام معتقد بود ما از زمان رضاخان و دوران مشروطه از دو جریان شرق گرایی و مارکسیسم و غرب گرایی و لیبرالیسم ضربه خورده ایم. امام بر مکتب و مردم تکیه داشت به طوری که حاصل پیوند اسلام با مردم جمهوری اسلامی شد که شکل جدیدی از حکومت و قدرت بود و در هیچ کجای تاریخ به جز صدر اسلام نظیر آن دیده نشد.

باوند اظهار کرد: مردم در جمهوری اسلامی هویت پیدا کردند و احساس عزت کردند زیرا بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب با رای ۹۸ درصدی مردم به پیروزی رسید. این بزرگترین حرکتی بود که دموکرات ترین کشورهای غربی هم آن را تجربه نکرده بودند.

این نویسنده افزود: امام امت واحد اسلامی را که دستور قرآن است، مطرح کرد و معتقد بود در هر جا مظلومی حتی غیرمسلمان کمک بخواهد باید به آن کمک شود و به همین دلیل امام دفاع از فلسطین را آغاز کرد.

دولت هایی که بعد از رحلت امام بر سر کار آمدند، خدمات زیادی انجام دادند و سازندگی های زیادی انجام شد اما چون در نهایت نسخه غربی پیاده شده بود باعث شکل گرفتن شکاف طبقاتی هم گردید

وی با توجه به تاکید امام خمینی(ره) بر ورود مردم به اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب گفت: دو اشتباه استراتژیک در زمان حیات امام و بعد از رحلت ایشان رخ داد. اول اینکه امام خواستار اقتصاد مردمی بود اما نخست وزیر وقت معتقد به اقتصاد دولتی بود و به الگوی شرقی تاکید داشت اما باز هم امام آن را مدیریت کرد. دوم اینکه بعد از رحلت امام در زمینه اقتصاد از شرق رو به سوی غرب آوردیم.

باوند ادامه داد: دولت هایی که بعد از رحلت امام بر سر کار آمدند، خدمات زیادی انجام دادند و سازندگی های زیادی انجام شد اما چون در نهایت نسخه غربی پیاده شده بود باعث شکل گرفتن شکاف طبقاتی هم گردید. امام خمینی(ره) معتقد بود باید خوی کاخ نشینی از میان مسئولان برداشته شود چراکه مزموم است. باید روحیه بسیجی و ساده زیستی را برای مسئولان و روحانیون و مردم الگو قرار دهیم و این با اشرافی گری سازوگار نیست.

باوند تصریح کرد: امام خمینی(ره) همواره تاکید داشت که اختلاف مخرب باعث می شود خودمان با دست خودمان نابود شویم. امام جریان های سیاسی را دعوت به وحدت کرد و با این وحدت انقلاب پیروز شد.

وی اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری هم مشی امام خمینی(ره) را مانند توجه به مستضعفین و سبک ساده زندگی و سبک زندگی اسلامی ادامه می دهند. ایشان برای برخورد با برخی مفاسد اقتصادی فرمان هشت  ماده ای را اعلام و ایده اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده اند.

وی در پایان سخنانش گفت: اکنون دشمن به وارونه نشان دادن واقعیت ها اقدام کرده است. ایران امروز با ایران چهل سال قبل از نظر استقلال و عزت سیاسی و پیشرفت های علمی قابل مقایسه نیست و امیدواریم سران کشور با تعامل با یکدیگر سعی در رفع مشکلات موجود کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69087
تاريخ ثبت خبر : 13 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:37
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)