| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیدوست در ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:


الگوی پیشرفت بدون معنویت به مقصد تمدن نمی‌رسد

آیت الله علیدوست با اشاره به ملزومات تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار کرد: باید در این مسیر شریعت مدار و فقه محور حرکت کنیم و معنویت را مانند لباس به سراسر الگو بپوشانیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، ششمین کنفرانس «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت)» صبح امروز، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در سالن همایش های کتابخانه ملی آغاز شد.

هادی اکبرزاده، دبیر عملی این همایش در مراسم افتتاحیه طی سخنانی با بیان اینکه مشارکت گسترده و فزاینده اندیشمندان و پژوهشگران برجسته کشور، گامی بلند در راستای تولید محتوا و تعمیق ادبیات موضوعی در این عرصه است، اظهار کرد: ارایه بیش از هزار و سیصد مقاله علمی با حجمی بالغ بر ۲۶ هزار صفحه از میان انبوه مقالات واصله به ۶ کنفرانس از سال ۱۳۹۱ تاکنون و مشارکت حدود دو هزار و دویست پژوهشگر حوزه و دانشگاه در تالیف و تدوین این مجموعه مقالات گنجینه علمی ارزشمندی فراروی دست اندرکاران طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار داده است.

وی ادامه داد: این کنفرانس همچون پنج کنفرانس پیشین با استقبال چشمگیر اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه مواجه شده است. در مهلت مقرر تعداد ۵۰۲ مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که پس از انجام داوری های گسترده توسط حدود ۸۰ نفر از شخصیت های علمی نهایتا ۳۴۲مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۱۱۲ مقاله به صورت شفاهی و باقی به صورت پوستر ارایه شده است.

اکبرزاده با اشاره به اینکه مقاله های شفاهی در چهار سالن به طور موازی و جمعا در شانزده نشستِ ارایه می شوند، گفت: نویسندگان مقالاتی که به صورت پوستر ارایه شده است در محل حضور دارند و آماده ارائه مقالات هستند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که رساله ها و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی یکی از ساز و کارهای موثر تولید محتوا و جهت  دهی پژوهش کشور محسوب می شود لذا نمایشگاهی مشتمل بر ۱۵۰ رساله و پایان نامه مرتبط با الگوی بومی پیشرفت کشور در حاشیه کنفرانس تدارک دیده شده است. این مجموعه رساله ها از بین حدود ۹۰۰ رساله و پایان نامه ثبت شده در سامانه الکترونیکی مرکز برگزیده شده اند، ضمن اینکه از بین رساله های واصله پس از چند مرحله داوری، ۱۰ رساله برتر انتخاب شده اند که در مراسم اختتامیه تقدیر می شوند.

دبیر علمی ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: موضوع کنفرانس هفتم که در بهار سال ۱۳۹۷ برگزار می شود، طی هفته های اخیر مورد مشورت همکاران و اعضای اندیشکده های مرکز قرار گرفت و با توجه به اینکه الگوی پایه به عنوان هسته اولیه الگوی پیشرفت کشور طی دو کنفرانس سالانه و نیز در حلقه ها و نشست های متعدد در معرض نقد و پالایش قرار گرفته است و طی چندماه آینده ویراست جدیدی از آن تدوین و منتشر می شود، زمان آن است که جامعه علمی کشور برای پاسخگویی به پرسش های اساسی معطوف به مراحل متعالی تر ازتقای الگو به همفکری و مشارکت فراخوانده شوند.

اکبرزاده ادامه داد: در این مرحله از فرایند طراحی الگو با مقولاتی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ و علم مواجه هستیم  که شانیت دوگانه بخشی و فرابخشی دارند، یعنی علاوه بر آنکه بخشی از الگو را در بر می گیرند کلیت پیشرفت جامعه و به طبع آن کل الگو را نیز تحت تاثیر قرار می دهند در نتیجه رویکرد تخصصی از منظر این عرصه های فراگیر به کل الگو یک ضرورت و از محورهای هفتمین کنفرانس خواهد بود.

دبیر علمی ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هدف از تهیه الگو تکمیل نظام برنامه ای کشور و رفع خلأهایی است که در این بخش وجود دارد در نتیجه الگو نباید جایگزین دیگر اسناد برنامه ای کشور تلقی شود و یا با آنها همپوشانی و تداخل داشته باشد، از این رو، بحث در مورد نسبت الگو با دیگر اسناد برنامه ای کشور و روش شناسی تفصیل و تکمیل الگو از دیگر محورهای کنفرانس هفتم خواهد بود.

عدالت و اهداف خداوند مورد توجه و اساس باشد

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامیِ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افتتاحیه این کنفرانس ضمن تبیین و تشریح ویژگی های الگوی پایه پیشرفت، اظهار کرد: اگر مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را یک نهاد بدانیم که عزم جدی برای دستیابی به یک الگو بر اساس آموزه های دینی دارد، توجه به اقتضائات، موانع و شرایطی که جمهوری اسلامی با آن رو به روست، ضرورت دارد و طبیعتا در شمارش ویژگی ها باید یک نگاه مان به اسلام و آموزه های دینی و یک نگاه مان به کشور باشد.

وی ادامه داد: ارائه الگو باید با توجه به تعریفی باشد که ما از اسلام داریم و آن را جامع و جهانی و جاودان می دانیم. پس اسناد الگوی پایه باید از این نگاه الهام گرفته باشد. ویژگی دیگر آن است که این الگو در بحث معرفتی باید تابعی از اهداف الهی باشد، اهدافی که برای آنها رسل و کتب آسمانی را فرستاد. اهداف اولیه، اهداف میانی و اهداف نهایی؛ بنابراین، الگویی که تنظیم می شود باید به این اهداف توجه کند.

آیت الله علیدوست در ادامه گفت: از سر اتفاق نیست که یکی از اندیشکده های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اندیشکده «عدالت» نام گرفته است چراکه هنوز در حوزه و دانشگاه این نزاع وجود دارد که عدالت مفهوم پیشین یا پسین دینی است. بنابراین، در الگوی پایه پیشرفت باید عدالت و اهداف خداوند مورد توجه و اساس باشد.

وی با بیان اینکه ما در تنظم اسناد الگو، دستمان بسته نیست ولی باز باز هم نیست، افزود: باید شریعت مدار و فقه محور حرکت کنیم لذا آنچه که تنظیم می شود باید بر اساس دستورات دینی باشد. در این راستا اندیشکده فقه و حقوق اسلامی تاسیس شد و حتی در اوایل تاسیس این اندیشکده مقرر شد پاسخ سایر اندیشکده ها را در مسائل فقه و حقوقی بدهد.

آیت الله علیدوست با اشاره به ابعاد اخلاق و معنویت گفت: واقعیت آن است که اگر بهترین الگو را ارایه دهیم و پیشرفت های ظاهری داشته باشیم و این تمدن فاقد اخلاق و معنویت باشد شکست می خوریم. ما مسلمانان در اواخر قرن دوم و اواخر قرن سوم بزرگترین تمدن را داشتیم تا جایی که برخی خلفای عباسی می گفتند خورشید در سرزمین ما غروب نمی کند. با این حال به دلیل فقدان معنویت و اخلاق اثری از آن تمدن باقی نماند.

استاد سطح عالی حوزه در پایان خاطرنشان کرد: معنویت مانند لباس باید به سراسر الگو پوشانده شود، لذا اندیشکده معنویت در مرکز الگو فعال است. همچنین، باید به تزاحم ها و موانع نیز نگاه کنیم، ما در کشوری زندگی می کنیم که موانع و آسیب ها قابل پیش بینی نیستند و باید موانع احتمالی در نظر گرفته شود، اگر به مقصدی برسیم که آنچه گفتیم عملی شود باید اقتضائات بومی را استخراج و به جهان عرضه کنیم. لذا الگو باید در چند سطح دیده شود.

*الگوی پیشرفت باید خانواده محور باشد

دکتر غلامعلی افروز، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس طی سخنانی با بیان اینکه رسالت اصلی مرکز در نگاهی ساده، منطقی و عقلانی، تبیین وضعیت کشور در ابعاد سیاسی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و … است، اظهار کرد: ترسیم وضعیت مطلوب کشور در چشم اندازهای مختلف با نگاه آینده پژوهی در یک تراز جهانی و در بستر فرهنگ و ارزش‌ های دینی و اخلاقی از رسالت‌ های اصلی مرکز بوده که البته کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: این کار سترگی است و همه باید تلاش کنند تا شاهد رشد در تمام عرصه‌ ها باشیم، به طور مثال باید هم در حوزه اقتصاد و صنعت و هم در حوزه خانواده و معنویت به رشد دست یابیم. رشدهای دوبعدی و چندبعدی نتیجه نمی دهد. رشد در همه عرصه ها نیاز است. بدون تردید در هر پیشرفتی در جهان، باورها، نگرش‌ ها و انگیزه‌ ها، اساسی ‌ترین نقش را برای کاستن فاصله بین توان بالقوه و بالفعل انسان دارند. برای کم کردن فاصله برای تحقق این پیشرفت باید فاصله توان بالقوه را با توان بالفعل کم کرد.

افروز با بیان اینکه باید نگرش حمایتی در نخبگان ایجاد کنیم و انگیزه قوی داشته باشیم، گفت: ایجاد چنین نگرشی در محیطی مثل خانواده ایجاب می کند به فرهنگ و معنویت برگردیم، خانواده نهاد فطری و بی بدیل بشر است. خداوند زوج آفرین است. نمی توانیم فقط برای دختران، یا فقط برای زنان، پسران یا کودکان برنامه ریزی کنیم بلکه برای خانواده باید برنامه ریزی کنیم.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: باید این باور مثبت به فرهنگ تبدیل شود و بدانیم که خانواده‌ ها انتقال‌ دهنده ارزش‌ ها هستند؛ از این رو، در اندیشکده خانواده تلاش کردیم روی مبانی خانواده کار کنیم و باید در این حوزه به همه جهانیان الگو دهیم. بسیاری از دولت های غربی تاکید بر این امر دارند که برنامه های دولت باید خانواده محور باشد، نخست وزیر سابق بریتانیا از وزرای خود خواسته بود برنامه ها خانواده محور باشند.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به کار در حوزه فرهنگ نیاز دارد. تمام تلاش آن است که خانواده های ماندگاری داشته باشیم که این فرهنگ را رشد دهد چراکه این خانواده ها خاستگاه رشد و تعالی هستند.

سرنوشت یک جامعه در گروی سرشت آن است

دکتر علیرضا صدرا، رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «گفتمان سیاسی، امنیتی دفاعی، اقتصادی، تدابیر و آمایش؛ مبادی و محورهای پنج گانه» در این کنفرانس به سخنرانی پرداخت.

صدرا به عنوان دومین سخنران در این کنفرانس با بیان اینکه گفتمان پیشرفت ساحت های مدنی، اجتماعی و سیاسی را در بر می گیرد، اظهار کرد: در این گفتمان، پیشرفت در دو ساحت مادی و معنوی مطرح می شود که بر این اساس پیشرفت به معنای توسعه مادی و تعالی معنوی است.

وی ادامه داد: همچنین، پیشرفت دو بعد باطنی و ظاهری دارد که در بعد ظاهری امور کنشی و روش بیرونی مورد توجه قرار می گیرد و بعد باطنی نیز شامل مولفه های ارزشی، بینشی و منشی درونی است.

صدرا با اشاره به دوساحتی بودن انسان پیشرو به عنوان محرک و متحرک پیشرفت، اظهار کرد: متناظر با همین موضوع جامعه انسانی و مدنی به مثابه متعلق و حتی به اعتباری غایت پیشرفت نیز دوساحتی است و از آنجا که نظام مدنی، اجتماعی و سیاسی انسان دوساحتی است لذا فرآیند حرکت پیشرفت در جامعه نیز دوساحتی خواهد بود.

رییس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» و با تایید بر این مطلب که سرنوشت یک جامعه در گروی سرشت آن است، بیان کرد: هدف پیشرفت توسعه اقتصادی، توأمان با تعادل سیاسی در جهت تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقی است که از این موارد به عنوان علت مادی، علت صوری و علت فاعلی-غایی پیشرفت می توان نام برد، به تعبیری مردم علت فاعلی میانی و علت مادی و علت غایی پیشرفت هستند. دولت علت فاعلی قریب و مباشر پیشرفت و نظام سیاسی جمهوری اسلامی و سیاسی پیشرفت علت صوری و ساختاری آن است.

صدرا ادامه داد: پیشرفت، توسعه و تولید آسایش جسمانی و بدنی ظاهری است و فراسوی آن تعالی و تضمین آرامش باطنی و مدنی است و بدین ترتیب فرابرد پیشرفت را می توان فرارفت خواند لذا این پیشرفت باید بنیادین، جامع، نظام‌مند و هدفمند باشد بدین معنا که ناشی از فطرت، عقل، قلب و تعالی طلب انسانی بوده، همه جانبه باشد و تا کمال و سعادت مدنی، حقیقی و یقینی واقعی امتداد یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: این در حالی است که توسعه تک ساحتی مادی ظاهری از غرایز توسعه و تنازع طلب بشری طبیعی آغاز شده و به آسایش و لذت جسمانی بدنی می ‌انجامد.

صدرا با اشاره به مواهبی که کشور ما از آن برخوردار است، ابراز کرد: مواهب متنوع و سرشار سرزمینی، اقلیمی، جوی و فضایی زیست، موقعیت برجسته پایانه ای کشور، موقعیت راهبردی منطقه ای و فرامنطقه ای که می توان از آن با عنوان بارانداز تمدن‌ها یاد کرد سرمایه مدنی جاودان ملی و فراملی از مواهبی است که ما را در پیشرفت یاری خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی دیگر از عناصر راهگشا در مسیر پیشرفت گفت: از حکمت و مدنیت جاودان شرقی- ایرانی گرفته تا حکمت و حکومت متعالی صدرایی- امام خمینی(ره)، که جامع عقلانیت، وحیانیت و سیاست است و تعلق، تعمق، تدین و تدبیر را تجمیع کرده و توحید، توسعه، تعادل و تعالی را در خود دارد، عنصر پیشرفت ساز در جامعه ماست.

صدرا در پایان خاطرنشان کرد: الگوی پایه پیشرفت ما توحیدی، دربرگیرنده دو ساحت مادی و معنوی، دارای دو بعد باطنی و ظاهری و نیز تعادل بخش و تعادل آفرین است. این الگو شامل الگوی توسعه اقتصادی، تعادل سیاسی و تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقی متعالی است و به تعبیری الگوی توسعه متعالی و برین است که جایگزین توسعه تک ساحتی، تنازعی مادی و ظاهری نامتعادل و نامتعالی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 45885
تاريخ ثبت خبر : 13 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:47
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)