| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


الگوی سیاست‌گذاری فرهنگی در قرآن کریم

در این پژوهش مبانی نظری و اصول سیاست‌گذاری فرهنگی و روش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی براساس آیات مربوط به حضرت موسی(ع) و بنی اسرائیل زمان آن حضرت(ع) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی، مقاله «الگوی سیاست گذاری فرهنگی در قرآن کریم» نوشته عباس مصلایی پور در دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات روش‌شناسی دینی (سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان ۱۳۹۴، صص۵۷ـ۷۶) به چاپ رسیده که چکیده این مقاله در ادامه می آید:

مقوله فرهنگ، موضوعی بسیار پردامنه است که در گرایش‌های مختلف علمی مورد بررسی قرار گرفته است. سیاست‌گذاری فرهنگی در واقع نوعی برنامه ریزی راهبردی درازمدت است که از آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه الهام می‌گیرد و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت را هدایت می‌کند. هدف این پژوهش که بر مبنای روش‌شناسی توصیفی ـ تحلیلی است، تبیین الگوی سیاست‌گذاری فرهنگی مبتنی بر قرآن کریم و ارائه راهکارهای پیشنهادی متناسب، در موضوع سیاست‌گذاری فرهنگی است.

در این پژوهش مبانی نظری و اصول سیاست‌گذاری فرهنگی، و روش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی براساس آیات قرآن کریم تبیین شده است. در این پژوهش، بیشتر آیات مربوط به حضرت موسی(ع) و بنی اسرائیل زمان آن حضرت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. براساس یافته های تحقیق، غایت نظام اسلامی، ساختن انسان و جامعه اسلامی به منظور رساندن انسان‌ها به سعادت این جهانی و آن جهانی است.

مبارزه با مادی گرایی و ارزش‌های غیر الهی، استقلال و آزادی، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط و امید بخشیدن و ترسیم آینده ای روشن از مهمترین اصول سیاست‌گذاری فرهنگی حضرت موسی(ع) است. مبارزه قاطع با جریان انحرافی، دعوت به اتحاد و نهی از تفرقه، تذکر، اصلاح رأس حکومت و تعامل مستقیم با مردم از مهمترین روش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی حضرت موسی علیه‌السلام است.

اصل مقاله را در اینجا می توانید ملاحظه کنید!

انتهای پیام/

کد خبر : 49356
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:41
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)