| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در اندیشه امام خمینی(ره)

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی با عنوان «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در اندیشه امام خمینی(ره)» توسط مهدی افخمی اردکانی نگاشته شده و اکبر غفوری و محمد عابدی اردکانی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در بهمن 1390 در دانشگاه یزد بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی با عنوان «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در اندیشه امام خمینی(ره)» توسط مهدی افخمی اردکانی نگاشته شده است.

اکبرغفوری و محمد عابدی اردکانی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در بهمن ۱۳۹۰ در دانشگاه یزد بودند.

چکیده این رساله در ادامه می آید:

از حدود دو قرن پیش که جامعه ایران با تمدن جدید غرب و دست آوردهای آن مرتبط و آشنا گردیده، دیدگاه های متفاوتی در خصوص نحوه برخورد با آن ابراز شده است. به طوری کلی در این رابطه سه موضع متفاوت را می توان تشخیص داد: تسلیم کامل، نفی کامل و پذیرای گزینشی.

موضع اول و دوم، عمدتاً مربوط به قبل از انقلاب اسلامی و موضع سوم بیشتر پیامد انقلاب اسلامی، به عنوان عکس العملی نقادانه در قبال غرب، است. طی دوران سه دهه بعد از انقلاب، اشکالی از الگوهای گزینشی توسعه عمدتاً اقتصادی، در ایران اجرا شد که به دلیل نارسایی ها و ضعف های عدیده هر کدام از آنها، اخیراً و به دنبال نام گذاری دهه چهارم انقلاب به عنوان «دهه ی پیشرفت و عدالت» از سوی مقام رهبری، گرایش بیشتر به الگوی بومی با عنوان «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» مدنظر مسئولین و جامعه علمی کشور قرار گرفته است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: «آیا اندیشه و سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) به عنوان اندیشمند مذهبی نوگرای اعتدالی می تواند الهام بخش تدوین الگوی مذکور باشد یا خیر ؟» در همین راستا و به دنبال یافتن مبانی، شاخصه ها و ویژگی های اصلی پیشرفت در اندیشه امام(ره)، ضمن بیان مسئله و ادبیات تحقیق و بررسی و نقد الگو های اصلی و اصطلاحاً تک خطی پیشرفت غربی، نگاه نقادانه امام(ره) به کلیت غرب تبیین گردیده است، ایشان با الهام از مفهوم قرآنی «قیام لله» آن را مبدأ تمام تحولات فردی و اجتماعی معرفی نموده اند.

همچنین در ادامه، ضمن آسیب شناسی نظری و عملی توسعه به مفهوم غربی، به ویژه در قبال جهان سوم و مشخصاً ایران دوره قاجار و پهلوی، رهیافت «پیشرفت» به مثابه الگوی توسعه بومی، ضروری و منطقی تشخیص داده شده است و با هدف دسترسی به اندیشه‌ امام خمینی(ره) در این مورد، ضمن تبیین مبانی معرفت شناختی، روش شناختی، هستی شناختی و انسان شناختی، ویژگی ها و شاخصه های کلی پیشرفت از نظر ایشان به لحاظ اعتقادی، رفتاری و راهبردی مورد کنکاش قرار گرفته است.

در نهایت ضمن اثبات و تأکید بر امکان و ضرورت الهام گیری از اندیشه و الگوبرداری از سیره و خط امام(ره) در تدوین راهبرد «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» ایده های بنیادی ایشان در مورد «ضرورت تشکیل نظام سیاسی اسلام (ولایت فقیه)»، «استقلال و عدالت اجتماعی» و«احیای هویت اسلامی و ملی»، به ترتیب به عنوان شاخصه های اصلی پیشرفت در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در همین چارچوب، نگاه توحیدی و نقادانه ایشان به مقولات عمدتاً دوگانه و تقابلی رایج در اندیشه غربی مثل علم و دین، فرد و جامعه و … و نظریه اصلاحی ایشان در تبدیل آنها به مفاهیم تعاملی جامع ، به عنوان «الگوی جامع توحیدی پیشرفت » در اندیشه‎ی امام(ره) معرفی گردیده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 41906
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:53
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)