| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

حسن یوسف زاده در گفت‌ و‌ گو با طلیعه:


الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ظرفیت‌های معطل قانون اساسی را فعال می‌کند

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این ظرفیت را دارد که بخشی از ظرفیت های معطل مانده قانون اساسی را هم فعال کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام حسن یوسف زاده دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اهمیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای این الگو گفت: رهبر انقلاب اسلامی، معمار این الگو محسوب می شوند و بارها به ضرورت و تبیین الگو اشاره کرده اند. ما تاکنون حرکت های مختلف و متفاوتی داشته ایم و این به دلیل نداشتن الگوی مدون و منجسم و چشم اندازهای بلندمدت بود و به فراخور زمان برنامه هایی را تدوین کرده ایم و پیش رفته ایم در حالیکه این الگو به دنبال رفع این نقیصه است.

وی افزود: در راستای تدوین الگو مجموعه ای از متفکران باید برنامه بلندمدت با مبنای محکمی را تدوین کنند تا بنیان برنامه ها و چشم اندازهای کلی نظام باشد. لذا مقام معظم رهبری، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را سند بالادستی می دانند. به جز قانون اساسی،  سند الگو بالاترین سندی است که وجود دارد و همه چشم اندازها و سیاست گذاری ها بر اساس این سند نوشته می شود.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در فراخوان اخیری که اعلام کردند، تاکید داشتند برنامه های مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت متاثر از سند الگو باشد. اگر ما نگاه بلندمدت و قابل دفاع داشته باشیم، دیگران هم تمایل به استفاده از این سند و دستاوردهای آن پیدا می کنند. ما تا به امروز هیچ سندی نداشته ایم که تا به این اندازه پشتوانه نظری و فکری و بینشی داشته باشد و مجموعه زیادی از اصحاب نظر بر روی آن کار کنند.

هیچ سندی در جمهوری اسلامی ایران تاکنون نوشته نشده که دارای چنین انسجام دقیقی باشد و بین بخش های مختلف آن ارتباط منطقی وجود داشته باشد که این از مزایای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محسوب می شود

نایب رییس مطالعات اجتماعی حوزه اضافه کرد: برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حدود هفت سال کار شده است و پشتوانه و اسناد محکمی را داراست که تا حدود ۹۰ هزار صفحه هم برآورد شده است. حاصل همفکری ها، جلسات و مباحثات و اسناد منجر به خلاصه سازی اسناد شده که در فضای مجازی در دسترس همگان قرار گرفته است.

یوسف زاده با بیان اینکه این الگو دارای مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر می شود، گفت: منطق کار اینگونه است که مبانی و زیرساخت های نظری و بینشی الگوی پیشرفت تدوین شود و از آن آرمان ها استخراج گردد و رسالت نظام جمهوری اسلامی ایران و افق ۵۰ ساله نوشته شود. در نهایت تدابیری در نظر گرفته می شود که راهکارهای تحقق بخش افق ۵۰ ساله هستند. این رابطه، طولی است که از دیدگاه های کلان پایه ای و نظری آغاز می شود و منجر به تدابیر و راهکارهای عملی می گردد.

وی افزود: هیچ سندی در جمهوری اسلامی ایران تاکنون نوشته نشده که دارای چنین انسجام دقیقی باشد و بین بخش های مختلف آن ارتباط منطقی وجود داشته باشد که این از مزایای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محسوب می شود.

وی تاکید کرد: اصولی در قانون اساسی ما به دلیل عدم ظرفیت و تدبیر راهکارها و چشم اندازها معطل مانده اند. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این ظرفیت را دارد که بخشی از ظرفیت های معطل مانده قانون اساسی را هم فعال کند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی ادامه داد: بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برای طی مراحل پنج گانه ای که مقام معظم رهبری فرموده اند که از دولت اسلامی به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، نیازمند سندی بودیم که به فراخور این نگاه کلان و کلی بتواند نیازمندی ها و الزامات چنین حرکتی را تامین کند که به نظر می آید این خواسته و انتظار از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می رود.

وی تصریح کرد: فراخوانی از سوی رهبر انقلاب اعلام شد تا با مشارکت نخبگان جامعه و با گفتمان سازی که توسط صدا و سیما انجام می شود، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تکمیل و ارتقا پیدا کند و سپس از سوی ایشان ابلاغ شود و مبنای عمل همه نظام و سطوح و دستگاه ها قرار گیرد.

یوسف زاده با اشاره به آسیب هایی که به این الگو می تواند وارد شود، گفت: آسیب های متعددی می تواند این سند را تهدید کند و مانعی در تحقق آن باشد. اولین مورد عدم گفتمان سازی و رسیدن به اجماع نظری است که در بین نخبگان بوجود می آید و سپس به سیاست مداران و عموم مردم راه می یابد. اگر تلقی واحدی از این سند وجود نداشته باشد و همگان ضرورت وجود چنین سندی را احساس نکنند، با مشکلاتی مواجهه خواهیم بود. همچنانکه اکنون هم وجود این معضلات مشهود هستند.

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه کرد: از سالهای آغازینی که مقام معظم رهبری این بحث را مطرح کردند، عده ای در مخالفت با این ایده قلم زدند و سخنرانی کردند و معتقدند کشور راه خود را طی می کند و نیازمند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیست و تصور می کنند جوامع بشری قابل کنترل و مدیریت نیستند تا برای آن بتوان الگو نوشت.

وی با اشاره به آسیب هایی که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تهدید می کند، گفت: اجماع نظر درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود ندارد. اگرچه از سوی رهبر انقلاب ایده الگو مطرح شده و عموم نخبگان به ضرورت وجود این الگو و تحقق آن اذعان دارند، اما بخشی هم نظر با این ایده و گفتمان نیستند که می تواند به عنوان آسیب به این الگو مطرح باشند.

یکی دیگر از آسیب های جدی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اعمال سلیقه های شخصی در مناصب بالای نظام است که خواسته های خود را در کار قانون مند و در سیاست متقدم می دانند

وی ادامه داد: دومین آسیب مشکلات مربوط به فرآیند گفتمان سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که مرکز باید تلاش و همت بالایی به خرج دهد تا ابتدا آنچه که به عنوان سند نوشته شده در بین نخبگان جامعه نهادینه شود و اتفاق نظر نسبی بوجود بیاید اما هنوز چنین اتفاقی نیوفتاده است زیرا مرکز به صورت چراغ خاموش حرکت کرده و به یکباره فراخوان از سوی رهبر انقلاب داده شد و عده ای از انجام چنین کاری اطلاع نداشتند.

یوسف زاده تصریح کرد: تا زمانی که همدلی بین عموم نخبگان جامعه درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ایجاد شود، زمان زیادی طی خواهد شد و مرکز الگو باید تلاش زیادی در این زمینه انجام دهد. هیچ سندی پیدا نمی شود که همه نخبگان و مدیران جامعه درباره آن اتفاق نظر داشته باشند و این الگو هم دچار این مساله می شود علی رغم آنکه برای آن تلاش های زیادی کشیده شده است اما مخالفان جدی هم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب های جدی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اعمال سلیقه های شخصی در مناصب بالای نظام است که خواسته های خود را در کار قانون مند و در سیاست متقدم می دانند. از ابتدای انقلاب تاکنون چنین مسئولانی بوده اند و باید راهکاری اندیشیده شود تا چنین اسنادی نهادینه و کانالیزه شوند و کسانی که در سمت های گوناگون حضور دارند با این سند همراه شوند و بدانند حرکت در مسیر افق تعریف شده به نفع نظام است اگرچه اشکالاتی هم در آن وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: دولت های فعلی دولت های قبلی را قبول ندارند و سیاست گذاری ها سلیقه ای شده که این آسیبی است ک ما گرفتار آن هستیم و در آینده هم با این آسیب ها مواجهه خواهیم بود. امیدواریم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حرکت های سلیقه ای را کنترل کند.

یوسف زاده در پایان سخنانش گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سند فرابخشی و بالادستی است لذا در مرکز الگو طی دو سال بحث «مساله شناسی» مطرح شد و بررسی های زیادی در این زمینه انجام گرفت و در نهایت به چند مساله اصلی رسیدیم که موضوعات کلان کشور هستند. این الگو می تواند همه مشکلاتی که ما در هر عرصه و ساحتی داریم را پوشش دهد و برای آن راهکار ارائه کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 78343
تاريخ ثبت خبر : 1 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:20
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)