| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

آیت الله علیدوست:


الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به شکل یک گفتمان در بیاید

رئیس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر لزوم پیگیری بدون حاشیه و به دور از جنجال این سند، گفت: برخی مصاحبه ها نشان می دهد شخص اصلا تصور درستی از الگو ندارد در حالی که کار در این باره تخصص و علم می خواهد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، چندی قبل و «در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد».(1)

با توجه به اهمیت موضوع و تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به این مهم، بر آن شدیم با آیت الله «ابوالقاسم علیدوست»، رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه حاصل آن تقدیم حضورتان می شود:

آیت الله علیدوست با بیان اینکه در تدوین سند اولیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چندین ساحت مورد توجه بوده است، اظهار کرد: اما به طور کلی می توان در سه سطح فرایند تدوین الگو را بررسی کرد.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: سطح اول مربوط به تهیه سند است که در طول هفت سال گذشته انجام شد و من به شخصه ناظر به تهیه این سند بودم و بسیاری از دانشگاهیان و حوزویان در تدوین آن نقش موثری داشتند.

علیدوست تصریح کرد: سطح دیگر در مورد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آن است که باید به شکل یک گفتمان در بیاید یعنی مراکز و نهادهای علمی با آن آشنا شوند و بتوانند در مرحله سوم آن را اجرایی کنند. من طی این مدت مصاحبه ها و مباحث فراوانی را در مورد این سند دیده ام ولی در بسیاری مواقع این مصاحبه ها نشان می دهد که شخص اصلا تصور درستی از سند ندارد و صرفا به دلیل تاکید رهبری، در مورد سند نظر داده و مصاحبه کرده است که این جای نگرانی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، باید در مجامع علمی و دور از جنجال مورد بحث قرار گیرد چون به هرحال کار بشر است و دور از خطا نیست، صدها ساعت برایش وقت گذاشته شده ولی باز هم جای نقد و بررسی دارد و تازه بعد از این مراحل است که باید در قالب یک گفتمان عملیاتی شود.

علیدوست اضافه کرد: از سوی دیگر بسیار اهمیت دارد که این سند در سطح حوزه و دانشگاه نیز بررسی شود. این سند در واقع کلان بستری برای سایر مراکز است و یک سند بالادستی محسوب می شود لذا نهادهای دیگر باید مثل یک پارادایم آن را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه آنچه که در الگو تدوین شده قانون نیست و گاهی حتی با تسامح عنوان سند می گیرد، ابراز کرد: علت آن است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مثل مصوبه شورای نگهبان یا مجلس و یا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. این سند در واقع یک کلان بستری برای سایر مراکز است. سند بالادستی است. نهادهای دیگر باید تصمیمات و مصوبات خود را با توجه به این سند برنامه ریزی کنند.

این پژوهشگر با اشاره به اهمیت ورود نخبگان جوان در نظریه پردازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: در اینجا منظورم از جوان کسانی است که بالاخره سطحی از تحصیلات را گذرانده باشند، در حوزه ها سطح چهار داشته باشند و در دانشگاه دکترا، ما در کشور نیروهایی داریم که به ثبوت رسیده اند ولی اثبات ندارند و در مجامع علمی کمتر آنها را می شناسند و اتفاقا آنها هستند که می توانند نقش عمده ای را ایفا کنند و این فرصت خوبی برای ورود آنها به عرصه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سند می تواند یکسری از نیروها را به جامعه بشناساند. نیروهایی که نشاط جوانی دارند و اهل فکر هستند و در عین حال فراغ بال دارند. این حرکت نه در مورد این سند بلکه در مورد همه کارها باید جا بیفتد.

پی نوشت ها:

۱٫برگرفته از سایت leader.ir

انتهای پیام/

کد خبر : 78562
تاريخ ثبت خبر : 23 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:50
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)