| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

محمد اکبری در گفت‌و‌گو با طلیعه:


الگوهای غیرالهی به الگوی زندگی ما تبدیل شده است/ راهکارهای قرآن برای ارتقای سطح رفتار در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه الگوهای غیرالهی به الگوی زندگی ما تبدیل شده اند، گفت: فرهنگ بیگانه به زندگی ما رسوخ کرده است و دلیل آن هم جدا بودن ما از آن است. به جای آنکه سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت الگو قرار گرفته شود، دیگران الگو شده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام و المسلمین محمد اکبری عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره راهکار و مهندسی قرآن برای ارتقای سطح رفتار در جامعه اسلامی گفت: قرآن برای اصلاح و تربیت رفتار و کردار و سبک زندگی انسان، الگو ارائه کرده است. قرآن انسان را موجود الهی و روحانی معرفی می کند و نتیجه معرفی او به عنوان موجود الهی این است که اگر انسان خود را مطالعه کند و در شناخت و معرفت نفس تامل کند، در پرتو معرفت و تزکیه نفس رفتار خداگونه و خداپسندانه و انسان گونه از او سر می زند.

وی افزود: اولین راهکار قرآن، خودشناسی، معرفت و تذهیب نفس است زیرا در وجود انسان خواسته ها و تمایلات زیادی موج می زند اما معرفت و تزکیه نفس آنها را تعدیل و مهار و کنترل می کند تا انسان تحت تاثیر هوا و هوس و احساس قرار نگیرد. نتیجه معرفت نفس، فرمانروایی عقل و اندیشه و خرد انسان بر سایر قوای وجودی اوست. دیگر قوای انسان شامل وهم و خیال و حرص و شهوت می شود و در قرآن هم آیات زیادی درباره معرفت نفس و تزکیه آن آمده است.

وی در تشریح راهکار دوم قرآن برای اصلاح رفتار انسان گفت: قرآن الگوهای رفتاری و ایده آل انسانی و الهی را مانند انبیاء و ائمه و اولیای الهی معرفی کرده است. خداوند در قرآن می فرماید: «پیامبر(ص) در همه چیز برای شما اسوه و الگوی حسنه است». در نتیجه پیامبر در مباحث معرفتی، نظری، علمی، ایمانی، اخلاقی و عبادی الگوست.

نتیجه معرفت نفس، فرمانروایی عقل و اندیشه و خرد انسان بر سایر قوای وجودی اوست. دیگر قوای انسان شامل وهم و خیال و حرص و شهوت می شود و در قرآن هم آیات زیادی درباره معرفت نفس و تزکیه آن آمده است

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قرآن برای تربیت انسان الگو ارائه کرده است؛ الگوهایی که خداوند آنها را پرورش داده و خطا ناپذیرند. در عین آنکه خاکی و از عالم طبیعت هستند اما معصومند. انسان به درستی نمی داند که در مواجهه با خانواده، جامعه، خدا، حق و … از خود چه واکنشی نشان دهد. انسان رفتار نسبت به خود و غیرخدا را نیاموخته اما ائمه و انبیای الهی و خداوند متعال نوع رفتار را برای انسان تبیین و تفسیر کرده اند. سیره فردی و اجتماعی این افراد الگویی برای همه افراد جامعه است.

اکبری تصریح کرد: راهکار سوم عبارت از ارائه آیین نامه مدون و کامل برای زندگی سالم انسان است. انسان برای داشتن حیات طیبه نیازمند به برنامه و قوانینی است که باید آنها را رعایت کند. انسان در هر رفتار و عمل و تصمیمی باید ابتدا به قوانین الهی توجه و بر آن اساس مشی و حرکت کند. قرآن و انبیای الهی برای چنین منظوری آمده اند. انسان نیازمند به برنامه و آیین مدونی است که قرآن عهده دار این نیاز فطری و اساسی انسان است.

وی به راهکار چهارم قرآن اشاره کرد و گفت: دوست و همراه خوب عامل چهارم قرآن برای اصلاح رفتار انسان است. دوست می تواند در تغییر رفتار انسان موثر باشد و رفتار او را الهی کند و باعث اصلاح گفتار و کردار انسان باشد. لذا قرآن درباره انتخاب دوست و رفیق آیات متعددی دارد و در این باره هم تذکرات زیادی داده است. انتخاب دوست در سیر صعودی و نزولی انسان تاثیرگذار است زیرا هم باعث اصلاح رفتاری و کرداری او و هم باعث انحطاط رفتار او می شود.

اکبری در بیان تفاوت رفتارهای فردی و اجتماعی انسان امروز با الگوی ارائه شده در قرآن گفت: رفتار اجتماعی و فردی انسان در جامعه اسلامی با رفتار الگوهایی که قرآن و وحی و اهل بیت معرفی کرده اند، متفاوت است. پیامبر(ص) بسیار نماز می خواندند و بر هیچ احدی ظلمی روا نمی کردند و جمع فضایل اخلاقی و انسانی بودند اما چرا پیروان او مانند ایشان رفتار نمی کنند؟ یکی از دلایل مهم آن جهل و نادانی به مقام امام و پیامبر(ص) است. مردم به طور اجمالی اسلام و پیامبر(ص) و امامان را قبول دارند اما معرفت کامل به مقام و صفات امام ندارند.

عامل دومی که باعث می شود عمل مردم و آحاد امت اسلامی با الگوی قرآنی و عمل پیامبر و اهل بیت مطابقت نکند، عدم توجه به الگو قرار دادن رفتار آنهاست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه مردم در شناخت امامان معصوم جاهل هستند، گفت: به همین علت عمل و رفتار آنها منطبق با رفتار معصومین نیست. انسان جاهل و نادان معرفت کامل به عمل و رفتار امام ندارد. انسان جاهل شبهی از وجود امام معصوم می بیند اما به عمق وجود امام معصوم و صفات و خصوصیات امام شناخت ندارد لذا عمل آنها با عمل امام منطبق نیست.

اکبری ادامه داد: عامل دومی که باعث می شود عمل مردم و آحاد امت اسلامی با الگوی قرآنی و عمل پیامبر و اهل بیت مطابقت نکند، عدم توجه به الگو قرار دادن رفتار آنهاست. الگوهای غیرالهی به الگوی زندگی ما تبدیل شده است و فرهنگ بیگانه به زندگی ما رسوخ کرده است و دلیل آن هم جدا بودن ما از وحی و دوری از آن است. به جای آنکه سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت الگو قرار گرفته شوند، دیگران الگو می شوند. افراد اهل نماز و روزه و حج هستند اما پیامبر(ص) و اهل بیت را الگو قرار نمی دهند.

وی تصریح کرد: عامل سوم در عدم انطباق رفتار مردم با الگوهای قرآنی، عدم توسل و ارتباط با معصومین است. اگر انسان از اعماق وجود خود بخواهد که عمل او عمل الهی و منطبق با رسول و ولی خدا باشد، موفق می شود. اما مردم دغدغه این موضوع را ندارند و احساس نیاز نمی کنند. در آیه آخر سوره آل عمران آمده است: «سعادت و رستگاری در زندگی در پرتو رابطه با امام عصر است.» این رابطه باید دائمی و همیشگی و توام با صبر فردی و جمعی باشد.  

اکبری بیان کرد: عامل چهارم نوع عملکرد حاکمان و دولتمردان در جامعه اسلامی است. در روایات آمده که مردم بر آیین پادشاهان و ملوک شان حرکت می کنند. در جوامع هم چنین مساله ای کاملا ملموس است. مثلا در جامعه ای سبک زندگی مردم با سبک زندگی جامعه دیگر متفاوت است زیرا مردم از رفتار و سلاطین خود الگو می گیرند. اگر در جامعه ای عدالت اجتماعی موج می زند قطعا حاکمان آن جامعه اهل عدالت هستند.

وی در پایان سخنانش گفت: اگر فضای جامعه آلوده باشد مردم هم به آن سمت و سو حرکت می کنند زیرا مردم از فضا و حاکمان در جامعه تاثیر می گیرند.


انتهای پیام/

کد خبر : 78554
تاريخ ثبت خبر : 22 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:30
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)