| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

همایون همتی:


الهیات مسیحی از یک جهت معادل علم کلام در تمدن اسلامی است

همایون همتی گفت: الهیات مسیحی از یک جهت معادل علم کلام در تمدن اسلامی است و از جهت دیگر معادل با مطالعات دینی است و از جهت سوم، یک موضوع مستقل و متمایزی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست «الهیات مسیحی و تحولات معاصر» در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد

 همایون همتی در این نشست گفت: علت انتخاب موضوع الهیات مسیحی این است که در میدان معرکه‌ی آراء و چالش‌های فکری فرهنگی و اعتقادی هستیم و کشور ما هم در حال طی یک دوران گذار است و در عرصه رقابت فرهنگ‌ها نیاز داریم که با ادیان دیگر به خوبی آشنا شویم به خصوص برای قشرهای تحصیل کرده و فرهیخته‌ی جامعه‌ی ما، تا بتوانیم وارد یک دیالوگ فرهنگی سازنده، مؤثر و سالم با دنیا شویم.

وی افزود: در عصر جهانی شدن و انقلاب اطلاعات نمی‌توان خود را از عرصه چالش‌های فرهنگی و معرفتی و همین‌طور از میدان رقابت ادیان کنار کشید. برای این که در این میدان سرفراز وارد شده و از آن بیرون بیاییم، باید اطلاعات‌مان را نسبت به ادیان دیگر و فرهنگ‌های دیگر ژرفا ببخشیم و رشد بدهیم. به همین سبب لازم است با موضوعاتی مانند الهیات مسیحی آشنا شویم. الهیات مسیحی از یک جهت معادل علم کلام در تمدن اسلامی است و از جهت دیگر معادل با مطالعات دینی است و از جهت سوم، یک موضوع مستقل و متمایزی است که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست

وی ادامه داد: علم کلام آن‌گونه که عبدالرزاق لاهیجی در شوارق‌الالهام و قاضی عضدالدین ایجی در شرح مواقف گفته‌اند دو متکلم بزرگ شیعه و سنی دانشی است بیشتر مربوط به دفاع از اعتقادات دینی است. به شبهات منکران، منعدان و مخالفان دین پاسخ می‌گوید و به شخص متکلم قدرت می‌بخشد تا از عهده‌ پاسخگویی به پرسش‌هایی که درباره دینش مطرح می‌شود و اشکالاتی که به دینش وارد می‌شود به خوبی برآید و در این عرصه سربلند باشد.

این استاد دانشگاه گفت: الهیات مسیحی این نیست، بسیار گسترده‌تر و فراتر از این است. در الهیات مسیحی، از انواع استدلال‌های عقلی و نقلی استفاده می‌شود. چند منظور و کارکرد در این الهیات است که یکی از آن‌ها وضوح بخشیدن به دکترین‌ها، آموزه‌ها و مفاهیم اعتقادی است.

 همتی در ادامه سایر کارکردهای الهیات مسیحی و تحولات معاصر آن را توضیح داد.


انتهای پیام/

کد خبر : 51482
تاريخ ثبت خبر : 28 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:24
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)