| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز تشریح کرد:


اقدامات و برنامه‌های دانشگاه شیراز در حوزه کرسی‌های نظریه پردازی

قاسم حبیب آگهی گفت: دانشگاه شیراز یکی از پنج دانشگاه جامع کشور در حوزه علوم انسانی و معارف دینی است که این عامل نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای نخبگانی برای توسعه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در این مرکز علمی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دانشگاه شیراز از جمله مراکز علمی است که در حوزه بسط و ترویج کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره، فعالیت ها و اقدامات مختلفی را انجام داده است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت­ های انجام گرفته و همچنین اهمیت موضوع کرسی­‌های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره از نظر مسئولین این دانشگاه، گفتگویی داشته ­ایم با دکتر قاسم حبیب آگهی معاون پژوهش و فناوری و دبیر کمیته دستگاهی کرسی­­‌های نظریه پردازی دانشگاه شیراز که متن آن از نظرتان می­ گذرد:

جناب آقای دکتر ارزیابی شما در خصوص اهمیت کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره چیست؟

مسئله نظریه­ پردازی و نقد که از سال ۱۳۸۲ و به دنبال پیام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) شکل گرفت، به نوعی حرکت به سمت رفع خلا­های علمی موجود در کشور در حوزه علوم انسانی بوده و هست. بدین معنا که یک جنبش نرم افزاری برای نقد نظریات غربی و متضاد با فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور شکل بگیرد و از طرف دیگر نظریات دانشمندان و فیلسوفان اسلامی بیش از گذشته در معرض دید مخاطبان و دانشجویان قرار بگیرد و هم اینکه در راستای تولیدات علوم انسانی از نظریات اسلامی برای اعتلای فرهنگ کشور بجای نظریات وارداتی غربی بهره برداری شود.

 در این راستا اهمیت کرسی­ های نظریه ­پردازی نقد و مناظره را در زمینه هایی از جمله تعمیق مباحث فرهنگی و علوم انسانی اسلامی می­ توان مورد توجه قرار داد. در کنار این ایجاد روحیه اعتماد به نفس اساتید و اندیشمندان کشور، ترویج روحیۀ نقادی و نیز نوجویی و ابداع در محققان نیز ازجمله موارد مهم در بحث فواید کرسی­ های نظریه ­پردازی است. همچنین در بازار گرم سرقت علمی مقالات و مکتوبات، این کرسی­ ها که با حضور ناقدان و داوران انجام می ­شود، می­تواند ضامن و محک خوبی برای اصالت اندیشه ­های مطرح شده توسط اعضاء هیأت علمی باشد.

مهمترین موانع و چالش ­های پیش­روی کرسی ­های نظریه پردازی و ترویجی را چه مواردی می ­دانید؟

از آنجایی که این نوع کرسی­ ها و جلسات علمی از لحاظ شکلی و محتوایی فقط از طرف دبیرخانه هیأت حمایت است که برگزار می­ شود طبیعتا برخی از چالش ­ها متوجه خود دبیرخانه نیز می­ شود. به عنوان مثال بوروکراسی اداری و درگیر شدن اساتید نظریه­ پرداز برای ثبت یک نظریه و زمان طولانی که گاها صرف امور جاری و اداری می ­شود را می­توان به عنوان یکی از چالش­ های توسعه کرسی­ های نظریه ­پردازی و یک امتیاز منفی تلقی کرد.

در کنار این مورد، عدم تبیین اهمیت کرسی­ های مزبور برای برخی دانشگاهها (هیأت رئیسه و معاونین)، نا آشنایی اعضای هیأت علمی باکارکرد و نوع حمایت های مالی، معنوی و اجتماعی از کرسی­ ها از دیگر چالش­ها است. همچنین عدم کفایت حمایت­ های مطرح در سطح فعلی-که حتما باید شکل و سطح حمایت­ ها توسعه یابد- از موانع موجود توسعه کرسی­ ها است. اما یکی دیگر از موارد بسیار مهم که باید بدان توجه شود، مرکز محوری در کرسی­ های علمی تحقیقی و دشواری برگزاری جلسات در شهرستان هاست که این مهم می تواند از طریق برگزاری جلسات مجازی مرتفع شود. همچنین از عدم ارتباط با دیگر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی در جهت بین المللی شدن (در سطح داور و ناقد ) دستاوردهای کرسی­ ها به عنوان یک مانع دیگر می­ شود یاد کرد که این مورد نیز از طریق برگزاری جلسات مجازی و کنفرانس­ های اینترنتی قابل حل است. نکته آخر اینکه نحوۀ تأمین مالی برگزاری جلسات کرسی ها  باید مشخص شود.

در دانشگاه شیراز تا کنون چه اقداماتی برای بسط و ترویج کرسی­ های نظریه­ پردازی صورت گرفته است؟

دانشگاه شیراز یکی از پنج دانشگاه جامع کشور در حوزه علوم انسانی و معارف دینی است که این عامل نشان­دهنده ظرفیت بسیار بالای نخبگانی برای توسعه کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره در این مرکز علمی است. از شانزده دانشکده دانشگاه شیراز، اساتید و اعضای هیأت علمی شش دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکدۀ حقوق و علومِ سیاسی،  دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده  هنر و معماری، به طور مستقیم یا مسئله کرسی­­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره در ارتباط هستند. به همین جهت حدود یکسال ونیم است که کمیتۀ دستگاهی کرس­ی های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره دانشگاه شیراز با حکم رئیس وقت دانشگاه تشکیل شده است که تاکنون  سه جلسه تشکیل گردید و بیشتر درباره کلیات و نحوه کار، انواع و شیوه حمایت از اساتید نظریه ­پرداز، و سیاست­ گذاری­ های کلان در این زمینه بحث و گفتگو شد.

همچنین نخستین کارگاه آشنایی با کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره را در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار کردیم که با حضور معاون علمی و معاون خانه ملی گفتگوی آزاد دبیرخانه هیأت حمایت و همچنین اعضای کمیته دستگاهی و اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد. در کنار این موارد تاکنون یک جلسه موفق کرسی­ های نظریه پردازی توسط دکتر زاهد زاهدانی برگزار شده است همچنین اجلاسیه نهایی کرسی نظریه­ پردازی باعنوان «تعریف زیبایی شناسانه زبان محوراز عرفان اسلامی »توسط دکتر رحیمیان برگزار شد که به عنوان سومین نقد ملی با امتیاز عالی ثبت شد.

 همچنین پیش اجلاسیه کرسی نوآوری باعنوان عنوان «استدلالی جدید برتجرد نفس برمبنای دستاوردی در نوروفیزیولوژی» دکتر رحیمیان نیز برای برگزاری در دستور کار قرار و هماهنگی­ های نهایی قرار دارد. مدیریت دانشگاه درتلاش است تا در آینده نزدیک این دانشگاه را در حوزه­ کرسی­ های نظریه­ پردازی به جایگاه واقعی و مطلوب خود برساند.


انتهای پیام/

کد خبر : 51668
تاريخ ثبت خبر : 30 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:45
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)