| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


اقتصاد مقاومتی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «اقتصاد مقاومتی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» توسط جواد شمسی نگاشته و علی‌اکبر جعفری، استاد راهنما و حسین رفیعی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «اقتصاد مقاومتی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» توسط جواد شمسی نگاشته شده است.

علی‌اکبر جعفری، استاد راهنما و حسین رفیعی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند.

چکیده:

مجموعه تحریم‌های اعمال‌ شده علیه جمهوری اسلامی که از بدو پیروی انقلاب اسلامی در ایران تاکنون ادامه یافته است، نظام اقتصادی کشور را به‌ صورت جدی مورد تهدید قرار داده است.
با ملاحظه این مطلب که ابعاد امنیت ملی در عصر حاضر به هم تنیده و متقابل است، تهدید نظام اقتصادی می‌تواند اقتدار و امنیت ملی کشور را مستقیما مورد تهدید قرار دهد.
از این‌ رو معضلات و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها می‌تواند کیان نظام اسلامی را به خطر اندازد. مجموع شرایط که در نتیجه تحریم‌ها به وجود آمده باعث شد که عرصه جدیدی برای استمرار و تجلی اقتدار ملی و اقتصادی کشور ترسیم شود.
این عرصه با ظهور مفهومی به نام «اقتصاد مقاومتی» تجلی‌یافته است. در این راستا سوالی که مطرح می‌شود این است که اقتصاد مقاومتی چه تأثیری بر امنیت ملی ایران دارد؟
اقتصاد مقاومتی باعث ایجاد توان اقتصادی در داخل کشور می‌شود و این مسئله هم در تقلیل تهدیدات خارجی و هم ترمیم آسیب‌پذیری‌های داخلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
توان اقتصادی هر کشوری نه‌ تنها در حفظ استقلال و حاکمیت ملی نقش اساسی را بازی می‌کند، بلکه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی به‌ ویژه برای کشورهای دارای اهداف وسیع سیاسی و ایدئولوژیک مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود.
 این پژوهش در نظر دارد با روشی تبیینی ـ تحلیلی، به تحلیل نقش قدرت اقتصادی و به‌ تبع آن، اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تهدیداتی که امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد بپردازد.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 66289
تاريخ ثبت خبر : 4 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:42
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)