| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


اقتصاد مقاومتی فکر و دین مردم را هم ارتقا می‌دهد

حجت الاسلام گلزاده تاکید کرد: وقتی وضع معیشت مردم را سامان دادیم، می توانیم فکر و فرهنگ و دیانت و مسائلی از این دست را نیز در جامعه ارتقاء ببخشیم چراکه این مولفه ها تاثیر و تاثر متقابل دارند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تاثیرات حاکمیت اقتصاد مقاومتی بر فرهنگ جامعه، اظهار کرد: اصولا زندگی انسان با سرفصل های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دینی و مذهبی در هم تنیده است، گرچه زندگی باید به ابعاد مختلف تقسیم شود ولی این ابعاد تاثیر و تاثر متقابل و بالایی روی هم دارند.

وی ادامه داد: تاثیر فرهنگ روی اقتصاد، تاثیر اجتماع روی اقتصاد، تاثیر سیاست بر ظرفیت های فرهنگی و دینی – مذهبی، همه و همه به صورت طبیعی فرهنگ را به شاخه هایی تقسیم می کنند که از یکدیگر تاثیر می پذیرند.

این استاد حوزه با اشاره به شعار سال ۱۳۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اعلام شده است، تصریح کرد: این نامگذاری قرابت با نام سال گذشته یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» دارد، امسال اما تکیه بر مساله تولید و اشتغال ذیل اقتصاد مقاومتی شد و در این میان مساله قابل توجه آن است که اقتصاد مقاومتی همراه با فرهنگ یک ظرفیت ملی است به این معنا که ظرفیت های فرهنگی می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مهمی داشته باشد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه منظور از اقتصاد مقاومتی از یک جهت آن است که یک ملت اقتصادی بر پایه فرهنگ بومی خود داشته باشد، تاکید کرد: ملتی که بتواند از اقتصاد و فرهنگ و از داشته های خود دفاع کند یعنی به خودکفایی در اقتصاد و تولید و اشتغال رسیده است و می تواند اقتصاد خود را به درجه صادرات برساند و بر دیگران نیز تاثیر داشته باشد.

وی در ادامه گفت: به تعبیری اقتصاد مقاومتی موضع فعالی است در برابر موضع منفعل واردات محور بی وقفه، اقتصاد مقاومتی تضمین کننده شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. شعاری که امسال در ابتدای سال از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و ایشان ابعاد مختلف این نامگذاری را در حرم مطهر رضوی تبیین کردند حامل دو شاخصه اشتغال و تولید بود که قطعا از اولویتی استراتژیک برخوردار است.

گلزاده با بیان اینکه تمرکز در حوزه اقتصاد باید بیش از هر چیز در دو گستره اشتغال و تولید باشد، ابراز کرد: اگر تولید ملی شکل بگیرد آن وقت با اقتصادی مواجهیم که با فرهنگ بومی ما نسج یافته است. پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: «کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا» همچنین فرموده اند: «من از فقر اقتصادی بر امتم نمی ترسم، بلکه از سوءتدبیر می ترسم». تحقیقا معنای این سخن حضرت رسول(ص) آن است که وقتی وضع معیشت مردم را سامان دادیم، می توانیم فکر و فرهنگ و دیانت و مسائل از این دست را نیز در جامعه ارتقا ببخشیم چراکه این مولفه ها تاثیر و تاثر متقابل دارند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر اشتغال و تولید باشد، جامعه شاداب، سرزنده، فعال است، جامعه ای با این ویژگی ها به آسیب های کمتری گرفتار می شود، اگر اقتصاد مقاومتی فعال و کارا باشد، بزه، مواد مخدر و ناهنجاری های اجتماعی دیگر مانند بدحجابی کاهش می یابد و این مساله بدان معناست که مقداری از ناهنجاری ها متاثر از فقر، بیکاری و عدم قدرت تامین معیشت است، اگر این اتفاق بیفتد تاثیر بر کاهش بزه و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی را در پی خواهیم داشت و تقویت فرهنگ ملی و دینی است.

این پژوهشگر تاکید کرد: از دیگر سو جلوه برجسته اقتصاد مقاومتی، اقتصاد فرهنگی است، اقتصاد فرهنگی یعنی اینکه کاری کنید که تولیدات فرهنگی رونق بگیرد چراکه با رونق آن، اصحاب فرهنگ اشتغال گسترده ای پیدا کنند، در اینجا به عنوان نمونه در مورد کتاب مثالی می زنم. وقتی بازار کتاب رونق داشته باشد، نویسنده در حال نوشتن، ویراستار در حال ویرایش، چاپخانه در حال تلاش و فعالیت، ناشر در حال منتشر کردن و بازار عرضه کتاب پویا است، در یک جمله بازار فرهنگ با اقتصاد مقاومتی رونق پیدا می کند و عرصه ای برای به ظهور رسیدن تولید و اشتغال می شود.

گلزاده با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد یا فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید ضرورت تولید کیفی، ضرورت بازار ملی و خودی، ضرورت خرید کالای ایرانی، آسیب زا و آسیب پذیر بودن واردات را نشان دهد، تصریح کرد: همه این موارد به فرهنگسازی نیاز دارد و این موارد به هنر ساحت فرهنگ در اقتصاد مقاومتی بر می گردد که بتواند به خوبی در قاب هنر این مولفه ها را متبلور کند پس نقش فرهنگ استراتژیک است.

وی با بیان اینکه در ممالک مختلف تبلیغات جلوه ای از ظرفیت فرهنگی محسوب می شود، گفت: در سایر کشورها حتی وقتی در مورد کالا تبلیغ می کنند مولفه های فرهنگی را نیز لحاظ می کنند. ما نیز باید به اقتضای فرهنگ خودمان در مورد اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کنیم.

گلزاده گفت: ما اکنون با داشتن ۳۳ میلیون جوان پانزده تا چهل سال و به تعبیر رهبری ظرفیت بالای بازار کار، باید بتوانیم عملکردی صحیح داشته باشیم. البته این جمعیت نسبت فعال ترین نقش آفرینان ساحت عمل در اقتصاد است و اگرنه در سنین بالاتر یعنی تا مدار شصت و پنج سالگی که مدار ازکارافتادگی است، چیزی حدود ۵۵ میلیون جمعیت ایران نقش آفرین هستند،. پس  هرچه که در ساحت فرهنگ معلومات بالاتر می رود این تولیدات فرهنگی و این نقش آفرینی فرهنگی نیز بالا و بالاتر می رود.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه بیان کرد: ظرفیت کار و اشتغال در ساحت فرهنگی، گسترده تر از ساحت های دیگر است و اصحاب فرهنگ باید تلاش کنند و جایگاه خودشان را در مقام اقدام نسبت به شعار سال تبیین کنند. امیدواریم در حوزه تولید نرم افزار و حوزه وب، حوزه فیلم و سریال و تولید رسانه ای، در حوزه کتاب و سایر گستره ها مثل مسجد، اصحاب فرهنگ جایگاه خود را پیدا کرده و نقش آفرین باشند.

این محقق گفت: البته متولیان امر خدمتگذاری به فرهنگ باید تلاش کنند که سودآوری، منفعت آفرینی و ضمانت اقتصادی حوزه فرهنگ را ارتقاء دهند تا انگیزه و اشتیاق بیشتری برای اصحاب این عرصه در مقام نقش آفرینی ایجاد شود.

گلزاده در پایان خاطرنشان کرد:  وقتی می گوییم «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، معنایش «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است، هر کاری فرهنگی که به این ساحت آسیب بزند، تولید ملی، فرهنگ دینی و ملی نیست، هر چیزی در حوزه فرهنگ تولید شدن به معنای فرهنگ مقاومت نیست، فرهنگ مقاومت فرهنگ خودی و مذهبی است، فرهنگی است که در تضارب و تعامل با فرهنگ های دیگر اندیشه ساز و گفتمان ساز باشد.

کد خبر : 43789
تاريخ ثبت خبر : 9 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:54
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)