| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سید محمدکاظم رجایی:


اقتصاد مقاومتی برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام است

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام است، گفت: مکتب اقتصادی اسلام مبتنی بر شرع و بر پایه فقه اسلامی و اخلاقیات اسلامی است، بنابراین فقه و اخلاق اسلامی در فضای کسب و کار شکل می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری همایش اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدکاظم رجایی، مسئول مرکز پژوهش کاربردی قدر و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: برای بررسی تاریخ اقتصاد مقاومتی اگر نگاهی به اسلام و دوران پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) بیاندازیم این سوال پیش می‌آید که نبی مکرم اسلام در شعب ابیطالب که تحت محاصره کافران قریش بودند چگونه عمل کردند.
وی ادامه داد: اگر به پاسخ این سوال دست پیدا کنیم بسیاری از مشکلات ما در حوزه اقتصادی رفع خواهد شد، زیرا پیامبر(ص) سیاست‌های بسیار خوب و قابل تاملی را در برابر مشکلات داشتند.
حجت‌الاسلام رجایی تصریح کرد: سیاست پیامبر(ص) در مدینه توسعه کسب و کار بود، ایشان تلاش زیادی برای رونق این حوزه کردند که در نتیجه تمدن اسلامی شکل گرفت، ما نیز در وارد این حوزه شده به گونه‌ای که در بخش تولیدات مواد اولیه به خصوص مواد غذایی که از اساسی‌ترین مسئل بود در کشور تولید را انجام و به حوزه کسب و کار رونق دادیم.
مسئول مرکز پژوهش کاربردی قدر با بیان اینکه بر هر مسلمانی واجب است برای تولید کالا مورد نیاز جامعه خود تلاش کند، ابراز کرد: اگر کالایی مورد نیاز جامعه بوده و اگر تولید نشود سبب ایجاد اختلال در جامعه شده بر تک تک جامعه مسلمان واجب است که وارد آن فعالیت شوند و آن کالا را تولید کنند یا بناست خدمتی انجام شود که آن خدمت در جامعه با کمبود  مواجه است، به طور مثال ارتوپد برای جامعه نیاز بوده اما کسی بلد نیست، بنابراین بر تک تک آحاد جامعه واجب بوده که این علم را بیامورند تا زمانی که به حد کفایت رسیده سپس از بقیه ساقط می‌شود.

اگر واجبات نظام در جامعه وجود نداشته باشد اعم از کالا و خدمت، برهمه افراد واجب کفایی بوده که به سمت تولید آن رفته تا نیاز جامعه تامین شود


وی اضافه کرد: اگر واجبات نظام در جامعه وجود نداشته باشد اعم از کالا و خدمت، برهمه افراد واجب کفایی بوده که به سمت تولید آن رفته تا نیاز جامعه تامین شود، این‌ها آموزه‌هایی است که در فرهنگ اسلامی توسط نبی مکرم اسلام(ص) ارائه شد که حاصل آن اقتصاد مقاومتی بوده که در تمدن اسلامی شکل گرفته است.
حجت‌الاسلام رجایی یادآور شد: در تمدن اسلامی زمانی که فضای کسب و کار را مشاهده می‌کنید می‌بینید که در آن فضا کسب و کار من جمله در کشور ما، آن فضا بازار بود، زنجیره‌هایی از سراها پشت سر نمایشگاه‌های فروش کالاهای نهایی را مشاهده می‌کنید که این زنجیره‌های به هم پیوسته تولید کالا از نهادهای اولیه ‌آمده که در فضای کسب وکار ا آرام آرام روی آن کار شده و در نمایشگاه‌های عرضه  کالا و برای مصرف ارائه می‌شد.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) افزود: در آن سراها که زنجیره به هم پیوسته تولید بود فرض کنید اگر  پنبه وارد فضای کسب و کار می‌شود این پنبه که محصول زراعی بود و از بخش کشاورزی وارد عرصه صنعت می‌شد می‌آمد در یک مجموعه سرایی تبدیل به نخ شده که پشت سر این نمایشگاه‌های عرضه کالا بازار بود قرار داشت در آن سرا تبدیل به نخ می‌شد در سرایی دیگر مجموعه‌ای از تولیدکنندگان بودند که این نخ را تبدیل  به پارچه می‌کردند وباز مجموعه‌ای از سراها بود که تبدیل به رنگ می‌کردند این پارچه‌ای به شکل خود وجود تبدیل به نخ رنگ شده می‌کردند و حاصل آن فعالیت پشت صحنه نمایشگاه‌‌های عرضه کالا می آمدم این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شد.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام است، عنوان کرد: مکتب اقتصادی اسلام مبتنی بر شرع و بر پایه فقه اسلامی و اخلاقیات اسلامی است، بنابراین فقه و اخلاق اسلامی در فضای کسب و کار شکل می‌گرفت، اگر به تاریخ گذشته خود نگاه کنیم در فضای کسب و کارمان زنجیره به هم پیوسته تولید را مشاهده می‌کنیم که اتکا به خود، درون‌‎زا بود و هیچ‌گونه وابستگی به بیرون نداشت، همزمان که تجارت وسیعی را با بیرون داشتیم بیرون‌گرا، مولود، پویا و دانش‌بنیان بود.

مکتب اقتصادی اسلام مبتنی بر شرع و بر پایه فقه اسلامی و اخلاقیات اسلامی است، بنابراین فقه و اخلاق اسلامی در فضای کسب و کار شکل می‌گرفت


حجت‌الاسلام رجایی تصریح کرد: یعنی ما فضای علمی‌مان درست در فضای کسب و کار بود و ارتباط تنگاتنگی بین فضای کسب و کار و محیط‌های علمی آن زمان‌ تاریخ ایران قرار داشت، به طور مثال حوزه‌های علمیه که مرکز علمی بود در درون فضای کسب و کار قرار داشت، در بازار اصفهان ۱۷ حوزه علمیه وجود داشت که در دل بازار حضور داشتند، در واقع در آن زمان هیچ دانشگاهی وجود نداشته و این حوزه علمیه بود که در فضای کسب و کار قرار داشت.
مسئول مرکز پژوهش کاربردی قدر با بیان اینکه در گذشته فضای کسب و کار، عدالت‌بنیان و عدالت‌محور بود، اظهار کرد: در تاریخ مشاهده می‌کنیم که به توانمندسازی توجه ویژه‌ای می‌شد به گونه‌ای که بچه‌ها از دوران کودکی اشتغال را فرا گرفته و وارد عرصه اقتصادی می‌شدند، شاگرد زیر نظر استاد حرفه مورد نظر را فرا گرفته و تحت تاثیر هیچ‌ اتفاقی در دنیا بود زیرا به درجه بالایی از اقتصاد مقاومتی رسیده بودیم.
وی تصریح کرد: البته در گذشته ارتباطات به تنگاتنگی امروزه نبوده، لذا بایستی آن  را به زبان امروز ترجمه و نهادینه کنیم با توجه به تغییرات به وجود آمده در عرصه ارتباطات با عرصه مبادلات اقتصادی به خصوص سیستم بانکی باید هماهنگ با مبانی و اصول روش گذشته آن به زبان امروزی ترجمه کنیم.
حجت‌الاسلام رجایی با اشاره به نقش و جایگاه مطبوعات در حوزه اقتصاد مقاومتی، ابراز کرد: مطبوعاتی که در واقع کارشان این است که بیایند واژه ما می توانیم که تحت تاثیر اقتصادی سرمایه‌داری و به خصوص نظریه مزیت نسبی قرار گرفته این تقسیم کار بین‌المللی یعنی همین که در پیش‌نویس و قانون برنامه ششم توسعه که دولت مجلس داد حضور داشت که ما خودمان را در زنجیره اقتصاد جهانی وضع کنیم و آن تقسیم کاری که می شود هم سهمی به ما داده می شود اگر پایه به آن بیاد و بر پایه نظریه مزیت نسبی بیاد متاسفانه تلقین شما در همه جا و جا افتاده حاصل آن می‌شود ما نمی توانیم، قدری مسئولیت مطبوعاتی سنگین است از این جهت که ممکن است مطبوعات ناخواسته برخی از بیان همان چیزی را بکنند که نفوذی‌ها آن را انجام می‌دهند.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: یعنی همان چیزی که نظام سرمایه‌داری و نظام استکباری می‌خواهد تلقین کند به جامعه ما ، گاهی ممکن است مطبوعات ناخواسته در دامن چنین ایده‌هایی قرار بگیرند، لذا لازم است حواسشان جمع باشد که چه می‌گویند روی بحث‌ها و انتقال آن باید  دقت شود گاهی ممکن است ما ناخواسته ابزار انتقال ایده‌ای که درست مقابل اقتصاد مقاومتی است، شویم. مطبوعات اینجا خودشان را نشان می دهند که گاهی ممکن است ناخواسته‌ کارهایی را انجام بدهند اما باید حواسشان جمع باشد که این ایدهإ‌هایی که می دهند چقدر با با ایده‌های اقتصادی مقاومتی هماهنگ است.
وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع)، اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند خرید گندم عزت، خرید آرد ذلت و خرید نان فقر است، یعنی واردات کالاهایی نهایی فقر است، وقتی واردات نهایی انجام می‌شود محصول آماده می‌آید لباس ترک و چین و … وارد کشور شده مترادف با فقر بوده و ضد اقتصاد مقاومتی است زیرا سبب نابود شدن اشتغال داخل می‌شود.

متاسفانه زمانی که  پای کلاس اقتصاد سرمایه‌داری نشستیم دیگر از اقتصاد مقاومتی که برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام است جدا شدیم و آن چیزی که یاد گرفتیم را به جامعه القا می‌کنیم


حجت‌الاسلام رجایی یادآور شد: امام صادق(ع) در واقع خرید مواد اولیه یک کالا، کالای واسطه‌ای و کالای نهایی را به فقر تعبیر می‌کنند، در اقتصاد مقاومتی خرید و واردات کالا نهایی چه به صورت خرید یا قاچاق، اثر خود را روی کالای داخلی می‌گذارند یعنی فقر ضد اقتصادی مقاومتی است.
مسئول مرکز پژوهش کاربردی قدر ادامه داد: رسانه در این حوزه باید تحلیل لازم را از حجم کانتینرهای واردات کالاهای قاچاق یا رسمی انجام و مردم را مطلع کند، باید تبیین کند که به ازای این میزان واردات کالاهای واسطه‌ای چقدر حجم بیکاری در داخل افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: تبیین اینکه امروزه چقدر الگوی مصرف ما مطابق با اقتصاد مقاومتی بوده، چقدر ضد اقتصاد مقاوتی است، یا در مجموعه کالاهایی که در داخل مصرف می شود چگونه مصرف می شود وظیفه رسانه است باید همه اصول را با اقتصاد مقاومتی هماهنگ کند.
 حجت‌الاسلام رجایی با اشاره به نقش رسانه در طول تاریخ، بیان کرد: لزوما رسانه در طول تاریخ خواسته یا ناخواسته در بعضی از موارد بلندگو دیگران بوده، هم‌اکنون نیز رسانه ملی  نیز که در راس همه رسانه‌ها قرار دارد چه بخواهد و چه نخواهد با برخی از فیلم‌ها مصرف‌گرایی و فرهنگ غلط غرب را ترویج می‌دهد.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) افزود: همه مواردی که در یک فیلم به آن پرداخته شده به سرعت انتقال پیدا می‌کند، بنابراین باید دید که روی آن چقدر کار شده و چقدر با اقتصاد مقاومتی تطبیق داده شده است.
 حجت‌الاسلام رجایی یادآور شد: متاسفانه زمانی که  پای کلاس اقتصاد سرمایه‌داری نشستیم دیگر از اقتصاد مقاومتی که برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام است جدا شدیم و آن چیزی که یاد گرفتیم را به جامعه القا می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 41740
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:12
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)