| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

موسی نجفی در همایش اقتصاد مقاومتی:


اقتصاد مقاومتی بدون نگاه چپ و لیبرال و با چشم انداز تمدنی است

رئیس همایش اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی با دو آسیب روبروست: اول چشم انداز چپ و سوسیالیستی و ریاضتی و دوم چشم انداز لیبرال، اما قرائت ما متفاوت از این دو و بدون افراط و تفریط است و با چشم انداز بیداری و تمدن اسلامی به آن می نگریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری همایش اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، موسی نجفی رئیس همایش در ابتدای مراسم گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری بسیاری از مسئولان حکومتی و همه نهادها و سازمان های مختلف از ابتدا تا انتهای سال از آن حمایت کردند اما نگاه ما فراتر از این بوده و معتقدیم باید این بحث به حوزه و دانشگاه و محققان و پژوهشگران برسد.

وی ادامه داد: همه نهادهای علمی گرد هم آمدند تا مساله اقتصاد مقاومتی را به سرانجامی برسانند که نتیجه آن شش کار علمی بعد از گذشت ۹ ماه بود.

نجفی افزود: اقتصاد مقاومتی ما را به اندیشه تحریم در دل نهضت بیداری اسلامی رساند پس می توانیم برای آن ریشه تاریخی قائل باشیم. نهضت بیداری ما را به نهضت نظام تمدنی می رساند.

وی ادامه داد: متاسفانه اقتصاد مقاومتی با دو آسیب روبروست: اول چشم انداز چپ و سوسیالیستی و ریاضتی و دوم چشم انداز لیبرال. اما قرائت ما متفاوت از این دو و بدون افراط و تفریط است و با چشم انداز بیداری و تمدن اسلامی به آن می نگریم.

وی افزود: در بعد تاریخی اعتدال، عمق و انصاف وجود دارذد و این باعث می شود طرح مساله خوبی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

رئیس همایش با بیان اینکه معتقدم همه مسئولان کشور تعلق فرهنگی اسلامی دارند اما در تعلق تمدنی آنها کمی تردید دارم، گفت: بعضی از این افراد تعلق تمدنی بر اسلام و غرب دارند اما تعلق تمدنی مساله اصلی ماست. اقتصاد مقاومتی با سبقه فرهنگی اسلامی با تعلق تمدنی اسلامی است که با شعارها محقق نمی شود.

به گفته نجفی اقتصاد مقاومتی ما را به ماجرای دیروز، امروز و فردا می کند.

وی با بیان اینکه برای ورود اندیشه اقتصاد مقاومتی به زندگی افراد باید فرهنگ سازی، مقدس سازی و هنر برای این مساله انجام شود، گفت: تاریخ هم به ما هشدار می دهد که گذشتگان از زمان نهضت تحریم این اندیشه را مقدس می پنداشتند. این مقدس سازی در حکم مشهور مرحوم میرزای شیرازی، توتون و تنباکو را حرام اعلام نکرد اما آن را مقابله با امام زمان(عج) دانست و با این کار استعمار را در مقابل مهدویت قرار داد.

نجفی اضافه کرد: برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی باید رشته های مختلف علوم انسانی را به دانشگاه و حوزه وارد کنیم. شعار اقتصاد مقاومتی، «ما می توانیم» است و استقلال اقتصادی و فرهنگی را در پی دارد. تا زمانی که استقلال فرهنگی محقق نشود استقلال اقتصادی هم تحقق نمی یابد.

این نویسنده در پایان سخنانش گفت: ما در حوزه اقتصاد مقاومتی دستور نمی دهیم بلکه طرح مساله می کنیم و راهکار ارائه می دهیم. طرح درست از اقتصد مقاومتی و شناخت ابعاد آن از اهمیت بالایی برخوردار است. 

انتهای پیام/

کد خبر : 42277
تاريخ ثبت خبر : 4 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:27
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)