| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محسن رضایی مطرح کرد:


اقتصاد ایران فاصله زیادی از مردمی و اسلامی شدن دارد

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت با دین آشتی کرد اما اقتصاد نتوانست خود را به دین نزدیک کند. اکنون اقتصاد ایران فاصله زیادی از مردمی شدن و اسلامی شدن دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین کنگره ملی ـ دانشجویی عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران گفت: هنوز انقلاب اسلامی وارد مقوله اقتصاد اسلامی نشده است، قبل از انقلاب دولت و اقتصاد در ایران از دین و مردم جدا شده بودند. اقتصاد در اختیار بخش خصوصی وابسته به حکومت بود و بخش دیگر آن دولتی بود. نه مردم و نه دین، هیچکدام در اقتصاد و دولت نقشی نداشتند. بعد از انقلاب دولت با دین آشتی کرد اما اقتصاد نتوانست خود را به دین نزدیک کند. لذا امروز اقتصاد فاصله زیادی از مردمی شدن و اسلامی شدن دارد.

محسن رضایی ضمن تقدیر و تجلیل از بنانگذار دانشگاه امام صادق(ع) مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مدیریت این دانشگاه گفت: موفضوع اقتصادمقاومتی و عملیاتی کردن آن موضوعی است که انقلاب اسلامی به شدت به آن نیاز دارد.زیرا در برهه ای به سر می برد که بسیاری از انقلاب ها در آن شکست خورده اند اما جمهوری اسلامی این ادعا را دارد که اولین انقلابی است که این برهه سخت را با حفظ آرمان ها و ارزش های خود را با پیروزی پشت سر نهاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به نقش دین در جامعه و مردم داری گفت: در گذشته وقتی دین وارد سیاست و جامعه می شد، در کنار سیاست و حکومت قرار می گرفت و  بعد از آن نیز زمانی که دین را از جامعه و سیاست کنار نهادند، یک نوع عقلانیت وِبری  و صوری را جایگزین کردند و تکنوکراسی و دیوان سالاری را به عنوان مهمترین ابزار اداره جوامع مستقر کردند و قانون تبدیل به محور اداره جوامع شد. قانونی که خود از عقلانیت ابزاری برمی خاست، به اداره جوامع پرداخت. تبلور این موضوع در غرب مشهود است.

وی افزود: در اسلام، مردم ، دین و دولت از یکدیگر جدایی ناپذیرند و امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با اسلام پیوستگی دارد. رمز این جدایی ناپذیربودن، در این است که ابعاد سه گانه حیات اجتماعی هستند. و اجتماع بر فطرت الهی قرار گرفته است. ماهیت اجتماعی بشر الهی است. فطرت بشر در فرد و جامعه با سرشت دین و پروردگار متعال یکی هستند. بنابراین مردم و دین دو روی سکه فطرت الهی هستند. دین و مردم در مکتب اسلام از یک خمیرمایه که  فطرت الهی باشد برخاسته اند. بنابراین تمام امور یک جامعه اسلامی باید مردمی  و اسلامی شود، آنگاه هر دو الهی خواهند شد.

بعد از انقلاب دولت با دین آشتی کرد اما اقتصاد نتوانست خود را به دین نزدیک کند. لذا امروز اقتصاد فاصله زیادی از مردمی شدن و اسلامی شدن دارد.

رضایی تشریح کرد: جمهوری اسلامی برآیند اسلامی شدن و مردمی شدن است. سیاست نیز در جمهوری اسلامی هم مردمی است و هم الهی. اقتصاد نیز باید اینگونه شود. اقتصاد ایران باید اسلامی و مردی شود تا بتوان گفت یک مکتب اقتصادی اسلامی بوجود آمده است. این مکتب را می توان مردم داری اسلامی نام گذاشت. می توان به جای سرمایه داری و یا سوسیالیسم از عبارت مردم داری اسلامی نام برد.

 وی در ادامه گفت: قبل از انقلاب دولت و اقتصاد در ایران از دین و مردم جدا شده بودند. اقتصاد در اختیار بخش خصوصی وابسته به حکومت بود و بخش دیگر آن دولتی بود. نه مردم و نه دین، هیچکدام در اقتصاد و دولت نقشی نداشتند. بعد از انقلاب دولت با دین آشتی کرد اما اقتصاد نتوانست خود را به دین نزدیک کند. لذا امروز اقتصاد فاصله زیادی از مردمی شدن و اسلامی شدن دارد.

رییس کمیسیون اقتصاد کلان دبیرخانه مجمع تشخیص گفت: هنوز دین و مردم و یا به عبارتی انقلاب اسلامی وارد اقتصاد ایران نشده است.اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی، لیبرال زده و سرمایه زده است. لذا می توان گفت این اقتصاداست که در برابر انقلاب مقاومت می کند و منتظر رسیدن به سرچشمه خود یعنی نظام سرمایه داری و لیبرالی است. سرمایه داری غربی نیز منتظر رسیدن به اقتصاد ایران با ارزشهای لیبرالی است. با ادغام اقتصاد ایران و سرمایه داری غربی جمهوری اسلامی یا سقوط خواهد کرد و یا از محتوی خارج می شود.

رضایی افزود: ممکن است این سوال پیش آید چرا چین دچار این سقوط  و افول نشد، زیرا در چین راه نظام سرمایه داری به نظام سیاسی بسته شده است. علناً دموکراسی را تعطیل کردند. اما در ایران چنین نیست ما تمام لوازم دموکراسی را داریم و می خواهیم اقتصاد اسلامی داشته باشیم .

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام تنها راه علاج اقتصاد ایران را برپایی نهضت اقتصادی دانست و گفت: تجربه ۳۸ سال گذشته نشان می‌دهد اقتصاد مسلط فعلی در ایران با ارزشها و سیاست های نظام همخوانی ندارد. موانع بر سر راه اقتصاد ایران آنچنان گسترده است که با اصلاح اتفاقی رخ نمی‌دهد و باید یک نهضت شکل بگیرد. باید یک نظم اقتصادی جدیدی در اقتصاد ایران بوجود آید.

رضایی افزود: هنگامی که سیاست های مقام معظم رهبری در یک فرهنگ و طریقت غیر اسلامی و غیر مردمی اجرا شود به حاشیه می رسد و سپس فراموش می شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقدمه اقتصاد مقاومتی می فرماید؛ اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ اسلامی و انقلابی است که قادر است بر مشکلات اقتصادی فائق آید و  دشمن را به شکایت بکشاند. همچنین به مساله بی اطمینانی ها و نوسانات و بحران ها پاسخ دهد و آرمان ها و اصول قانون اساسی و سند چشم انداز را تحقق بخشد و الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی را عینیت بخشد.

وی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی درون‌زا و دانش‌بنیان است فقط باید نقشه راه را دانست. در داخل کشور دشمنانی وجود دارند که نمی‌گذارند اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود. ۲۵ سال است که جمهوری اسلامی سیاستگذاری می‌کند ولی به نتیجه‌ای نرسیده است. در این ۲۵ سال کشور کره جنوبی پیشرفت چشمگیری داشته است. اقتصاد ایران اگر با بستر اقتصاد مقاومتی پیش می رفت اکنون  باید ۱۰ برابر بهتر از کره جنوبی می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص با بیان این که راه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از یک نهضت می‌گذرد و نه از یک برنامه گفت: از طرفی موانعی وجود دارد که باید آن را از سر راه اقتصاد کنار زد و از طرفی دیگر الگویی داشته تا بتوان آن را عملیاتی کرد.

رضایی افزود: نهضت اقتصادی مجموعه‌ای از رویکردها، بینش ها، سیاست طرح و الگو، سبک اقتصاد اسلامی، مدیریت ارزش ها، و فرهنگ است. اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی ـ اجتماعی است. بنابراین با اقتصاد سیاسی متعارف متفاوت است.

وی با بیان این که در اقتصاد اسلامی رفتار عوامل اقتصادی بر اساس عقلانیت صوری و یا عملی  شکل گرفته است گفت: ارزش ها و اعتقادات در رفتار عقلایی نظام سرمایه‌داری جایی ندارد. اساس رفتار عقلایی در اسلام  عقل و اعتقاد است. ارزش ها در انسان مسلمان در تصمیم گیری ها و رفتار او تاثیر تعیین‌کننده‌ای دارد. از طرفی دیگر ارزش و منافع حاصله در اقتصاد به روابط اجتماعی نیز بستگی دارد و لذا عدالت در کارکردهای اقتصادی موثر است. دولت نیز در این راه نقش هدایت‌کننده دارد. هدایت‌گری با دخالت‌گری سوسیالیستی متفاوت است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان این که سیاست های چشم‌انداز و اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی باید با نظم محکمی در اقتصاد وارد شوند گفت: سبک و الگوی اقتصاد اسلامی اولویت منطقه، شهر و روستا را جایگزین بنگاه کرده است. بنگاه ها نباید توسعه مناطق جمعیتی را مختل کنند بلکه باید مقاوم کننده توسعه آنها باشند.

اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی ـ اجتماعی است. بنابراین با اقتصاد سیاسی متعارف متفاوت است.

رضایی در ادامه گفت: راه عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران دو بعد دارد؛ اول اینکه موانعی که هم اکنون وجود دارد و می توان آن را جنگ نرم در داخل اقتصاد کشور دانست. این موانع، برنامه‌ریزی در کشور را با تردید مواجه کرده است. بُعد دوم اینکه ما نمی‌توان همه موارد را نقض کرد بلکه باید طرح و ایده و الگو داد. البته بخشی از این ایده‌ها عملیاتی شده است. اکنون مدیریت کشور می‌تواند رفتارها و نگرش ها را ساماندهی کند تا بتوان بحث عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: بخشی از ایده ها در اقتصاد مقاومتی تبیین شده است، یعنی سقف خواسته ها زده شده است. سند چشم انداز روشن و معلوم است، فقط یک مدیریت جهادی و انقلابی لازم دارد تا بتواند راه را هموار کند و بتواند ارزش ها و نگرش ها و آبادانی روستا ها و شهرها را بر این اساس ساماندهی کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 33340
تاريخ ثبت خبر : 5 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:42
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)