| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی برگزار شد

آئین افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با حضور مسئولان، کارشناسان و استادان در حوزه تمدن اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، مراسم افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با حضور علی‌اکبر ولایتی، حجت الاسلام رضا غلامی، موسی نجفی، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، فرزاد جهان بین، حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی و جمعی دیگر از اساتید و کارشناسان عصر امروز دوم اسفندماه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

ولایتی، اولین سخنران این نشست در ابتدای این مراسم با تشریح آثار و اقدامات دانشمندان مسلمان طی قرن های گذشته گفت: مسلمانان هر زمان اقتدار داشتند به دانش بها دادند.

وی با اشاره به مراحل تشکیل تمدن اسلامی افزود: تمدن اسلامی از دعوت آغاز می شود و در مرحله دوم به تشکیل حکومت اسلامی می رسد. مرحله سوم گسترش اسلام تا رسیدن به مرز تمدن‌های قدیمی، چهارم انتقال متقابل فرهنگ اسلامی و فرهنگ و تمدن کشورهای مجاور، پنجم عصر خودجوشی  و شکوفایی تمدن اسلامی، ششم عصر شکوفایی فرهنگ اسلامی و ادبیات عرفانی، هفتم عصر هنر و معماری، هشتم رکود، نهم عصر اولین تجدد حیات جهان اسلام و دهم هجوم استعمار بوده است.

موسی نجفی هم در ادامه این مراسم گفت: تمدن نوین اسلامی، حلقه واسط بین تمدن گذشته اسلامی و تمدن آینده مهدوی است.

وی افزود: ما وارث تمدن گذشته اسلامی هستیم و باید بتوانیم به وسیله انقلاب اسلامی برتری تمدن را نسبت به غرب نشان دهیم.

آیت الله میرباقری دیگر سخنران این نشست بود. وی درباره انسان تراز تمدن اسلامی گفت: انسان تراز تمدن اسلامی، انسانی است که تمام روابط خود اعم از رابطه با خود و محیط و دیگران را بر مدار امام و ولی حق تنظیم می‌کند. این انسان ارزش‌ها را بر مدار هوای خود تعریف نمی کند بلکه بر مدار ولی حق تعریف می کند.

حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا هم در این مراسم گفت: وجه خیر و نیکی تمدن های بشری درباره سنت های پیامبران و وجه شر آنها در نسبت با سنت های طاغوت است.

حجت الاسلام محسن الویری هم در این مراسم بیان کرد: اندیشه دینی اسلام امکان بازخوانی دارد و در مراجعات مکرر برای ما حرف‌های تازه ای دارد. این نظام فکری الگوی زیست ویژه هم برای ما ارائه می کند.

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در این مراسم گفت: هفته علمی تمدن نوین اسلامی برای سومین سال برگزار می شود. هدف اول از برگزاری این هفته علمی ترویج علمی گفتمان و گسترش محافل علمی در دانشگاه ها در حوزه تمدن بود.

وی افزود: سومین هفته علمی به نقد و مناظره می پردازد و تاکید شورای علمی هفته بر این بود که نظرات منتقدان را بشنویم.

رضا غلامی هم در ادامه این مراسم گفت: نظریه اعتباریات علامه طباطبایی یکی از نظریات فوق العاده مهم ایشان محسوب می شود و می تواند نقش کلیدی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی برعهده بگیرد.

وی افزود: ما اگر اعتباریات دینی را که به اقتضای نیاز انسان به دستگیری از جانب خدا وضع شده یک رکن تمدن سازی در نظر بگیریم و به طور خاص فقه را موتور تولید بخش مهمی از قواعد زندگی اجتماعی لحاظ کنیم، بحث مهم بعدی بررسی میزان بهره گیری از ظرفیت‌های منحصر به فرد فقه در ارائه قواعد اجتماعی است که در جای خود باید انجام شود.

همچنین محمدمهدی طهرانچی مقاله ای را با عنوان «پیشرفت‌های علم و فناوری کشور و نقش آن در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» ارائه داد.

محمدرحیم عیوضی دیگر سخنران این نشست درباره آینده نگاری راهبردی تمدن نوین اسلامی گفت: یکی از وظایف آینده نگاری راهبردی، شناسایی جهت گیری برای آینده است. در این زمینه باید هدف باثباتی داشته باشیم.

وی افزود: آینده نگاری راهبردی مجموعه ای را در اختیار ما می گذارد که مسیر را در چارچوب عینی طی کند.

کد خبر : 63017
تاريخ ثبت خبر : 2 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 21:54
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)