| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سید علی مرعشی:


اعمال ریاکارانه تعارضات روانی جدیدی را برای انسان به همراه دارد

استاد دانشگاه اهواز گفت: کارهای همراه با ریا به جای اینکه تعارضات انسان را حل کند، تعارضات جدیدی را برای او به وجود می آورد زیرا ظاهر و باطن با هم در جنگ می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سید علی مرعشی روانشناس و استاد دانشگاه اهواز با اشاره به وجود تظاهرگرایی در عبادت گفت: عده ای نماز می خوانند اما به خدا وصل نمی شوند و این مانند چراغی است که سیم آن سوخته است و فقط ظاهر یک چراغ دارد. گاهی نماز به این دلیل که واقعی نیست دارای اثر واقعی هم نمی شود. زیرا اهمیت کافی به آن نمی دهیم و گاهی نمازمی خوانیم که مورد خوشایند دیگران و یا ریاکاری باشد.

استاد دانشگاه اهواز گفت: کارهای همراه با ریا به جای اینکه تعارضات انسان را حل کند، تعارضات جدیدی را برای او به وجود می آورد زیرا ظاهر و باطن با هم در جنگ می شوند. در روانشناسی اسلامی با مراجعه به قرآن می بینیم که خداوند می فرماید: «فی قلوبهم مرض و من الناس من یقول آمنا و ما هم بمومنین.» این افرادی که قرآن به آنها اشاره کرده ایمان دارند اما ریا می کنند. این افراد در قلوب شان مرض است و روز به روز هم بدتر می شوند.

مرعشی با تاکید بر اخلاص در عبادت گفت: نماز واقعی نجات بخش است نه نماز و عبادتی که با ریا همراه باشد. این مساله در پژوهش و تجربه خود را نشان داده و تنها توصیه صرفا دینی نیست بلکه علمی هم است.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم در ورطه ریا نیافتیم و اگر در این مسیر قرار گرفتیم سعی در بهبود ارتباط با خانواده و خدا کنیم. یکی از راه های جلوگیری و رفع ریاکاری، مطالعه قرآن و صحیفه سجادیه است چراکه مهم ترین کتاب ما بعد از قرآن، صحیفه سجادیه است. این در حالی است که خداوند نحوه بیان امام سجاد(ع) را دوست دارد.

این روانشناس در ادامه با اشاره به آشنایی و ارتباط میان دختران و پسران گفت: ارتباطات و رفت و آمدهای قبل از ازدواج میان دو نفر باعث ایجاد آشنایی کامل نمی شود بلکه بیماری عشق را باعث می شود.

وی با اشاره به همسرگزینی مناسب افزود: دادن وعده برای آینده، عدم داشتن شرایط مناسب و دروغ گویی از نشانه های بارز عدم وجود صداقت در افراد است.

مرعشی با اشاره به راه های غلط در انتخاب همسر گفت: دو شیوه غلط همسرگزینی شامل این موارد است: اول خانواده ها فقط تصمیم گیرنده هستند و جوانان حق دخالت ندارند. دوم اینکه خانواده ها اصلا دخالت نداشته باشند. به غیر از این دو روش، راه سومی است که تفکر بینابینی است یعنی فرد انتخاب می کند اما خانواده ها در انتخاب او نقش دارند.

وی افزود: در همسرگزینی به شیوه صحیح فرد از طریق خانواده ها پیشقدم می شود. آشنایی بر اساس به دست آوردن اطلاعات عینی است نه از طریق صحبت کردن بین دختر و پسر. طی دوران آشنایی انت%B اس۹ د۸ی ۱٫ طی %B2یی %۷م%D9 د۸۲۲RTL”>
۸۷ طری۲>
۸۷ ۸اؼ است نى۲ ازF9 آاد آین }۹د و اگر صحت همه اطلاعات ثابت شد می توان با اطمینان بیشتری قدم در راه انتخاب گذاشت.

وی با اشاره به زیاده خواهی انسان در خواسته های مادی گفت: ما دارای خواسته های مختلفی هستیم که محدود به چند خواسته نمی شود چراکه وقتی به یک خواسته می رسیم خواسته های دیگری از کنار آن سر برمی آورد. 

مرعشی با بیان اینکه اگر امکان ازدواج برای فرد وجود ندارد باید فرمان ذهن را به دست گرفته شود تا به انحراف منجر نشود، گفت: فرد باید خود را این گونه توجیه کند که در حال حاضر امکان ازدواج فراهم نیست و نباید این مساله را به صورت درگیری ذهنی دربیاورد. در این صورت انسان خود را از فشارهای ذهنی خلاص می کند.

وی با تاکید بر آسان سازی شرایط ازدواج گفت: خودمان باید شرایط ازدواج را سهل و آسان کنیم زیرا گذاشتن شرایط  سخت و سنگین باعث آسیب رساندن به دختر و پسر می شود.

مرعشی در پایان سخنانش با اشاره به مخالفت والدین در ازدواج جوانان گفت: کسانی که برای ازدواج با مخالفت خانواده ها روبرو هستند باید به مشاور مراجعه کنند و تست های مختلف روانشناسی بدهند. در صورتی که پاسخ تست مثبت بود از روش کیپرسون استفاده کنند به این معنی که افرادی که بر خانواده های شان نفوذ دارند، برای متقاعد کردن آنها پیشقدم شوند.


انتهای پیام/

کد خبر : 70307
تاريخ ثبت خبر : 4 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:32
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)