| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا سیمبر در گفتگو با طلیعه:


اعتقاد و اراده‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

استاد دانشگاه گیلان گفت: کسانی باید پاسخگو نسبت به مسائل اجتماعی باشند که علی رغم تاکیدات رهبر انقلاب نتوانستند اقتصاد مقاومتی را محقق کنند. معتقدم اراده ای برای انجام این کار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رضا سیمبر استاد تمام گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان درباره ارتباط میان مسائل اقتصادی و اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف گفت: اعتراضات اخیر نشان دهنده لزوم تلاش بیشتر دولت و سایر قوا در خود تصحیحی است. آنچه که جامعه ما را مورد تهدید قرار می دهد مشکلات و چالشهای اقتصادی است به ویژه معضلات بیکاری و اشتغال که متاسفانه علی رغم آمدن دولتهای مختلف راهکارهای اساسی در این زمینه داده نشده است، زیرا بسیاری از این مسائل به ساختارهای اجتماعی ما بازمی گردد که نیازمند تصحیح در زمینه های اقتصادی هستیم و تا زمانی که ساختارها تصحیح نشود ما این مشکلات را خواهیم داشت.

وی افزود: ما باید به سوی اقتصاد تولیدمحور حرکت کنیم و هر گونه اقتصادی که به سوی چاپ پول و فروش سکه برود مسلما تورم زا خواهد. سیاستهای چهارساله دولت نشان می دهد سیاست های انقباضی هم رکود ایجاد می کند. باید دولت از نخبگان اقتصادی و صاحبن نظران مشورت فکری کسب کند تا مسائل را بتواند به شکل ساختاری حل کند و الا بسیاری از مباحث حل ناشده باقی خواهد ماند و مشکلات بیشتری ایجاد می شود.

سیمبر بیان کرد: مسائل اجتماعی در جامعه ما به خصوص در نسل جوان که اکنون اوج نیاز آنها به بازار کار و اشتغال است، یاس و افسردگی اجتماعی را در آنها و خانواده های شان ایجاد کرده است. وعده هایی که دولت داده و بسیاری از آنها محقق نشده باعث سرخوردگی اجتماعی می شود. اصلاح در همه زمینه ها لازم است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات در محیط زیست و قانون کار و … داریم. بسیاری از دعواهای میان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، مشکلاتی را ایجاد می کند و قانونگذار باید نسبت به حل این دعوا گام بردارد.

راه حل های اقتصادی و توسعه در کشور ما باید مبتنی بر الگوهای داخلی باشد. الگوهای وارداتی با توجه به تجارب چند ساله موفق نیست

وی افزود: وقتی مسائل اجتماعی و اعتراضات در خیابان ها بوجود می آید برخوردهای خیابانی و پلیسی و امنیتی لازم است زیرا اگر کنترل نشود ممکن است خسارت های زیادی را به بار بیاورد اما در کنار آن باید به ریشه های بحران نگریسته شود و از آنها هم استفاده شود و ریشه ها حل شوند.

سیمبر بر مشکل بدهمسایگی ایران تاکید کرد و گفت: ایران با توجه به دیدگاه مستقلانه در سیاست‌های منطقه ای و خارجی، دشمنان زیادی دارد و آنها هم از شلوغی‌های موجود به نفع خودشان سوء استفاده کنند. ما در این زمینه باید تدبیر زیادی داشته باشیم. اقشار مختلف مردم باید مراقب باشند تا در این زمینه درگیر نباشند. بسیاری از بازیگران منطقه ای به دنبال سوء استفاده از مسائل و بحران های ما هستند و از نظر امنیتی باید در این خصوص هوشیار باشیم.

این استاد دانشگاه درباره ضرورت وجود الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کشور گفت: راه حل های اقتصادی و توسعه در کشور ما باید مبتنی بر الگوهای داخلی باشد. الگوهای وارداتی با توجه به تجارب چند ساله موفق نیست. ما باید به دنبال الگوهای توسعه داخلی باشیم. مثلا نباید تصور شود که سرمایه گذاری خارجی مشکلات ما را حل می کند. سرمایه گذار خارجی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه کمک می کند اما در بسیاری از همین کشورها هم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. کسانی که آن را طراحی می کنند باید به آن اعتقاد داشته باشند اما در بسیاری از بسترهای اجرایی ما اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

سیمبر اضافه کرد: در کشور ما که مباحث استقلال خواهی خارجی را هم مدنظر داریم ریسک سرمایه گذاری خارجی زیاد است و به همین علت مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید زیادی دارند. تکیه بر مباحث این اقتصاد باعث رشد و افزایش قدرت درون زاست یعنی بتوانیم پارامترهای قدرت داخلی خودمان را افزایش دهیم و بر پارامترهای داخلی خود تاکید کنیم. اینکه ما چشم امید به سرمایه گذار خارجی داشته باشیم یا حل مشکلات داخلی خود را به حل مساله برجام ارتباط دهیم، راه حل نیست و باید با استفاده از پتانسیل های داخلی حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: استفاد از پتانسیل های داخلی به معنای نفی سرمایه گذاری خارجی نیست اما باید تعادل میان این دو وجود داشته باشد. نمونه های دیگری می تواند اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد درون زا را محقق کند. دولت نیازمند آن است که اقتصاد مقاومتی که آیین نامه آن را تعیین کرده را جدی تر در نظر بگیرد و به آن عمل کند. اکنون در ماه های آخر سال ۹۶ توقعاتی که نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی بود محقق نشده و هنوز انتظارات ملی در این زمیه بسیار بالاست.

سیمبر درباره عدم قوام اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. کسانی که آن را طراحی می کنند باید به آن اعتقاد داشته باشند اما در بسیاری از بسترهای اجرایی ما اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. دولت معتقد است آیین نامه اجرایی آن را تهیه کرده و ابلاغ کرده اما باید اراده فکری و تمایل قلبی نسبت به اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر سیستم نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد باید مجلس و نمایندگان که کار نظارت بر دولت را انجام می دهند در این زمینه پیگیر باشند که در کدام بخش دولت دارای نقص است. دانشگاه و رسانه رسالت بیان مسائل را دارد اما تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند داشتن قدرت است. افراد دارای قدرت در دستگاه های اجرایی و افراد نظارت کننده باید در قوه مقننه و قوه قضاییه پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: کسانی باید پاسخگو نسبت به مسائل اجتماعی باشند که علی رغم تاکیدات رهبر انقلاب نتوانستند اقتصاد مقاومتی را محقق کنند. معتقدم اراده ای برای انجام این کار وجود ندارد. اگر قوه مجریه اجرا کننده است قوه مقننه و سازمان بازرسی کل کشور هم باید نظارت کنند. اما پاسخگویی لازم درباره آنها وجود ندارد.

سیمبر در پایان گفت: تاکنون چند گزارش نظارتی از سوی قوه مقننه به قوه مجریه درباره عدم اجرای اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟ چند نماینده مجلس در مجلس شفاف به عدم تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرده اند. باید دستگاه های مختلف در راستای منویات مقام معظم رهبری اجرا کننده باشند. بسیاری از مردم تصور می کنند که مقام معظم رهبری اجرا کننده هستند اما این طور نیست بلکه ایشان چارچوب های مصلحتی نظام را بر اساس اصل ۱۱۰ تعیین می کنند و اجرا به دست دولت است. هماهنگی لازم بین قوای سه گانه در این زمینه باید وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 59484
تاريخ ثبت خبر : 18 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)