| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


اصول سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «اصول سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم» توسط عزیزالله کاظمی نگاشته و نجف لک‌زایی، استاد راهنما و غلامرضا بهروزی لک، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «اصول سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم» توسط عزیزالله کاظمی نگاشته شده است.

نجف لک‌زایی، استاد راهنما و غلامرضا بهروزی لک، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند.

چکیده:                                                                                                                

تحقیق حاضر، در پی پاسخ به «اصول سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم» است تا با توضیح و تبیین مبانی انسان‌شناسی قرآنی و با استفاده از نظریه امام خمینی(ره) در طبقه بندی علوم، اصول سیاست داخلی دولت اسلامی را در حوزه باورها، گرایشها و رفتارها شناسایی کرده و نحوه ای سیاست گذاری های کلان، جهت گیری های اصلی و چگونگی تعامل میان حاکمان و حکومت شونده گان را معلوم نماید.
 فرضیه تحقیق نیز در حوزه باورها بسط عقلانیت، در حوزه گرایش ها بسط فضایل انسانی و در حوزه رفتارها تنظیم آن بر اساس شریعت اسلامی است.
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که انسان از دیدگاه قرآن، موجودی سیاسی انتخابگر و دارای دو بعدی ملکی و ملکوتی است که بعد مادی او تمایل زمینی داشته و بعد معنوی او گرایش به مبدأ هستی دارد و هر دو بعد مکمل همدیگر و همانند دو بال عمل می کنند.
از این رو، با تکیه بر انسانشناسی‌یادشده، اصل باورتوحیدی و اصل آزادی عقیده، اصول سیاست داخلی دولت اسلامی را در حوزه باورها شکل می‌دهند.
اصول کرامت انسانی و رفتارکریمانه، بدون تفکیک های اعتقادی ـ مذهبی، نژادی ـ ملیتی، و اصل امانت داری و شایسته سالاری در سمتهای سیاسی، از اصول سیاست داخلی دولت اسلامی در حوزه گرایش ها به حساب می آیند.
بالاخره، اصل دعوت دینی توحیدمحور؛ اصل عدالت اجتماعی؛ اصل نظارت اجتماعی و اصل عزت اجتماعی از شاخصه های اصیل نظام اسلامی در حوزه رفتارها محسوب می شوند که با ماهیت همگانی و به عنوان استوانه سایر فرائض دینی و از مقررات الزامی اسلام و از اصول اساسی و راهبردی جامعه و دولت اسلامی شمرده می‌شوند.
انتهای پیام/

کد خبر : 59216
تاريخ ثبت خبر : 19 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)