به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایاننامه کارشناسی ارشد «اصول تعلیم و تربیت اخلاقی از نظر ملااحمد نراقی و استاد مطهری» توسط لیلا کمال لو نگاشته شده است.
فروزان راسخی، استاد راهنما و زهره توازیانی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.
چکیده:
اخلاق، رمز سعادتمندی انسان است و غفلت از آن، به منزله فاجعهای دردناک است و این مطلب است که کمتر اندیشمندی از کنار آن به راحتی گذشته است، به طوری که میتوان گفت عموم فیلسوفان و متکلمان تاریخ، بخشی از رسالت خویش را در سامانبخشی به نظامهای مختلف اخلاقی سپری کردهاند، چه در میان مسلمانان و چه اندیشمندان غیر مسلمان.
در حوزه اسلامی از معاصرین شهید مطهری و از متقدمین ملا احمد نراقی، از جمله کسانی هستند که به ضرورت پرداختن به مباحث اخلاقی به طور جدی توجه دادهاند، لذا ما در این پژوهش این دو تن را، که خود نمونه اخلاقاند، انتخاب نمودهایم تا با مطالعه آثار گران بهایشان، اصول تعلیم و تربیت اخلاقی مورد نظر آنها را استخراج کنیم.
در این زمینه به نقاط اشتراک بسیاری بین نراقی و استاد مطهری رسیدیم و نقاط افتراق در آنها به ندرت دیده میشد، که افتراق آنها بیشتر به دلیل معاصر بودن و حوزه وسیع مطالعات استاد مطهری، در دو زمینه تعلیم و تربیت و اخلاق بود و بیشتر مباحث، در زمان نراقی، مبتنی بر اخلاق بود و او برای اثبات گفتههای خویش بیشتر به آیات و روایات استناد میکرد و اخلاق را همان تربیت میدانست و تربیت را در اخلاق جستجو میکرد، اما بیانات استاد مطهری، بیشتر مبتنی بر نقل و به تفکیک اخلاق از تربیت بود.
علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/