| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

علی خندق آبادی:


اصلی‌ترین مولفه فرهنگ اسلامی بازگشت به خویشتن اسلامی است

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه وحدت به معنای گرد آمدن حول یک گفتمان مشترک در عین احترام به مبانی و نظریات دیگری می باشد گفت:هفته وحدت بستری برای همگرایی جهان اسلام است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، بنیان‌گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) با اندیشه و تفکر والای خود ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را به سبب  وجود سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کردند. با این اقدام حکیمانه نقطه عطفی را در جامعه اسلامی به وجود آوردند، تا تمامی جوامع به سمت این نقطه عطف که کلید پیشرفت است، حرکت کنند. ازاین‌رو، با توجه به هفته وحدت گفتگویی با علی خندق آبادی، «عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی» ترتیب داده‌ایم که متن مصاحبه در ادامه آمده است؛

نظر شما درباره نام‌گذاری این هفته بنام هفته وحدت و تأکید بر اهمیت آن از سوی جمهوری اسلامی چیست؟

موضوع نام‌گذاری ۱۲ ربیع‌الاول تا ۱۷ ربیع‌الاول به نام هفته وحدت به عقیده من حاکی از این واقعیت است که موضوع وحدت در نظام جمهوری اسلامی ایران به معنای دست کشیدن یک‌طرف از مبانی خویش به نفع طرف دیگر نیست، بلکه این به معنای گردآمدن حول یک گفتمان مشترک در عین احترام به مبانی و نظریات دیگری هست. سالروز تولد نبی اعظم(ص) به روایت برادران اهل تسنن ۱۲ ربیع‌الاول و به روایت شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول است. اهمیت این هفته از سوی جمهوری اسلامی ایران به این لحاظ است که روح اخوت و برادری بین تمامی مسلمانان حول محور وجود حضرت رسول(ص) و برگزاری مراسم جشن و شادمانی، هم تقویت‌کننده روح برادری بوده و هم خنثی‌کننده توطئه قدیمی و کهنه دشمنان برای ایجاد اختلاف بین برادران مسلمان می‌باشد.

وجود وحدت بین مسلمین درزمینهٔ تحقق آرمان‌های اسلامی مانند آرمان فلسطین چه تأثیراتی دارد؟

ازجمله عوامل اقتدار یک قوم و ملت، جمعیت و منابع انسانی است. هر چه که جمعیت در یک جامعه، معتقد به گفتمان واحد بیشتر باشد، نفوذ و شکست چنین جامعه‌ای سخت‌تر هست. موضع واحد، در مسئله فلسطین و برعلیه ظلم و جنایت گسترده و تجاوز صهیونیست‌ها به سرزمین‌های مسلمانان، براثر دو عامل محدود کردن موضوع به جهان عرب و عربی بودن موضوع فلسطین از یک‌سو، و تضعیف قدرت مسلمانان توسط حکمرانان مرعوب و وابسته باعث شد تا رژیم صهیونیستی در طی مهروموم‌های متمادی، و با حمایت قدرت‌های مستکبر و خائنین به امت اسلام، بتواند به حیات ننگین خود ادامه دهد.

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و اعلام پشتیبانی گسترده از آرمان فلسطین باعث ایجاد وحدت بین مسلمانان در این رابطه شد. جهان اسلام در طول ۴۰ سال عمر نظام جمهوری اسلامی ایران، کماکان شاهد حمله به مبارزات مردم فلسطین بوده و تشدید این حملات حاکی از این واقعیت است که جریان مقاومت در مبارزات خویش موفق بوده و ان شاء الله به پیروزی نزدیک شده‌اند.

در کنار وحدت اسلامی، معمولاً وحدت فرهنگی هم مطرح است. پررنگ کردن نقش وحدت فرهنگی چه فایده‌ای برای مسلمانان جهان دارد؟

تاریخ افزون بر ۱۴۰۰ ساله اسلام حاکی از این واقعیت است که علیرغم تلاش منافقان و دشمنان، امت اسلام با تمسک به آموزه‌های اسلامی در حوزه فرهنگ و تمدن، گسترده‌ترین تمدن‌ها مبتنی بر غنی‌ترین فرهنگ‌ها را تشکیل داده‌اند. موضوع نهضت ترجمه که باعث ورود علوم به سرزمین‌های اسلامی گردید، منجر به شکوفایی علم و بازگشت مجدد آن شد. در دورانی که اروپا در دوره تاریکی تحت سلطه کلیسای واپس‌گرا روزگار سختی را می‌گذراند، دانشمندان در سرزمین‌های اسلامی به تولید ادبیات، غنی کردن منابع علمی و به دست آوردن کشفیات در علوم فلسفه و منطق، ریاضی، تجربی، نجوم، مهندسی و دیگر حوزه‌های علمی مشغول بودند. چنین گستره علمی تنها با اتکاء به یک فرهنگ غنی که پیغمبر اسلام(ص) و ائمه اطهار سلام‌الله‌علیه پایه‌گذار و مشوق آن بودند، امکان‌پذیر بود.

در حوزه تضعیف مبانی فرهنگی اصیل اسلامی از قبیل اخوت اسلامی، تقویت مبانی تمدن ساز، درون‌زایی علم و برون‌نگری، اعتماد به قوت درونی، ظلم‌ستیزی و نوع‌دوستی و ….. دشمنان اسلام بعد از رحلت رسول اکرم(ص) تلاش گسترده‌ای داشتند. این تلاش تا حدود دویست سال گذشته که جریان بیداری اسلامی شکل گرفت، به‌تدریج باعث تهی شدن خزانه‌های علمی مسلمانان، ضعف و فطور قدرت علمی آن‌ها گردید. این جریان بازگشت به قدرت‌های درونی که در آراء سید جمال به‌وفور دیده می‌شود، در کتاب بررسی نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر به‌خوبی مورد موشکافی قرارگرفته است.

مقام معظم رهبری در چندین مورد با ذکر این بیان حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه که فرمود: العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه (دانش، سلطنت و قدرت است. هر که آن را بیابد با آن یورش برد و هر که آن را نیابد بر او یورش برند و مغلوب گردد) به مولفه اقتدار علمی و اقتدار فرهنگی اشاره فرمودند. چنین قدرتی را همگرایی فرهنگی جهان اسلام فراهم خواهد ساخت.

راهکارهای همگرایی امت اسلامی برای تقویت مولفه های تمدن اسلامی چیست؟

امت اسلامی در ابتدا باید الزامات تمدن اسلامی را قبول کنند. تمدن اسلامی حاوی فرهنگ اسلامی است. اصلی‌ترین مولفه فرهنگ اسلامی بازگشت به خویشتن اسلامی است. خوشبختانه آموزه‌های اسلامی ریشه در جان مسلمانان داشته و چنانچه تفاهم و یکدلی بین نخبگان جهان اسلام ایجاد گردد، رسوبات فرقه‌گرایی و بدبینی بین مذاهب اسلامی از بین برود، زمینه برای حرکت حول محور توحید فراهم خواهد گردید.

به نظر شما مجمع جهانی صلح اسلامی در برقراری صلح عادلانه و حفظ کرامت انسانی و همچنین نزدیکی هرچه بیشتر مسلمانان و اتحاد بین آن‌ها چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد تا بر جهانی اسلام تأثیرگذار باشد؟

خوشبختانه بنده به‌عنوان یکی از خدمتگزارانی که تا حدودی در جریان زحمات دوستان بزرگوار در این مجمع مبارک هستم، شهادت می‌دهم برنامه‌های مجمع جهانی صلح اسلامی با بضاعت آن حول همین برنامه هست. تکیه بر مفهوم صلح اسلامی درواقع حاکی از تلاش مجمع برای ایجاد همگرایی پیروان دین اسلام می‌باشد. ظرفیت‌های بزرگی از جهان اسلام در چالش‌های درونی آن در حال از بین رفتن است. گرایش به دین اسلام در جهان رو به افزایش است. آمارها تا سال ۲۰۵۰ نشان از پیشروی پیروان دین اسلام نسبت به دیگر ادیان در بسیاری از کشورهای جهان دارد.

درواقع توجه انسان‌ها به فطرت خدا گرایی آن‌ها نشان از بازگشت به خداگرایی دارد. دراین‌بین وظیفه مسلمان‌ها استفاده از این ظرفیت عظیم در راستای سامان دادن به ضعف‌ها، رفع چالش‌ها، و حرکت به سمت آماده کردن جهان برای ظهور منجی بزرگ امام عصر ارواحنا له الفداء است. مجمع جهانی صلح اسلامی می‌تواند در ارتباط با نخبگان، اندیشمندان، متفکران مسلمان و حتی غیرمسلمان، آن‌ها را نسبت به شرایط موجود آشنا نموده و در یک چشم‌انداز روشن و صریح، ملت‌های مسلمان با روشنگری که انجام می‌شود به این همگرایی خواهند رسید. اگرچه این حرکت جهادی با چالش‌های بزرگ روبرو است اما مسلماً با هدایت‌های امام عصر(عج) به ثمر خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر : 78659
تاريخ ثبت خبر : 3 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:37
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)