| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بزرگداشت مهدی گلشنی؛


اشکالات فرهنگی را برطرف نکنیم، مشکلات علمی اصلاح نمی‌شود

چهره ماندگار عرصه فیزیک گفت: اگر می‌گویم اشکالات فرهنگی و علمی زیادی داریم، منظور این است که این ایرادات در شأن ظرفیت ما نیست و خیلی از کارها را می‌شود انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، مراسم بزرگداشت مهدی گلشنی بنیان‌گذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، چهره ماندگار عرصه فیزیک و عضو پیوسته فرهنگستان علوم، با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش شب گذشته دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

روش گلشنی بر مبنای علمی، عالمانه و متدیک است

حجت‌الاسلام عباس قائم‌مقامی نماینده سابق مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در این مراسم گفت: آنچه که بیش از همه برانگیزاننده احترام من به دکتر گلشنی است، وجود علمی ایشان است؛ افراد مختلف در رشته‌های گوناگون هستند، اما این نمی‌تواند علت کافی برای این حد از ارادت و علاقه‌مندی و احساس تواضع قلبی نسبت به دکتر گلشنی باشد.

وی اظهار کرد:‌ در قرآن کریم هیچ‌گاه صبحت از «علم بما هو علم» نداریم بلکه همیشه از مشتقات علم مانند یعلمون، علّمتم، یعلم و … بحث شده است و از عالِم هم تجلیل نشده است، لذا ما از مشتقات قرآن به جای عالِم بودن، به علم‌ورز بون تشبیه می‌کنیم.

نماینده سابق مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران عنوان کرد: علم بسیط از اوصاف ذاتی وجود است؛ علم بسیط، علم بما هو علم از ویژگی‌های انسان نیست بلکه از ویژگی‌های وجود است و همه بندگان خداوند دارای علم بسیط هستند، علمی که هویت‌بخش باشد، ملاصدرا آن را علم مرکب و به تعبیر قرآن کریم، علم‌ورزی است.

وی ادامه داد:‌در قرآن کریم گاهی اوقات به جای «یعلمون»، «یعقلون» آمده، این بیانگر آن است که علم‌ورزی، عقل‌ورزی است و عقل‌ورزی فراتر از عالِم بودن است، چرا که عقل‌ورزی، متحرک و پویا بوده، سکون و رکود ندارد.

قائم‌مقامی گفت: روش دکتر گلشنی بر مبنای علمی، عالمانه و متدیک بوده و سابقه نداشته که کسی تا این اندازه از علم دینی سخن بگوید، گمان می‌کنم این به برکت انسی است که دکتر گلشنی با قرآن کریم داشته است.

وی تصریح کرد: دکتر گلشنی را نمونه بارزی از علم و سرآمد علم‌ورزان می‌دانم و حقیقتاً بگویم با این عظمت علمی که ایشان دارند، حتی یکبار هم شبهه تکبر را در ایشان ندیدم که من نام آن را تواضع وجودی می‌نامم و این ناشی از درک عمیقی است که دکتر گلشنی از علم دارد.

گلشنی رابطه علم و دین را در رشته فیزیک پایه‌گذاری کرد

در بخش دیگری از این مراسم بزرگداشت، رضا امرالهی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دکتر گلشنی، توحید و خداپرستی را در میان فیزیکدانان کشورمان رواج داد و در این زمینه خط‌شکن بود.

وی ابراز داشت: بنده به عنوان یکی از شاگردان ایشان، شاهد بودم که دکتر گلشنی رابطه علم و دین را در رشته فیزیک پایه‌گذاری و زنده کرد. ایشان در بیش از ۲۰ انجمن مرتبط با فیزیک عضو است و توانست دروس فراوانی را در رشته‌های علوم محض بنیان نهد.

مسئولیت‌پذیری گلشنی واقعاً استثنایی است

کریم مجتهدی از دیگر اساتیدی بود که در انتها به این جمع پیوست و ابراز داشت: از آنجایی که سال‌های متمادی در گروه فلسفه علم دانشگاه شریف با دکتر گلشنی همکاری کردم، واقعاً از ته دل شهادت می‌دهم دکتر گلشنی علاوه بر صفات پسندیده اخلاقی و علم و دانشی که دارد، مسئولیت پذیر هم هست که از نگاه فلسفی کانت، مسئولیت پذیری انسان ها عین شخصیت آنهاست.

ایستادگی گلشنی قابل تقدیر است

فتح‌الله مضطرزاده رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و چهره ماندگار مهندسی، در مراسم بزرگداشت مهدی گلشنی ابراز داشت: دکتر گلشنی همیشه بدون اغماض و بدون اینکه کوتاه آید، وقتی مصالح جامعه را تشخیص می‌دهد، پافشاری کرده و از هیچ اظهارنظری کوتاه نمی‌آید. به نظرم اینجور رفتار کردن در جامعه بسیار سخت است و هر کسی آن را تحمل نمی‌کند، از این رو ایستادگی ایشان قابل تقدیر است.

اگر اشکالات فرهنگی و علمی را برطرف نکنیم به نقطه مطلوب نخواهیم رسید

در پایان مراسم بزرگداشت مهدی گلشنی، این چهره برجسته نیز طی سخنانی گفت: اشکالات فرهنگی و علمی زیادی داریم، اینکه بگوییم هیچ کاری نشده، واقعاً ظلم است.

گلشنی تصریح کرد: به جز کشور آمریکا، هیچ کشور دیگری ظرفیت ایران را ندارد، بنابراین اگر می‌گویم ایراداتی هست، در شأن ظرفیت ما نیست و خیلی از کارها را می‌شود انجام داد.

این چهره ماندگار عرصه فیزیک، خاطرنشان کرد: اگر واقعاً توجه نکنیم که اشکالات فرهنگی را اصلاح کنیم، اشکالات علمی‌مان را اصلاح کنیم، به آن مطلوبی که به دنبالش هستیم نخواهیم رسید.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 23043
تاريخ ثبت خبر : 28 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:17
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)