| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


اسلام، آئین ملایمت و مدارا

پيامبر اكرم (ص) به ياران و پيروان و مسئولان خود مى آموخت كه دعوت كننده و بشارت دهنده باشند، نه تنفيركننده و فرارى دهنده.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر مصطفی دلشاد تهرانی استاد دانشگاه و نهج البلاغه پژوه در یادداشتی درباره دین اسلام آورده است: پیامبر اکرم (ص) به یاران و پیروان و مسئولان خود مى آموخت که دعوت کننده و بشارت دهنده باشند، نه تنفیرکننده و فرارى دهنده، چنان که وقتى مُعاذ بن جَبَل را براى تبلیغ اسلام و دعوت مردم به یمن مى فرستاد به او فرمود: »یَسِّرْ وَ لاَ تُعَسِّرْ، وَ بَشِّرْ وَ لاَ تُنَفِّرْ: بر مردم] آسان گیر و سخت مگیر، و نویددهنده باش و گریزان کننده مباش«.

پیامبر اکرم(ص) تأکید مى کرد که پیروان او کارى بکنند که مردمان مزایاى اسلام را درک بکنند و از روى میل و رغبت به اسلام گرایش پیدا بکنند، کارى نکنند که موجب وهن دین شود و عملى انجام ندهند که مردمان را از دین فرارى سازند. ارائه چهرهاى غیرنبوى از دین و سختگیرى و تنگ نظرى نقطه مقابل فطرت آدمى است و عکس العمل مقابل این امر، دین گریزى است. رسول خدا (ص) اصرار مى کرد که کارى صورت نگیرد که عکس العمل روحى مردم فرار از اسلام باشد، و مى فرمود: »یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ دِینَ اللّهِ یُسْرٌ.: مردم! همانا دین خدا آسان است«.

اگر مداراى دینى نفى گردد، دین و دیندارى، و روابط انسانى و اجتماعى به وسیله سختگیرى و نابردبارى آسیب هاى جدى مى بیند. پیام آور رحمت مى فرمود: »إِنَّ خَیْرَ الدِّینِ عِنْدَ اللّهِ الْحَنِیفیَّهُ السَّمْحَهُ: همان بهترین دین نزد خدا، شریعت و دین معتدل و حقگرا، و با سماحت و گذشت است.« اسلام چنین آیینى است و پیروان خود را چنین مى خواهد.


انتهای پیام/

کد خبر : 72012
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:50
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)