به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، ۲۵ شوال مصادف است با شهادت صادق آل محمد(ع) که با توجه به فضای حاکم بر عصر خویش کار فرهنگی و پرداختن به تدریس را بر کارهای سیاسی مقدم داشت و به همین دلیل میتوان این امام همام(ع) را به درستی رئیس مذهب شیعه نامید، چنان که بیشترین روایات اهل بیت(ع) نیز از ایشان و پدر بزرگوارشان، امام محمد بن علی الباقر(ع) وارد شده است، همچنین باید اشاره کنیم که دانشگاه امام صادق(ع) در آن عصر همواره پرورش دهنده شمار زیادی از شاگردان بود که در مسائل مختلف مانند کلام، هیئت، نجوم و … در محضر ایشان زانوی تلمذ به زمین زدند، تا جاییکه علمای اهل سنت نیز در درس ایشان حاضر میشدند.
به منظور آشنایی بیشتر با شخصیت علمی و فعالیتهای امام صادق(ع) با حجت الاسلام و المسلمین حمید جزایری، رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزههای علمیه و عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی(ص) به گفتوگو پرداختیم:
وی در پاسخ به این سؤال که علل موفقیت امام صادق(ع) در کارهای فرهنگی چه بود؟ بیان کرد: انتخاب تاکتیک و روش برای نشر معارف اهل بیت(ع) توسط هر کدام از ائمه(ع) متناسب با ظرف زمانی و مکانی بود که در آن حضور داشتند که تلاش میکردند بهترین روش ممکن برای رسیدن به هدف را اتخاذ کنند.
جزایری تصریح کرد: در زمانی که امام صادق(ع) زندگی میکرد نظام حاکم و خلفای وقت شرایط خاصی را داشتند و فضای فکری به وجود آمده بود که در بردارنده یک بنای محتوایی و انسانی بود که میتوان آن را معلول حیات امام باقر(ع) دانست و علاوه بر این خلافت بنی عباس و بنی امیه فرصتهایی را ایجاد کرد تا امام صادق(ع) این زمینه را پیدا کنند که معارف حقه اهل بیت(ع) تثبیت شود، چنان که در این دوران در زمینه تثبیت معارف اهل بیت(ع) جهش خوبی در مکتب امامیه به وجود آمد که قابل توجه بود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروز چگونه میتوان در کارهای فرهنگی از سیره امام صادق(ع) الگوبرداری کرد؟ گفت: دو گروه هستند که باید الگو برداری داشته باشند، یک گروه مبلغان، مولفان و ناشران دینی هستند و گروه را نیز توده مردم تشکیل میدهند، طبیعا فعالیتی که گروه اول باید انجام دهند از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی بیان کرد: مبلغان دینی باید به روش امام صادق(ع) که عبارت بود از استفاده حداکثری از حداقل فرصتها، الگو برداری کنند، در واقع میتوان گفت زندگی امام صادق(ع) مصداق اتم این عبارت است که حضرت از کوچکترین امکان و فضای به وجود آمده به صورت حداکثری بهره برداری میکردند تا بتوانند معارف حقیقی را نشر دهند.
جزایری با تاکید بر برون مرزی کردن نشر این معارف تصریح کرد: تلاش دیگر در جهت گسترش این معارف به اقصی نقاط عالم است که این تبلیغ باید به صورت فرامرزی انجام شود، یکی از ویژگیهای برجسته امام صادق(ع) خستگی ناپذیری ایشان بود که قابل توجه است و باید از آن الگو برداری کرد، ضمن اینکه امام(ع) در عصر حیات خویش به مبارزه با تحریفها و فرقههای انحرافی و آگاه کردن مردم و زدودن خرافات از دین نیز مبادرت داشتند که این بعد از زندگی ایشان نیز به خوبی قابل الگو برداری است، در هر صوت نکته قابل توجه این است که برای بهرهمندی از هرگونه ظرفیت در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) باید تلاش حداکثری داشت.
رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزههای علمیه با اشاره به بعد علمی شخصیت امام صادق(ع) بیان کرد: امام صادق(ع) نه تنها در مباحثی مانند کلام به پرورش شاگرد میپرداختند بلکه به مباحث تجربی نیز توجه داشتند که البته این توجه در زمان امام باقر(ع) و امام کاظم(ع) نیز وجود داشته است، اهتمام ائمه(ع) به ویژه امام صادق(ع) به این علوم میتواند در این جهت الهام بخش باشد که اگر خواستیم از اهل بیت(ع) دفاع کنیم و در جهان معاصر حرفی برای گفتن داشته باشیم این حرف باید همراه با مولفههای قدرت باشد که قطعا یکی از مولفههای قدرت علم است.
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان میراث حدیثی امام صادق(ع) مانند حدیث عنوان بصری که مغفول مانده را احیا کرد تصریح کرد: البته این حدیث عنوان بصری که اشاره کردید یک نمونه است که مغفول مانده است و علاوه بر این نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را داریم که متاسفانه جامعه علمی و حوزوی ما از آنها فاصله فراوانی دارند، ائمه(ع) در تمام موضوعات اعم از مسائل تربیتی، طبی و … از خود روایاتی را به جا گذاشتهاند که ارزشمند است و باید هر یک از اینها دسته بندی شوند و متناسب با نیازهای روز به مخاطب عرضه شوند، البته برخی از موسسات کارهایی را انجام دادهاند اما هنوز هم تا نقطه ایده آل فاصلههای فراوانی وجود دارد.
انتهای پیام/