| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی استاد؛


بخش عمده ای از تحقیقات استاد خسروپناه پیرامون علوم انسانی اسلامی است

در حال حاضر بسیاری از پژوهش‌ها پیرامون نقد نظریه‌های علوم انسانی غربی و تولید نظریه‌های علوم انسانی اسلامی تحت سرپرستی و مدیریت حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ عبدالحسین خسروپناه، روحانی و استاد دانشگاه، در بهمن ماه ۱۳۴۵ شمسی در شهرستان دزفول چشم به جهان گشود. دروس حوزوی را در کنار دروس متوسطه (رشته تجربی) در سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و در سال ۱۳۶۸ شمسی در مقطع سطح سوم حوزه علمیه، فارغ‌ التحصیل شد.

وی در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتراى کلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (علیه‌السلام) فارغ التحصیل شد و در محضر استادانی همچون، آیت‌الله تدین‏ نژاد، آیت‌الله حسن ‏زاده آملی، آیت‌الله جوادى آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله سبحانى و آیت‌الله انصارى شیرازى،  فلسفه و عرفان اسلامی را آموخت.

وی، علاوه بر دروس متعارف حوزه علمیه قم، مطالعات گسترده‌ای در حوزه های ادبى، فقهى، اصولى و فلسفی را در مدرسه‌های علمیه آیت الله معزی، آیت الله نبوی و آیت الله قاضی، در شهرستان دزفول و نیز  در حوزه‌های علمیه طزرجان یزد و قم فرا گرفت و از محضر استادان برجسته‌ ای همچون: آیات مکرم آقایان حاج شیخ محمدکاظم مدرسیان، حاج سید مجدالدین قاضى دزفولی، حاج شیخ مدرس افغانی، حاج شیخ وجدانی، حاج شیخ کاظم تدین نژاد، حاج شیخ کاظم سبط الشیخ و حاج شیخ محسن اراکی بهره فراوان برد.

وی علاوه بر فعالیت تبلیغی در دوران دفاع مقدس، در عملیات‌های رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت نمود و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد.   

وی در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و دوازده سال در محضر استادانی همچون حضرات: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی فاضل لنکرانى، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در حوزه علمیه قم، تلمذ نمود. تحصیل دروس تخصصى کلام اسلامى را در کنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ شمسی آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتراى کلام اسلامى از مؤسسه امام صادق (علیه‌السلام) فارغ التحصیل شد و پایان نامه خود را با عنوان «انتظارات بشر از دین» به اتمام رساند.

تحصیل تفسیر قرآن، فلسفه و عرفان و بهره‌مندی از محضر استادانی همچون، آیت‌الله تدین ‏نژاد، آیت‌الله حسن‏زاده آملی، آیت‌الله جوادى آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله سبحانى و آیت‌الله انصارى شیرازى، یکی دیگر از بخش‌های تحصیلی‌ او به شمار می‌آید که از سال ۱۳۶۴شمسی تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشته است.

خسروپناه از سال ۱۳۷۰ شمسی در کنار تحصیل به فعالیت پژوهشى فردی و جمعی اشتغال ورزیده و مدیریت‌های پژوهشی و اجرایی خُرد و کلان داشته است.

یکی از توفیقات او، زمینه تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی از سال ۱۳۶۲ شمسی در کنار تحصیل بوده است که تا کنون در مدارس علمیه دزفول و قم، مؤسسه امام صادق، مؤسسه امام خمینی و جامعه الزهراء به تدریس ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و کلام اشتغال داشته و نیز از سال ۱۳۶۵ در تربیت معلم دزفول و دانشگاه‌هاى شهید چمران اهواز، شهید بهشتى و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تدریس دروس فلسفى و کلامى پرداخته است. دکتر خسروپناه از سال ۱۳۷۴ تا کنون، در کنگره‏ها و همایش‏هاى زیادی اعم از داخلی و بین المللی شرکت کرده و مقالات و پژوهش‌های زیادی نیز در حوزه های گوناگون منتشر کرده یا به ایراد سخنرانی‌های پرداخته است. 

وی در حال حاضر با رتبه دانشیاری به فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و تبلیغی در ایران و سایر کشورها اشتغال دارد و با شرکت در نشست‌های علمی با دانشوران دانشگاهی و حوزوی، در راستای تحول علوم انسانی گام بر می‌دارد. در حال حاضر بسیاری از پژوهش‌ها پیرامون نقد نظریه‌های علوم انسانی غربی و تولید نظریه‌های علوم انسانی اسلامی تحت  سرپرستی و مدیریت وی انجام می‌شود.
 

 وی هم اکنون رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است.

 کتاب‌های انتشار یافته:

  1. اصطلاح نامه فلسفه/ مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات / با همکاری جمعی از محققان/ ۱۳۷۶(چاپ دوم)
  2. کلام جدید/ مرکز مطالعات و پژوهش‌هاى فرهنگى حوزه/ ۱۳۷۹( چاپ سوم)؛ ویراش جدید این کتاب با عنوان کلام جدید با رویکرد اسلامی با اضافه و اصلاحاتی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه معارف و نشر معارف در سال ۱۳۸۹ منتشر گردید.
  3. جامعه مدنى و حاکمیت مدنى/ انتشارات وثوق/ ۱۳۷۹ (چاپ پنجم)
  4. گفتمان مصلحت/ کانون اندیشه جوان / ۱۳۷۹(چاپ ششم)
  5. انتظارات بشر از دین / پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/۱۳۸۰(چاپ سوم)
  6. جامعه علوى در نهج البلاغه/ مرکز مطالعات و پژوهش‌هاى فرهنگى حوزه / ۱۳۸۰(چاپ چهارم)
  7. گستره شریعت / نشر معارف/ ۱۳۸۰
  8. پلورالیسم دینى و سیاسى / پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۸۱
  9. قلمرو دین/ مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علمیه/ ۱۳۸۱
  10. اخلاق در قرآن/ معاونت آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در ندسا/۱۳۸۳ (چاپ سوم)
  11. آسیب شناسی جامعه دینی/ نشر معارف/۱۳۸۴
  12. جریانهای فکری ایران معاصر/ انتشارات وثوق/ ۱۳۸۴
  13. شریعه شهود(در باره استاد سید جلال الدین آشتیانی و پاره‌ای از آراء حکمی او)/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/۱۳۸۵
  14. فلسفه‌های مضاف/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ج اول و دوم/۱۳۸۵ (چاپ دوم
  • جریان شناسی فکری ایران معاصر، مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی، ۱۳۸۸ (چاپ پنجم
  1. آسیب شناسی جامعه دینی، نشر معارف، قم، ۱۳۸۵
  • آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش»، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸
  • نظام معرفت شناسی صدرایی، با همکاری حسن پناهی آزاد، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸
  1. مسائل جدید کلامی و فلسفه دین جلد (۱و۲و۳)، جامعه المصطفی (ص) العالمیه، ۱۳۸۸
  •  «فقه در محک زمانه: نقدی بر مقاله “فقه در ترازو” اثر دکتر سروش»، تهران: کانون اندیشه جوان، ۱۳۸۸
  1. هستی شناسی معرفت، با همکاری حسن پناهی آزاد، تهران: امیرکبیر، ۱۳۸۹
  •  جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها»، تهران: مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی، ۱۳۸۹ (چاپ ششم
  •  دین شناسی، انتشارات کانون اندیشه جوان، ۱۳۸۹٫
  • روشنفکری و روشنفکران، انتشارات کانون اندیشه جوان، ۱۳۸۹٫
  • فلسفه فلسفه اسلامی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۹
  • علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی- اسلامی(دوجلد)، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ۱۳۹۰
  1. اندیشه نامه علامه شعرانی (دوجلد)، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ۱۳۹۰٫
  • رویکرد استاد مطهری به علم و دین؛ نشر معارف؛ ۱۳۹۰٫
  1. دراسه تحلیلیه للمعرفه الدینیه عند سروش؛ نشر محبین؛ ۱۳۹۰٫
  2. انتظارات اعتدالی از دین؛ معاونت فرهنگی، آموزشی سازمان بسیج اساتید؛ ۱۳۹۰٫
  3. کلام نوین اسلامی؛ مؤسسه حکمت نوین اسلامی؛ جلد اول و دوم، ۱۳۹۰٫
  4. در جستجوی علوم انسانی اسلامی؛ دوره دو جلدی

کتاب‌های آماده انتشار

  1. فلسفه معرفت
  2. کثرت گرایى دینى
  3. آسیب شناسی مبانی علوم انسانی
  4. انسان شناسی اسلامی
  5. فلسفه امامت
  6. سکولاریزم نقابدار
  7. جریان شناسی تصوف
  8. جریان شناسی فکری جهان اسلام

مقالات پژوهشی

  1. سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ/ کنگره قرآن/ دار القرآن مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی/ ۱۳۷۴
  2. علم اطلاع رسانى ونقش آن در اطلاعات علم کلام/ کلام اسلامى ش ۱۴/۱۳۷۴
  3. طرح تدوین اصطلاحنامه و نمایه سازى علم کلام/ کلام اسلامى ش ۱۵/۱۳۷۴
  4. نگاهى درون دینى به پلورالیسم یا تکثر گرایى دینى / حوزه و دانشگاه شماره ۸/ ۱۳۷۵
  5. اسلام و نیازهاى زمان / مجله تخصصى کلام اسلامى / شماره ۱۷/۱۳۷۵
  6. مفهوم آزادى از منظر درون و برون دینى / مجله تخصصى کلام اسلامی/ شماره ۱۹ و۲۰ و ۲۱/ ۷۶-۱۳۷۵٫
  7. نگاه درون دینى به پلورالیزم دینی/ کتاب نقد/ ش۴ / ۱۳۷۶
  8. نظریه تأویل و رویکردهاى آن/ کتاب نقد/ ش۵ و ۶/ ۱۳۷۶
  9. مشروعیت حکومت ولایى / کتاب نقد/ ش۷ / ۱۳۷۷
  • اسلام جامع نگر و انقلاب اسلامى ایران/ کتاب جرعه جارى مجموعه مقالات/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى/ ۱۳۷۷٫
  • حوزه، دانشگاه و چیستى و بایستگى علوم انسانی/ دانشگاه اسلامى/ ش۷/ ۱۳۷۷
  • امام خمینى و چالش هاى نظرى حکومت ولایی/ دانشگاه اسلامى/ ش۶/ پاییز۱۳۷۷
  • آسیب‌شناسى انقلاب اسلامى ایران/ راه انقلاب ج ۲ مجموعه مقالات پژوهشى درباره
  • انقلاب اسلامى(کمیته پژوهش و مطالعات ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی) تهران/ بهمن۱۳۷۸
  • جایگاه مصلحت در حکومت ولایی/ مجموعه آثار کنگره امام خمینی/ ۱۳۷۸
  • روشنفکرى از دیدگاه استاد مطهرى و دکتر شریعتی/ مجموعه مقالات همایش احیاى تفکر دینی/ اردیبهشت ۱۳۷۸٫
  • روشنفکری و روحانیت از دیدگاه امام خمینی(ره)/دانشگاه اسلامی/ ش۹ و۱۰/ تابستان و پاییز ۱۳۷۸٫
  • ارزش شناخت / مجله تخصصى کلام اسلامی شماره های۳۲ و ۳۳ و ۳۴ / ۱۳۷۹ و۱۳۷۸٫
  • یازده مغالطه در باب خشونت/ کتاب نقد/ ش۱۴و۱۵/ ۱۳۷۹٫
  • معرفی کتاب نظریه المعرفه/ ذهن/ ش۳/ پاییز۱۳۷۹٫
  • معنایابى از نظرگاه مفسران اسلامى و نشانه شناسان غربى / قبسات شماره۱۷/ ۱۳۷۹
  • تئوری‏هاى هاى صدق / ذهن ۱ / ۱۳۷۹
  • نظریه مطابقت/ خرد نامه صدرا/ زمستان ۱۳۷۹
  1. منطق استقراء علمى / مجله تخصصى کلام اسلامی شماره¬های۳۷ و۳۸ و۴۰ و۴۱ و۴۲ / ۸۱- ۱۳۸۰
  • هدف از مناظره باید کشف حقیقت باشد/ پرتو ش ۹۸ ش ۱۰۵/۱۱ مهر و آبان ۱۳۸۰
  1. قبض تجربه نبوى یا بسط آن/ صباح ویژه نامه گستره¬ى دین/ پاییز ۱۳۸۰٫
  2. نقدى بر هرمنوتیک فلسفی/ رواق اندیشه شماره ۶/ اسفند ۱۳۸۰٫
  • دوازده پرسش در باب اسلام و دموکراسی/ کتاب نقد ش ۲۱ و ۲۰/ پاییز و زمستان ۸۰٫
  • مبانى معرفتى حکومت نبوی/ روزنامه خراسان ش ۱۵۲۶۷/۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۱٫
  • نقش تأویل گرایى در پیدایش واقعه کربلا/ پرتو سخن ش ۱۳۳/۲۹ خرداد ۱۳۸۱٫
  • دین و پاسخگویى به نیازهاى زمان از دیدگاه شهید مطهری/خراسان ش ۱۵۲۶۱/۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۱٫
  • جستارى در معنا شناسى معنا، الفاظ و گزاره هاى دینی/ رواق اندیشه شماره ۷/ فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۱٫
  1. رویکردهاى گسترده شریعت/ رواق اندیشه شماره ۸ / خرداد – تیر ۱۳۸۱٫
  2. دیدگاه هاى متفکران اسلامى درباره گستره شریعت (۱)/ رواق اندیشه شماره ۱۱/ آبان ۱۳۸۱
  • دیدگاه¬هاى متفکران اسلامى درباره گستره شریعت (۲)/ رواق اندیشه شماره ۱۳/ دى ۱۳۸۱٫
  • زیر ساخت‌هاى قرائت پذیر انگارى دین/ قبسات ش ۲۳/ بهار ۸۱٫
  • عارفان و انتظار بشر از دین/ قبسات / ش ۲۴/ تابستان ۸۱٫
  • دیندارى و تجددگرایی/ آسیب شناسى مطبوعات /دفتردوم/ مرکز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علمیه/ تابستان ۱۳۸۱
  • انتظار بشر از دین در نگاه گالیله/ صباح ۲ و ۳ / فروردین و تیر ۱۳۸۱
  • کانت و انتظار بشر از دین/ صباح ۴/ مرداد و شهریور ۱۳۸۱
  1. انتظار از دین حق طبیعى انسان است/ روزنامه جام جم/۲۵ مهر ۱۳۸۱٫
  • انتظار بشر از دین در عرصه اقتصاد/ اقتصاد اسلامى / ش ۸ / زمستان ۱۳۸۱٫
  • نقد نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت/ جامعه نو/ ش ۱۳/ اسفند ۱۳۸۱
  • اصلاحات از منظر امام على علیه السلام/ دانشگاه انقلاب/۱۳۸۱
  • چیستى علم حضورى و کارکردهاى معرفت شناختی آن/ فصلنامه ذهن/ش ۱۵و۱۶/ ۱۳۸۲
  • عرفان عاشقانه/ مجموعه آثار امام خمینى و اندیشه هاى اخلاقى – عرفانى مقالات عرفانى/ مؤسسه تنظیم نشر آثار امام خمینى (ره)/ بهار ۱۳۸۲
  • اثبات پذیرى گزاره هاى دینی/ قبسات / ش ۲۷/ بهار ۸۲
  • معقولیت گزاره هاى دینى (۱)/ پگاه حوزه / ش ۱۰۰/ مرداد ۱۳۸۲
  • معقولیت گزاره هاى دینى (۲)/ پگاه حوزه / ش ۱۰۱/ اول شهریور ۱۳۸۲
  • معقولیت گزاره هاى دینى (۳)/ پگاه حوزه / ش ۱۰۲/ ۱۵ شهریور ۱۳۸۲
  1. تبیین وتحلیل سکولاریزم/ هفته نام پرتو شماره ۱۹۰ و ۱۹۱/۱۳ و ۲۰ مرداد ۱۳۸۲
  • انتظار بشر از دین/ هفته نامه پرتو/ شماره‌هاى ۱۹۲ و ۱۹۳/۲۷ مرداد و ۳ شهریور ۱۳۸۲
  •  آسیب شناسى جنبش نرم افزاری/ روزنامه سیاست روز/۱۳ مرداد ۱۳۸۲
  • اسلام و دموکراسى باید و نبایدها/ روزنامه رسالت/ ش ۴۹۸۶/۳۱ فروردین ۱۳۸۲
  • روشنفکرى و دکتر شریعتی/ کتاب نقد/ شماره ۲۷ و ۲۶/ بهار و تابستان ۱۳۸۲
  • آسیب شناسى دین پژوهى معاصر/ قبسات ش ۲۸/ تابستان ۱۳۸۲
  • حقیقت پنهان؛ خطای خاموش / زمانه/ شماره۱۵ / آذر ۱۳۸۲
  • متکلمان اسلامى و انتظار بشر از دین/ مجله تخصصى الهیات و حقوق دانشگاه علوم اسلامى رضوی/ بهار و تابستان ۱۳۸۲/ شماره۷و۸٫
  1. روشنفکری و دکتر شریعتی/ کتاب نقد/ شماره ۲۶ و۲۷/ بهار و تابستان ۱۳۸۲٫
  2. اثبات پذیری گزاره¬های دینی/ قبسات/ شماره ۲۷/ بهار ۱۳۸۲٫
  3. آسیب شناسی دین پژوهی معاصر/ قبسات/ شماره۲۸/ تابستان ۱۳۸۲٫
  4. رویکردهای جدیدکلامی در حکومت مصلح/ فصلنامه علمی تخصصی انتظار موعود/ زمستان ۱۳۸۲٫
  • منطق استقرای شهید صدر/ مجله ذهن/ شماره ۱۸/ تابستان ۱۳۸۳٫
  1. ترابط دین و اخلاق از دیدگاه استاد مصباح/ کتاب نقد/ شماره۳۰/ بهار ۱۳۸۳٫
  • آسیب شناسی فلسفه اسلامی/ کتاب نقد/ شماره۳۳/ زمستان ۱۳۸۳٫
  1. گفتمان فلسفه فقه/ قبسات/ شماره۳۲/ تابستان ۱۳۸۳٫
  2. گستره قرآن/ پژوهش و حوزه / شماره ۱۹و۲۰/ ۱۳۸۳٫
  3. نظریه بداهت در فلسفه اسلامی/ مجله ذهن/ شماره ۲۴/ زمستان ۸۴٫
  • چیستی معرفت در معرفت شناسی معاصر/ اندیشه نوین دینی/ شماره ۱/ تابستان ۱۳۸۴٫
  • چیستی معرفت از دیدگاه متفکران مسلمان/ اندیشه نوین دینی/ شماره ۲/ پاییز ۱۳۸۴٫
  • پازل جریان¬ها(گفتگو)/ زمانه/ شماره ۳۷/ مهر۱۳۸۴٫
  1. هویت فلسفه اسلامی/ قبسات/ شماره۳۵/ بهار ۱۳۸۴٫
  2. فرایند ظهور و بسط نظریه پلورالیستی جان هیک و تهافت های آن/ قبسات/ شماره۳۷/ پاییز ۱۳۸۴٫
  3. تاریخچه معرفت شناسی/ آینه معرفت/ شماره۵/ بهار ۱۳۸۴٫
  4. گوهر تشیع و دموکراسی/ کتاب نقد/ شماره۳۸/ بهار ۱۳۸۵٫
  • پدیدار¬شناسی از دیدگاه هوسرل و منزلت دین در آن/ فصلنامه تخصصی علوم اسلامی/ شماره ۲ (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه) / تابستان ۱۳۸۵٫
  • تکامل امامت در پرتو دکترین مهدویت/ کنگره بین المللی دکترین مهدویت/ ۱۳۸۵
  • فلسفه خود شناسی در حوزه مطالعات دینی/ اندیشه نوین دینی/ شماره ۴و۵/ بهار و تابستان ۱۳۸۵٫
  • فلسفه فلسفه اسلامی/ قبسات/ شماره۳۹و۴۰/ بهار و تابستان۱۳۸۵٫
  • تحلیلی از تصوف با تأکید بر فرقه ذهبیه/ کتاب نقد/ شماره۳۹/ تابستان ۱۳۸۵٫
  • تحلیلی انتقادی از فرقه نعمهاللهیه گنابادیه/ کتاب نقد/ شماره۳۹/ تابستان ۱۳۸۵٫
  1. پدیدار¬شناسی از دیدگاه هوسرل و منزلت دین در آن/ فصلنامه تخصصی علوم اسلامی/ شماره ۲ (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه) / تابستان ۱۳۸۵٫
  • تصوف در آینه دانشمندان اسلامی/ کتاب نقد/ شماره۳۹/ تابستان ۱۳۸۵٫
  1. مؤلفه‌های دکترین امامت/ اندیشه نو/ شماره اول/ مؤسسه فرهنگی قدس/ آذر ۱۳۸۵٫
  2. دلالت معجزات بر اثبات وجود خدا/ قبسات/ شماره۴۱/ پاییز ۱۳۸۵٫
  3. آسیب شناسی معرفت و معیشت دینی/ کتاب نقد/ شماره۴۰/ پاییز ۱۳۸۵٫
  • فلسفه معرفت/ فلسفه‌های مضاف/ ۱۳۸۵
  1. روش شناسی دین پژوهی/ با همکاری/ پژوهش و حوزه/ شماره ۲۹/ بهار ۱۳۸۶٫
  • فلسفه عشق در حکمت اسلامی/ کتاب نقد/ شماره۴۳/ تابستان ۱۳۸۶٫
  • آسیب شناسی دین پژوهی سنتی/ کتاب نقد/ شماره۴۴/ پاییز ۱۳۸۶٫
  1. انسان شناسی درمکتب امام خمینی و دومکتب اگزیستانسیالیسم و اومانیسم/ مجموعه مقالات کنگره بین المللی امام خمینی/ کرامت انسان/ ۱۳۸۶
  • تحلیلی از تصوف سنتی(۱)/ معارف/ شماره۵۰/آبان ۱۳۸۶٫
  1. تحلیلی از تصوف سنتی(۲)/ معارف/ شماره۵۱/ آذر ۱۳۸۶
  • . معرکه جریان¬ها/ زمانه/ ۱۳۸۶٫
  • آسیب¬شناسی دین¬پژوهی سنتی/ کتاب نقد/ ۱۳۸۶٫
  1. روش شناسی جریانهای دین پژوهی/ با همکاری/ پژوهش و حوزه/۳۰ و۳۱ تابستان و پاییز ۱۳۸۶
  2. نظریه دیدبانی، اندیشه نوین دینی/ شماره ۱۰/۱۳۸۷
  3. عبدالحسین خسروپناه، مرتضی جوادی آملی؛ توانمندی های حکمت متعالیه در امر سیاست؛ پژوهش و حوزه، شماره ۳۴ و ۳۵، تابستان و پاییز ۱۳۸۷٫
  4. عبدالحسین خسروپناه، مصطفی حسینی نسب؛ قرائت پذیری دین یا اختلاف پذیری تفقه؟ ؛ پژوهش و حوزه، شمایه ۳۳؛ بهار ۱۳۸۷
  5. نظریه دیدبانی، روشی برای کشف علوم میان رشته ای؛ مطالعات میان رشته ای(علمی-تخصصی)؛ شماره ۱؛ زمستان ۱۳۸۷٫
  6. عبدالحسین خسروپناه، مهدی عبداللهی؛ پژوهشی در ماهیت کلام جدید؛ اندیشه نوین دینی(علمی-پژوهشی)، شماره۱۵، زمستان ۱۳۸۷٫
  7. اتحاد ملی و انسجام اسلامی در پرتو وحی، امامت و تاریخ/ فصلنامه انتظار/۱۳۸۷
  8. آسیب¬شناسی روش¬شناسی روشنفکری دینی/ کتاب نقد/ ۱۳۸۷٫
  9. استاد معرفت و فلسفه تفسیر/ همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله معرفت/ ۱۳۸۷
  10. استاد معرفت و هرمنوتیک/ همایش بزرگداشت آیت الله معرفت/ ۱۳۸۷
  11. آسیب شناسی روشنفکری دینی؛ مجموعه مقالات دومین همایش نواندیشی دینی(دانشگاه شهید بهشتی)؛ آذرماه ۱۳۸۸٫
  12. عبدالحسین خسروپناه، انسیه ماهینی، راهکارهای ترویج پوشش اسلامی در بین دختران دانشجو؛ معرفت در دانشگاه اسلامی، سال سیزدهم، شماره ۳؛ پاییز ۱۳۸۸٫
  13. سیر انتقادی در تاریخ و باورهای بهائیت؛ کتاب نقد، شماره ۵۲-۵۳، پاییز و زمستان۱۳۸۸٫
  14. زآسیب شناسی تصوف سنتی، پژوهش نامه اخلاق؛ سال دوم؛ زمستان۱۳۸۸، شماره۶٫
  15. ساختار دانش فلسفه معرفت بر اساس حکمت صدرایی، ذهن، شماره ۴۰، زمستان ۱۳۸۸ .
  16. پلورالیسم معرفتی؛ فصلنامه حکمت و فلسفه؛ شماره اول، پاییز۱۳۸۸٫
  17. آسیب شناسی تصوف سنتی، پژوهش نامه اخلاق؛ سال دوم؛ زمستان۱۳۸۸، شماره۶٫
  18. ساختار دانش فلسفه معرفت بر اساس حکمت صدرایی؛ ذهن(تخصصی)، شماره۴۰، زمستان ۱۳۸۸
  19. عبدالحسین خسروپناه، حسین مطیع؛ رابطه دین و فناوری در اسلامی شدن دانشگاه، معرفت در دانشگاه اسلامی(علمی- پژوهشی)، سال چهاردهم، شماره ۱، بهار ۱۳۸۹٫
  20. پیشینه، جایگاه و گستره امامت در علم کلام، تابستان ۱۳۸۹٫
  21. نقد محتوایی بخش علیت کتاب تاریخ تحلیلی – انتقادی فلسفه اسلام نوشته دکتر سیدیحیی یثربی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۹٫ 
  22. عبدالحسین خسروپناه، عبدالله محمدی؛ پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین، اندیشه نوین دینی(علمی-پژوهشی)، پاییز ۱۳۸۹، شماره ۲۲٫
  23. ……………………./ علی میرزایی؛ چیستی انسان شناسی؛ انسان پژوهی دینی(دوفصلنامه تخصصی)؛ سال هفتم؛ پاییز و زمستان۱۳۸۹٫
  24. ………………………/ غلامرضا میناگر؛ بررسی نظریه«رابطه سه گانه نص و معارف عقلی» در آثار صدرالمتألهین؛ قبسات(علمی- پژوهشی)؛ شماره ۵۷، پاییز ۱۳۸۹٫
  25. الإتجاه التقلیدی المعاصر فی إیران- رصد المکونات و الخصائص و نقد العقل و الممارسه؛ مترجم: البدراوی، صالح؛ نصوص معاصره،  ربیع ۱۴۳۲ – العدد ۲۲٫
  26. چیستی و گستره علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی؛ اسراء(علمی-پژوهشی)؛ شماره ۶؛ زمستان ۱۳۸۹٫
  27. چگونگی کاربردی کردن فلسفه اسلامی، مجموعه مقالات همایش بین المللی روز جهانی فلسفه، ۱۳۸۹٫
  28. عزیز نجف پور، فاطمه گیتی پسند؛ وضعیت حوزه های علمی معاصر، نهضت ترجمه و زمینه ها و عناصر شکل گیری نهضت؛ معرفت در دانشگاه اسلامی؛ سال پانزدهم؛ شماره ۱، بهار ۱۳۹۰٫
  29. چیستی مؤلفه های امامت نزد شیعه و اهل سنت؛ کلام اسلامی(تخصصی)؛ سال بیستم؛ شماره ۷۷؛ بهار ۱۳۹۰٫
  30. آشنایی با انجمن حجتیه؛ پیام( علمی- فرهنگی)؛ بهار ۱۳۹۰٫
  31. کارکردهای دین؛ خردنامه همشهری؛ شماره ۷۵؛ بهار ۱۳۹۰٫
  32. آزادی از منظر استاد مطهری؛ دانشگاه تمدن ساز(ویژه نامه بزرگداشت مقام استاد)؛ اردیبهشت ۱۳۹۰٫
  33. دین شناسی بازرگان، همایش ملی جریان شناسی اندیشه های کلامی جهان اسلام در سده اخیر، بهار۱۳۹۰٫
  34. جستاری در اسلامی سازی علوم انسانی؛ ماهنامه معارف؛ شماره ۸۶؛ تیر و مرداد۱۳۹۰٫
  35. حکمت خودی، پارادایمی نو برای نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی؛ تولید علم؛ سال پنجم؛ شماره ۱۶؛ تابستان۱۳۹۰٫
  36. تفاوت نبوت و امامت؛ کلام اسلامی(تخصصی)؛ سال بیستم؛ شماره ۷۸؛ تابستان ۱۳۹۰٫
  37. تبیین و تحلیل علم قدسی در سنت گرایی دکتر سید حسین نصر؛ روش شناسی علوم انسانی(علمی-پژوهشی)، سال هفدهم، شماره ۶۷؛ تابستان ۱۳۹۰٫
  38. حقیقت یقین در حکمت و شریعت؛ آفاق دین(علمی- پژوهشی)؛ شماره ۶؛ پاییز ۱۳۹۰٫
  39. انسیه ماهینی؛ حق دینی یا حق غیر دینی؛ اندیشه نوین دینی(علمی- پژوهشی)؛ شماره ۲۶، پاییز ۱۳۹۰٫
  40. تفسیر امامت در اندیشه استاد مطهری و دکتر شریعتی؛ کلام اسلامی ؛ ش۷۹؛ پاییز ۱۳۹۰٫
  41. عبدالحسین خسروپناه، مهدی طاهری؛ بررسی و نقد مبانی نظریه انقلاب های اجتماعی اسکاچ پل؛ مطالعات انقلاب اسلامی؛ ش ۲۶؛ پاییز ۱۳۹۰٫
  42. فرآیند علمی تحول در علوم انسانی؛ جستاری بر گفتمان تحول در علوم انسانی؛ سازمان بسیج اساتید؛ ۱۳۹۰٫
  43. فلسفه فلسفه اسلامی، مندرج در فلسفه‌های مضاف(ج۱)؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۸۵٫
  44. فلسفه معرفت، مندرج در فلسفه‌های مضاف(ج۲)؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۸۵٫
  45. علامه شعرانی، فرزانگی و فروزندگی؛ مندرج در اندیشه نامه علامه شعرانی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۹۰٫
  46. علم و دین از منظر علامه طباطبایی(با همکاری محمد یونس)، مندرج در علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی- اسلامی ج۱؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۹۰٫
  47. علم و دین از دیدگاه شهید مطهری، مندرج در علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی- اسلامی ج۱؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۹۰٫
  48. استاد جوادی و فرآیند علم دینی(با همکاری قاسم بابایی)؛ مندرج در علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی- اسلامی ج۱؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۹۰٫
  49. علم دینی از دیدگاه استاد مصباح یزدی(با همکاری حسین ایزدی)؛ مندرج در علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی- اسلامی ج۱؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول؛ ۱۳۹۰
  50.  نظریه حاکمیت جهان بینی دینی بر علوم طبیعی و انسانی( تبیین و تحلیل علم دینی از دیدگاه دکتر گلشنی)؛ مجموعه مقالات مبانی فلسفی علوم انسانی؛ مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۹۱
  51. پنج گام قابل تبیین در فرآیند تحول علوم انسانی، فصلنامه پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی؛ شماره ۱، بهار ۹۱
  52. فلسفه و قرآن، همایش ملی قرآن و علوم انسانی، سازمان بسیج اساتید کشور، ۱۳۹۱

تقدیرنامه‌ها
 دریافت لوح تقدیر وکسب رتبه ممتاز در پنجمین مجمع دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی شاهد و ایثارگر کشور/۱۳۷۵٫
تقدیرنامه در دومین کنگره بین المللی امام خمینی(ره) و فرهنگ عاشورا/ ۱۳۷۵٫

تقدیرنامه کنگره بین المللی امام خمینی(ره) واحیاء تفکر دینی/۱۳۷۶

 تقدیرنامه ستاد بزرگداشت بیستمین سالگرد شهادت استاد مطهری(ره)/۱۳۷۷٫           

  مقاله ارزش شناخت/ اولین کنگره دین پژوهان سراسر کشور/ ۱۳۷۸/ تحقیق نمونه

   مقاله روشنفکری از دیدگاه شهید مطهری/ همایش سراسری تفکر دینی یادواره استاد شهید مرتضی مطهری و استاد سید غلامرضا سعیدی/ ۱۳۷۸/ مقاله برتر                             

کتاب کلام جدید/ سومین همایش کتاب برگزیده حوزه علمیه/ ۱۳۷۹/ رتبه تشویقی 

کتاب گستره شریعت/ دبیرخانه کنگره دین پژوهان سراسر کشور / آذر۱۳۸۰/ پژوهش برتر
کتاب جامعه علوى در نهج البلاغه/ در دومین جشنواره سراسرى نهج البلاغه دانشگاهیان سراسرکشور در سال ۱۳۸۱
 مقاله عارفان و انتظار بشر از دین/ نخستین جشنواره مطبوعات اسلامی/ ۱۳۸۱/ رتبه سوم
 جایگاه مصلحت در حکومت ولایی/ کنگره بین المللی امام خمینی/ ۱۳۸۲
مقاله زیرساخت قرائت پذیر انگاری دین/ جشنواره دوساله مجلات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۸۲/ مقاله برتر
مقاله زیرساخت قرائت پذیر انگاری دین /دهمین جشنواره مطبوعات سراسرى کشور/ ۱۳۸۲/ رتبه دوم
 گفتمان عشق از دیدگاه امام خمینی /کنگره بین المللی امام خمینی/عرفان و اخلاق/ ۱۳۸۴
 مقاله علم دینی و سکولاریسم/ همایش بین المللی تولید علم/ ۱۳۸۴/ مقاله برتر
 مقاله چیستی فلسفه اسلامی/ سومین همایش سراسری آموزه‌های نبوی و علم مدرن/دبیرخانه همایش سراسری نهضت نرم افزاری و تولید علم/ دانشگاه باقر العلوم/ ۱۳۸۵/ مقاله برتر       گوهر تشیع و دموکراسی/ جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها/ آبان ۱۳۸۶/ رتبه اول

دین پژوهی استاد مطهری/ جایزه مطهر از سوی ریاست جمهوری/ ۱۳۸۶/ رتبه اول

انسان شناسی درمکتب امام خمینی و دومکتب اگزیستانسیالیسم و اومانیسم/ کنگره بین المللی امام خمینی/کرامت انسان/ ۱۳۸۶

مقاله تصوف سنتی / همایش بین المللی اخلاق اسلامی در دانشگاه/ دانشگاه معارف اسلامی/ ۱۳۸۷/ رتبه اول
قرآن و نیاز بشر به دین از دیدگاه شهید مطهرى/ همایش سراسری اندیشه‌های قرآنی شهید مطهری/ اردیبهشت ۱۳۸۷/ رتبه اول.
 مبانی دینی توسعه کوثری از دیدگاه امام خمینی/ پیش کنگره بین المللی امام خمینی دین و توسعه/ خرداد ۱۳۸۷/ مقاله برتر
 کتاب جریان شناسی فکری ایران معاصر/ جشنواره فرهنگی سال جمهوری اسلامی ایران/ ۱۳۸۹/ رتبه اول
 کتاب جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها/ جشنواره فرهنگی سال جمهوری اسلامی ایران/ ۱۳۸۹/ رتبه اول
استاد بسیجی نمونه کشور/ دریافت لوح تقدیر و قرآن کریم از دستان مبارک مقام معظم رهبری حفظه الله

مسؤلیت‌های پژوهشی و اجرایی

  • معاونت آموزشی حوزه علمیه دزفول/ ۱۳۶۶- ۱۳۶۸٫
  • مسئول اداره پژوهشی معاونت پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاهها/ ۱۳۷۹-۱۳۷۶٫
  • مدیر نقد و پژوهش کانون اندیشه جوان/ ۱۳۸۰-۱۳۷۸٫
  • مسئول حلقه نقد پژوهشکده حکمت و دین پژوهی/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۸۱-۱۳۷۹٫
  • عضو هیئت مدیره کانون اندیشه جوان/ ۱۳۸۴-۱۳۷۹٫
  • قائم مقام مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم / ۱۳۸۴-۱۳۷۹٫
  • قائم مقام معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۸۰-۱۳۷۹٫
  • معاون پژوهشکده حکمت و دین پژوهی/ ۱۳۸۲-۱۳۷۹٫
  • مدیر گروه فلسفه/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۹۰-۱۳۷۹
  •  عضو شورای علمی گروه معرفت شناسی/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۹۰- ۱۳۷۹
  • عضو شورای علمی گروه کلام و دین پژوهی/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/
    ۱۳۹۰-۱۳۷۹٫
  • عضو تحریریه فصلنامه علمی – پژوهشی قبسات/ ۱۳۷۹
  •  عضو شورای علمی کانون اندیشه جوان/  ۱۳۸۵-۱۳۸۰٫
  • عضو حلقه حکمت و دین پژوهی/ کانون اندیشه جوان/  ۱۳۸۶-۱۳۸۲٫
  •  عضو گروه علمی اسلام و مسیحیت مرکز گفت وگوی ادیان/سازمان فرهنگ وارتباطات/  ۱۳۸۶-۱۳۸۳٫
  • عضوشورای پژوهشی گروه تعلیم و تربیت اسلامی/پژوهشکده تعلیم و تربیت/ وزارت آموزش و پرورش/  ۱۳۸۶-۱۳۸۳٫
  • عضو تحریریه فصلنامه ذهن/ ۱۳۸۳٫
  • عضو شورای علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ ۱۳۹۰-۱۳۸۳٫
  • عضو هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره/ شورای عالی انقلاب فرهنگی/۱۳۸۴٫
  •  سردبیر فصلنامه پژوهش‌های تربیت اسلامی/ پژوهشگاه آموزش و پرورش/ ۱۳۸۶-۱۳۸۴٫
  • عضو هیئت تحریریه فصلنامه پژوهش‌های تربیت اسلامی/ پژوهشگاه آموزش و پرورش/  ۱۳۸۶-۱۳۸۴٫
  •  دبیرعلمی همایش فلسفه‌های مضاف در روز جهانی فلسفه/ ۱۳۸۴
  •  دبیر علمی همایش نکوداشت حکیم اصولی آیت‌الله‌علامه ابوالحسن شعرانی/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / ۱۳۸۶-۱۳۸۵٫
  •  عضو تحریریه فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی/۱۳۸۶
      عضو کمیته علمی/ کمیسیون حوزوی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی/ ۱۳۸۶
  • عضو شورای علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / ۱۳۹۰-۱۳۸۶٫
  •  رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی/ دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام/  ۱۳۸۸-۱۳۸۶٫
  •  دبیر علمی همایش هنر دینی/ برزگداشت علامه جعفری در روز جهانی فلسفه/ ۱۳۸۷-۱۳۸۸
      عضو شورای‌عالی‌سیاست‌گذاری ستادپاسخ‌گویی به مسایل مستحدثه دینی/دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم/ ۱۳۸۸٫
  • عضو حقیقی شورای تحول و ارتقا علوم انسانی کشور/ شورای عالی انقلاب فرهنگی/ ۱۳۸۸
  • دبیر علمی همایش علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی/ ۱۳۸۹-۱۳۹۰
  •  سر دبیر فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه اسلامی، معرفت/ دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها/ ۱۳۸۹
  •  استاد قشر بسیج اساتید کشور/ سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور/ ۱۳۸۹
  •  عضو هیأت امنای مرکز جامع علوم اسلامی در حوزه علمیه قم/ ۱۳۸۹
  • عضو حقیقی هیأت امنای دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به حکم مقام معظم رهبری/ ۱۳۸۹
  •  دبیر هیأت امنای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران/ ۱۳۹۰
  •  رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران/ ۱۳۹۰
  •  عضو حقیقی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌های کشور/ شورای عالی انقلاب فرهنگی/ ۱۳۹۱
  •  عضو حقیقی شورای ارتقا دانشگاه امام صادق(ع)/ ۱۳۹۱

انتهای پیام/

کد خبر : 12771
تاريخ ثبت خبر : 14 آذر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 09:35
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)