| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حجت الاسلام محسن منطقی:


اساتید توانایی لازم برای تدریس سرفصلهای جدید مصوب شورای تحول را ندارند

قائم مقام مدیرگروه مدیریت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست بررسی عملکرد کارگروه مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تأکید کرد: در موضوعات جدید اقتصاد و مدیریت اسلامی، چند نفر در کشور هستند که در این مباحث متخصص باشند تا بتوانند تدریس کنند؟!

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ نشست بررسی عملکرد کارگروه مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر روز گذشته ۱۴ دی ماه با حضور نماینده کارگروه دکتر بهروز دری، و اساتیدی از حوزه و دانشگاه، به همت انجمن مدیریت اسلامی و همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در سالن اجتماعات ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم، برگزار شد.

دکتر عبدالله توکلی، به عنوان یکی از سخنرانان حاضر و دبیر این نشست ، با اشاره به اینکه امسال حدود شش نشست دیگر برگزار خواهد شد و در این رویکرد جدید بنا داریم تعاملات علمی با جمع دوستانی که در مدیریت اسلامی و سایر حوزه ها فعالیت می کنند، گسترده تر شود، اظهار داشت: قریب به چهار سال است که بحث ارتقای علوم انسانی توسط مقام معظم رهبری مطرح شده و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شکل گرفته است و امروزه کم کم باید ثمره عملی و علمی آن را در دانشگاه ها شاهد باشیم.

توکلی با بیان اینکه این کارگروه ها در شش جبهه انجام وظیفه می کنند و در واقع اصلاح سرفصل ها و برنامه های درسی و ارتقای متون درسی، وظایفی نسبت به اساتید و دانشجویان حوزه های علوم انسانی را عهده دارد شده اند، گفت: پس از تصویب در شورای تحول، مصوبات از طریق سایت وزارت علوم به مراکز اعلام شده و لازم الاجرا می شود.

وی در همین باره، درباره کارگروه مدیریت در این شورا توضیح داد و گفت: این کارگروه متشکل از هفده عضو هیئت علمی دانشگاه های کشور است که کار در دو برنامه زمان بندی بلند مدت و کوتاه مدت انجام می شود. اصلاح و ارتقای وضعیت موجود رشته مدیریت وظیفه گروه کوتاه مدت است.

مصوبات عجولانه و منحصرانه

دکتر علی نقی مدیری، عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، در ادامه نشست، ضمن سخنانی درباره وظیفه این کارگروه ها در سرانجام رشد علمی در کشور، از فعالیت های انحصاری این شورا انتقاد کرد و گفت: جالب است که ما این سرفصل ها را در همین جلسه متوجه شده و از آن آگاهی یافتیم و هیچ خبر قبلی ای نبوده است.

وی بر این باور بود که مجموعه یک علم انسجام خودش را دارد و نمی توان خارج از این انسجام اموری را به یک علم وارد یا از آن کم کرد. وی در همین باره افزود: اما آنچه در این سرفصل ها دیده می شود، این است که گویا اساتید نکاتی را در کنار دیگر مطالب علمی آن قرار داده اند؛ آیا ما می خواهیم گزاره هایی را در کنار دیگر مباحث مطرح کنیم؟

مدیری، در همین باره ادامه داد: در این سرفصل ها یک چنین دیدی به چشم می خورد، در حالی که ما اگر بتوانیم علمی را از پایه تعریف کنیم، بسیار متفاوت است؛ چرا که بین بحث های مدیریتی که از پایه با رویکرد اسلامی مطرح شود، بسیار متفاوت است با چند گزاره اسلامی درباره مدیریت؛ و آنچه در این سرفصل ها که تازه در این جلسه ما با تصویب آن روبرو شدیم، از همین قسم دوم است.

وی در ادامه به نقد دیگری در این باره پرداخت و گفت: بسیاری از این عناوین تصویب شده خیلی شبیه به هم هستند. درست است که این ها در دروس مختلف مطرح شده اند، اما بسیار همپوشانی دارند. به جای اینکه شش عنوان مطرح شود، یک عنوان منسجم تر طراحی می شد.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، با اشاره به نکته دیگر در باب انتقاد از مصوبه عجولانه و منحصرانه شورای تحول، اظهار داشت: باید این سوال را مطرح کرد که در امور اجرایی، قسمتهای بنیادی رابطه اش با دیگر امور چیست؟ این سرفصلها تا چه حد می تواند در راستای کمک به نقشه اصلی راه باشد؟ ارتباط با کارگروه های بنیادین و این کارگروه مدیریت، چگونه است؟ این مسائل و پرسش ها باید تبیین شود.

به باور مدیری، وقتی به دانشگا ه ها اعلام می شود که قرار است در سطح ملی ایجاد تحول شود، حداقل مدیرگروه ها و ریاست دانشکده ها باید مشارکت داشته باشند و حداقل آن، این است که کسی که این موارد را می خواهد اجرا کند، باید منطقا توجیه شده باشد.

وی در همین باره، چند پرسش دیگر را نیز طرح کرد: چه کسی می خواهد این موضوعات را درس بدهد؟ یعنی ما می خواهیم در کنار اقتصاددان های فعلی مان، یک اقتصاددان اسلامی هم داشته باشیم؟ این هم یک مشکل اجرایی است. این مباحث را به همان کسی که اقتصاددان است می دهند، و آن استاد، نهایتا این مطالب را کنار می گذارند.

اساتید مجرب برای تدریس سرفصلهای جدید نداریم

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محسن منطقی، قائم مقام مدیرگروه مدیریت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز طی سخنانی، با اشاره به اینکه در مرحله تدوین این سرفصل ها، برای برخی افراد ارسال شد تا اظهار نظر کنند، اظهار داشت: اما متوجه نشدیم که نهایتا کار به کجا رسید.

وی با اعتقاد بر اینکه مشارکت در تدوین چنین طرح اساسی و ملی ای واقعا کار حیاتی و ضروری است که هیچ توجهی به آن نشده است، گفت: در خصوص اجرا، این نکته ضروری است که وقتی کتابی را عوض می کنند باید کارگاه هایی برای اساتید گذارده شود تا آنها توجیه شوند. مثلا در موضوعات جدید اقتصاد و مدیریت اسلامی، الان چند نفر در کشور هستند که در این مباحث متخصص باشند تا بتوانند تدریس کنند؟!

انتهای پیام/

کد خبر : 15262
تاريخ ثبت خبر : 15 دی 1394
ساعت بارگزاری خبر : 08:40
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)