| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از محمدجواد توکلی؛


از ۲۰۳۰ تا تعلیم و تربیت اقتصاد مقاومتی

یک عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آموزش و پرورش ما نیاز به 2030 ندارد، بلکه نیازمند احیای فرهنگ کهن اسلامی ایرانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی به مسئله سند موسوم به ۲۰۳۰ یونسکو پرداخته است:

این روزها از گوشه کنار نکاتی در نقد سند ۲۰۳۰ می شنویم و تصویر شعر کتاب درسی دوره دبستان را می بینیم که مصرعی در مورد شهادت و شهید به شکلی مرموز از آن حذف شده است. نگرانی ها جدی است چرا که اقداماتی این چنینی خواسته یا ناخواسته فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را هدف قرارداده و تلاش دارد مثل موریانه به جان  فرهنگ ریشه دار ظلم ستیزی و حماسی ایرانی بیفتد.

در بخشی از کتاب «خاکریز اقتصادی: خوانشی بر اقتصاد مقاومتی»، از اهمیت تعلیم و تربیت اقتصاد مقاومتی سخن گفتم، بحثی که خیلی بی ربط به داستان ۲۰۳۰ هم نیست. برای ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید از مدارس شروع کرد و نظام باورها و هنجارها را به گونه ای شکل داد که افراد کار و تلاش را جهادی عبادی تلقی کنند و بسیار سخت کوش باشند، مصرف را در حد کفاف و با رعایت هنجار قناعت تنظیم کنند و مازاد درآمد خود را انفاق کنند. این یعنی یک سبک زندگی سازگار با اقتصاد مقاومتی!!

اشتباه نشود وقتی از جهاد در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی سخن می گوییم مراد جنگ و خونریزی و خشونت نیست، از نوعی که متاسفانه گروهک داعش به اسلام بسته است. مراد از جهاد، جهاد اقتصادی است، یعنی سخت کوشی و انجام کار برای رضای خدا، یعنی دستگیری از دیگران بدون توقع مادی نه انتحار و خونریزی و نه حتی دریدن دیگران برای کسب مال و ثروت.  حتی جهاد نظامی در اسلام نیز عمدتا هویت دفاعی دارد و با دستورات حقوقی و اخلاقی مختلف، تلطیف شده است.

اسلام، دین رحمت و مودت است، دینی که جهاد در راه خدا به معنی سخت کوشی را ترویج می کند، دینی که می گوید شما ابتدا باید بر دشمن درونی خود یعنی نفستان غلبه کنید و سپس به دشمن بیرونی بپردازید. اگر در فرهنگ شیعی از جهاد سخن به میان می آید مراد جنگ با پلیدی ها و بی عدالتی هاست، این همان روحیه حماسی ای است که فردوسی و  شاعران به نام فارسی زبان در اشعارشان آوردند.

آموزش و پرورش ما نیاز به ۲۰۳۰ ندارد، بلکه نیازمند احیای فرهنگ کهن اسلامی ایرانی است، فرهنگی که در آن بی کاری ضد ارزش است و مایه ننگ و عار، فرهنگی که در آن دستگیری از دیگران باعث سعادت دنیا و آخرت بشر است.

انتهای پیام/

کد خبر : 47584
تاريخ ثبت خبر : 9 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:49
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)