| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


ارسال ۲۱۰۰ اثر به کنگره نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی

معاون علمی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از ارسال دو هزار و صد اثر و چکیده اثر به دبیرخانه این کنگره در قالب مقالات و کتب سفارشی و فراخوان عمومی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر محمودی، معاون علمی کنگره «نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی» گفت: تاکنون حدود دو هزار و صد اثر در قالب مقاله و کتاب به دبیرخانه این همایش بین‌المللی ارسال شده است.

محمودی بیان کرد: از این تعداد تاکنون ۶۰۰ اصل مقاله نیز به کنگره واصل شده است و از ۳۶۲ کتاب و مقاله سفارشی نیز ۱۱۰ مقاله و کتاب به دبیرخانه رسیده و در فرایند ارزیابی و داوری قرار دارد.

معاون علمی کنگره «نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی» ادامه داد: فرصت برای ارسال آثار از سوی فضلا و محققان با پایان یافتن تابستان و شهریورماه خاتمه یافته است ولی همچنان مدتی برای ارسال آثار سفارشی در نظر گرفته شده و به تدریج این آثار نیز ارسال و در فرایند داوری قرار خواهند گرفت.

محمودی با بیان اینکه ۱۵۰ مقاله مورد قبول واقع شده است و ۳۱۰ اثر نیز در حال ارزیابی است تصریح کرد: برگزاری تعداد زیادی پیش‌نشست در خارج و داخل از کشور، موجب این شد که گفتمان خاصی در مورد نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در کشور و خارج از کشور، برقرار شود و اشخاص زیادی از حوزویان و دانشگاهیان در مورد نقش شیعه در علوم اسلامی، دست به قلم شوند و به نگارش مقاله و کتاب در این زمینه، بپردازند.

محمودی با بیان اینکه حکم‌فرمایی همین گفتمان خاص در جامعه علمی کشور، از جمله آثار مثبت این کنگره است با اشاره به انتشار جلد یک و دو کتاب منبع‌شناخت این کنگره نیز اظهار کرد: این مجموعه آثار منتشر شده به آیت‌الله العظمی علوی گرگانی، آیت‌الله گرامی و دفاتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی و آیت‌الله شاهرودی تحویل داده شده است.

محمودی ادامه داد: منشور علمی این همایش شامل محورها؛ قلمروها؛ اهداف و موضوعات کنگره است که تاکنون به سومین چاپ خود رسیده است.

معاون علمی کنگره نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی عنوان کرد: منبع شناخت نیز شامل کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، مقالات، مراکز، حوزه‌ها و کتابخانه‌ها، همایش‌ها؛ مجلات و رشته‌هایی است که علما و اندیشمندان شیعه در طول تاریخ ایجاد کرده‌اند.

محمودی با بیان اینکه آثار به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو است اظهار کرد: معاونت علمی کنگره تا حدود اواخر آبان، کار ارزیابی مقالات و کتاب‌ها را به پایان می‌رساند و بعد از آن، کار ویرایش و صفحه‌بندی مجموعه آثار انجام خواهد شد و پس از آن، نوبت چاپ آثار کنگره است.

معاون علمی کنگره با بیان اینکه حدود ۵۸ تا از مقاله‌های سفارشی ما، خارجی است که به افراد خارج از کشور سپرده شده تا به نگارش در آیند، با بیان اینکه هر مقاله دو مرحله ارزیابی دارد که در سیستم درونی کنگره و در بیرون از آن مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد عنوان کرد: کنگره نیز اردیبهشت ماه سال ۹۷ در قم برگزار خواهد شد.

معاون علمی اولین کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به نهادهای همکاری در برپایی این کنگره اظهار کرد: ۳۰ مرکز علمی در داخل با این کنگره همکاری دارند که یکی از مهمترین آن‌ها حوزه علمیه و مجموعه‌های وابسته به آن است.

محمودی تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین مدارس و مراکز وابسته به حوزه در برپایی این کنگره همکاری دارند.

معاون علمی کنگره نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی با اشاره به مهم‌ترین هدف برپایی این کنگره یعنی بررسی نقش‌آفرینی شیعیان و در راس آنان ائمه(ع) و علمای تراز اول شیعه در قرون متمادی در توسعه و پیدایش علوم اسلامی اظهار کرد: نزدیک به ۵۰ اثر در مورد این کنگره برای روز برپایی آن چاپ و منتشر خواهد شد.

محمودی به محورهای کنگره اشاره و با بیان اینکه اهل‌بیت(ع)، شیعه و نقد و احیای آثار محورهای اصلی این کنگره را تشکیل می‌دهند ادامه داد: در بخش نخست کنگره، مرجعیت علمی اهل‌بیت(علیهم السلام)؛ نقش اهل‌بیت(ع) در پیدایش و گسترش علوم مورد بحث و تحقیق قرار می‌‌گیرد.

وی افزود: همچنین در محور دوم این کنگره، نقش دانشمندان شیعه در پیدایش علوم؛ نقش دانشمندان شیعه در گسترش علوم؛ نقش دانشمندان شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی و تعامل علمی دانشمندان شیعه با مذاهب اسلامی و ادیان بحث و تحقیق خواهد شد.

معاون علمی اولین کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی عنوان کرد: همچنین در محور سوم این کنگره؛ احیای آثار در مورد نقش اهل‌بیت(ع) و شیعه در علوم؛ نقد آثار مستشرقان در مورد نقش شیعه در علوم و نقد آثار مورخان مسلمان در مورد نقش شیعه در علوم مورد واکاوی علمی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر : 53995
تاريخ ثبت خبر : 11 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:08
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)