| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دبیر اجرایی کنگره اعلام کرد:


ارسال بیش از هزار مقاله به کنگره قرآن و علوم انسانی

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی از ارسال بیش از هزار چکیده مقاله و ۳۸۰ اصل مقاله از داخل و خارج کشور به این کنگره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی مسترحمی، دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی در گفتگویی گفت: چکیده مقالات این همایش به هزار و ۲۰ عدد رسیده است و تاکنون ۳۸۰ اصل مقاله نیز به دبیرخانه واصل شده است.

مسترحمی با بیان اینکه تا پایان مردادماه فرصت برای ارسال مقالات وجود دارد، تصریح کرد: عمده چکیده مقالات بررسی و ارزیابی شده و شاید کمتر از ۵۰ مقاله باقی مانده که باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با بیان اینکه یک چهارم چکیده مقالات به علت اینکه با محورهای همایش ناسازگار بوده رد شده است عنوان کرد: مابقی چکیده مقالات پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مقاله از مجموعه ۳۸۰ مقاله دریافتی مورد ارزیابی و داوری اولیه قرار گرفته‌اند بیان کرد: نزدیک به ۵۰ چکیده مقاله از مجموعه چکیده‌های ارسال شده به زبان‌های عربی و انگلیسی با توجه به بعد بین‌المللی کنگره ترجمه خواهند شد.

مسترحمی عنوان کرد: یکی از افتخارات این کنگره دیدار دست‌اندرکاران با مقام معظم رهبری است که ایشان سفارش فرمودند که تلاش شود تا جنبه کمی و افزایش تعداد مقالات منجر به کاهش بعد کیفی نشود به همین دلیل همچنین با توجه به درخواست‌ها برای تمدید یک ماه نیز کنگره تمدید شد.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با بیان اینکه بعد کیفی کنگره از ابتدا مدنظر دست‌اندرکاران بوده است، اظهار کرد: در کنگره‌های بعدی ابعاد تخصصی بیشتری مورد توجه قرار گرفته است و کنگره اول در بحث گفتمان‌سازی در این زمینه به خصوص در بعد بین‌المللی بسیار موثر است.

مسترحمی از چاپ مجموعه مقالات برتر در چندین مجله علمی پژوهشی خبر داد و عنوان کرد: دو مجله دیگر به مجموعه مجلاتی که قرار است مقالات برتر را چاپ کنند اضافه شده است و شش مجله مقالات را به چاپ خواهند رساند تا علاوه بر تشویق محققان، مقالات فاخر نیز برای مطالعه محققان منتشر شود.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با بیان اینکه این کنگره در روز ۹ آذرماه سال جاری در قم و به مدت یک یا یک و نیم روز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این کنگره با پیام و یا حضور مراجع معظم تقلید برگزار خواهد شد همچنین درصدد دعوت از چندین شخصیت خارجی از کشورهای دیگر برای حضور و سخنرانی در این کنگره هستیم که رایزنی برای این کار در حال انجام است.

مسترحمی از برپایی ۳۰ جلسه کمیته اجرایی این همایش برای بررسی ابعاد مختلف امور اجرایی خبر داد و عنوان کرد: در بعد علمی، نیز چندین پیش نشست علمی در داخل و خارج کشور از جمله در کشورهای اندونزی، افغانستان و انگلیس و … و با حمایت نهادهای همکار برگزار شده است.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی بیان کرد: نزدیک به ۴۰ نهاد نیز در برپایی این کنگره همکاری خواهند داشت که حوزه علمیه و معاونت بین‌الملل حوزه، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن، موسسه دارالحدیث، مجتمع عالی فقه، موسسه بنت الهدی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و … از جمله این نهادها محسوب می‌شوند.

وی افزود: رویکرد ما در این همایش رویکرد به دانش‌‌های درجه دو قرآنی است لذا اهداف، مبانی، روش‌ها و آسیب‌ها همچنین موضوعاتی مانند اعجاز علمی قرآن مورد بحث خواهد بود و مقالات نیز در این راستا فراخوان شده است.

مسترحمی در عین حال افزود: مقالات در زمینه معارف قرآنی با رویکرد علوم انسانی همچنین احادیث هم اگر با نگارش دانشی باشد قابل پذیرش است و علوم انسانی از منظر اندیشمندان نیز پذیرش می‌شوند.

مسترحمی همچنین با بیان اینکه این کنگره از ابتدا در ۱۳ محور اعلام فراخوان داد عنوان کرد: علاقه‌مندان در فرصت باقیمانده می‌توانند مقالات خود را از طریق می‌توانند چکیده مقالات خود را ارسال کنند و تا آخر بهمن نیز اصل مقالات را بفرستند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز سایت همایشبه نشانی www. Quranolum.com مراجعه کنند همچنین شماره ۳۷۱۱۰۲۵۱ و   kongere.quran@chmail.ir پاسخگوی علاقه‌مندان و ارسال‌کنندگان آثار است.  

یادآور می شود مرجعیت علمی قرآن در حوزه علوم انسانی، قرآن و مبانی علوم انسانی، نقش قرآن در جهت دهی به روش های علوم انسانی، قرآن و اهداف علوم انسانی از جمله محورهای این کنگره هستند.

قرآن و روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی، نظریه‌پردازی علمی قرآن در علوم انسانی، اعجاز علمی قرآن در علوم انسانی، نقش قرآن در علوم انسانی تمدن اسلامی، جریان‌شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی از دیگر محورهای کلی این کنگره هستند.

همچنین رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر اندیشمندان معاصر، رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر مستشرقان، آسیب‌ها، چالش‌ها و شبهات رابطه قرآن و علوم انسانی و احادیث اهل‌بیت(ع) و علوم انسانی دیگر محورها تشکیل‌دهنده این کنگره محسوب می‌شوند.

این کنگره برای نخستین بار از سوی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه و با دبیری علمی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 50214
تاريخ ثبت خبر : 3 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)