| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عضو هیأت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی:


ارزش‌های انقلاب اسلامی باید به صورت عقلانی تبیین شود

اکبر طلابکی گفت: اگر بتوانیم ارزش‌های انقلاب اسلامی را به صورت عقلانی تبیین کنیم، می‌توانیم برنامه‌ای برای رسیدن به جامعه سالم پیاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پنجمین نشست از سلسله نشست های «قرآن و انقلاب اسلامی در جهان»، پنج شنبه ١٠ خرداد با موضوع «انقلاب اسلامی و جهانی سازی ادبیات قرآنی» با حضور اکبر طلابکی، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

اکبر طلابکی در این نشست با اشاره به ضرورت تبیین ارزش های انقلاب اسلامی، طی سخنانی گفت: یکی از حقوق انسان این است که در جامعه ای سالم رشد کند و دقیقا هدف «امر به معروف و نهی از منکر» این است که یک انسان بتواند در جامعه خود به لحاظ روحی و جسمی رشد سالمی داشته باشد اما اکثر کتب موجود در تبیین «امر به معروف و نهی از منکر» به جنبه سلبی آن توجه داشته اند، این در حالی است که ما باید به جنبه های ایجابی آن نیز توجه داشته باشیم.

این عضو هیأت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، موضوع امر به معروف و نهی از منکر را ضامن جامعه سالم دانست و گفت: انقلاب اسلامی به دنبال این است که ارزشهای جهان شمول خود را در خارج از کشور نیز متبلور کند و به سمت امت واحد جهانی برود؛ موضوعی که در ابتدای قانون اساسی به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به تلاش کشورهای غربی در ایجاد جامعه سالم گفت: غربی ها با راه اندازی سازمان حقوق بشر و ساز و کار گسترده آن به دنبال ایجاد جهانی سالم هستند؛ ما نیز می توانیم با ادبیات خودمان این هدف را دنبال کنیم، چراکه ما برای رعایت حقوق دیگران به مبنای عقلی و شرعی با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» نیاز داریم.

طلابکی لازمه این کار را تبیین ارزش های انقلاب اسلامی به صورت عقلانی دانست و گفت: متاسفانه امروز تصور صحیحی از موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شکل نگرفته و اگر بتوانیم ارزش های انقلاب اسلامی را به صورت عقلانی تبیین کنیم، ابتدا می توانیم برنامه ای برای رسیدن به جامعه سالم در داخل کشور پیاده کنیم و در ادامه آن را به سایر کشورها تسری دهیم.

وی یادآور شد: در اصل هشتم قانون اساسی که می گوید امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است، ٣ دستور وجود دارد که عبارت است از: «مردم به مردم» ، «دولت به مردم» و «مردم به دولت». متاسفانه بیشترین تمرکز بر موضوع امر به معروف و نهی از منکر بر ٢ مورد اول معطوف است، حال آنکه مورد آخر به عنوان اولویت اول در این موضوع، همواره مورد تأکید و توصیه مقام معظم رهبری بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 69056
تاريخ ثبت خبر : 12 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:28
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)