| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سخنان برگزیده امام صدر؛


ارتباط ناگسستنی علم و ایمان

علم‌ به‌تنهایی کافی ‌نیست، هرچند بخواهیم‌ تفسیر و تحلیل‌هایی ‌کنیم، بله علم راه ‌دیدن‌ واقعیت‌هاست، ولی ‌دیدن ‌واقعیت برای‌ پیمودن‌ راه‌ کافی ‌نیست، زیرا انگیزه ‌کامل ‌انسان ‌که ‌او را در حوزه‌های ‌مختلف ‌به ‌کمال ‌می‌رساند، ایمان ‌است. ‌علم ‌ما را از ایمان‌ بی‌نیاز نمی‌سازد، چنان‌که ‌ایمان ‌نیز ‌بدون ‌علم ‌به‌دست نمی‌‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، به مناسبت سال تحصیلی جدید، سخنان برگزیده امام موسی صدر در مراسم تقدیر از دانش‌آموز ممتاز لبنانی و همچنین سخنرانی که در دانشکده حقوق دانشگاه لبنانی داشته بود، در ادامه می آید:
 علم، اساس ‌سرمایه‌ و قدرت‌ و عزت ‌است، ‌ولی ‌علم‌ به‌تنهایی کافی ‌نیست، هرچند بخواهیم‌ تفسیر و تحلیل‌هایی ‌کنیم، بله علم راه ‌دیدن‌ واقعیت‌هاست، ولی ‌دیدن ‌واقعیت برای‌ پیمودن‌ راه‌ کافی ‌نیست، زیرا انگیزه ‌کامل ‌انسان ‌که ‌او را در حوزه‌های ‌مختلف ‌به ‌کمال ‌می‌رساند، ایمان ‌است. ‌علم ‌ما را از ایمان‌ بی‌نیاز نمی‌سازد، چنان‌که ‌ایمان ‌نیز ‌بدون ‌علم ‌به‌دست نمی‌‌آید.
دانشجو، کسی است که تحصیل می‌کند و در فضای‌ دانش زیست می‌کند و بیش از آنکه در فضای واقعیت زندگی کند، در فضای‌ دانش زندگی می‌کند و چنان‌که می‌دانیم‌ جوانان میان‌ واقعیت و حقیقت تفاوت قائل‌اند. طبعاً، در اثر این همزیستی با علم و نه با واقعیت، دانشجویان بیشتر به آرمان‌گرایی و اخلاص نزدیک می‌شوند، زیرا به اصطلاح‌ دینی زندگی واقعی‌، سرشار از تاریکی‌هاست؛ سرشار از امور ناهمخوان‌ با علم و سرشار از ظلم فردی و اجتماعی و تزویر و حقیقت‌پوشی است. درحالی‌که دانشجو ساعت‌ها با کتاب و استاد و آرا و نظریات و بررسی‌ها و مباحثات سروکار دارد و می‌توان گفت که بیشتر ساعت‌های بیداری‌اش را با علم می‌گذراند.
دانشجو در فضای علمی‌ به‌سر می‌برد و این علم هم همواره‌ در حال نو شدن است. بنابراین، دانشجو در مقایسه با عالمی که در خارج از دانشگاه است و در وضعیت دانشجویی قرار ندارد، به حقیقت نزدیک‌تر است.
جوان دانشجو ثروت و سرمایه‌ هر جامعه است، زیرا جوان با امکاناتی‌ که دارد، سازنده‌ آینده است و جامعه بدون‌ جوان دانشجو جامعه‌ای ابتر است و بلکه آینده‌اش بی‌روح است و هرگاه تفاوتی میان‌ حال و آینده نباشد، به معنای مرگ و جمود است. بنابراین‌، جوان بخش متحرک جامعه است‌ و یا به تعبیر فلسفی قدیم و جدید، آنتی‌تز هر جامعه‌ای است که می‌تواند با قدرت و شایستگی‌ها و امکاناتش ‌آینده‌ را بسازد.
انتهای پیام/

کد خبر : 53474
تاريخ ثبت خبر : 1 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:46
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)