| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در پیش‌نشست همایش ملی اربعین مطرح شد؛


اربعین پیوند دهنده تمدن ایران و عراق در مسیر ظهور است

محمدهادی همایون گفت: یکی دیگر از آثار زیارت اربعین را برقراری و تکمیل و تثبیت ارتباط میان دو تمدن بزرگ و کهن ایران و عراق در مسیر یاری اهل البیت علیهم السلام و ظهور امام عصر علیه السلام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی همایش ملی اربعین، سومین پیش نشست تخصصی همایش ملی اربعین با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)، محمد هادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و تعدادی از پژوهشگران و علاقمندان در مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد.

همایون در این جلسه با بیان اینکه حادثه عاشورا را نباید یک اتفاق صرف تلقی کرد گفت: عاشورا یک سنت الهی است و تحلیل صحیح از واقعه عاشورا جز با دقت و امعان نظر در برخی از حوادث مهم تاریخی دیگر از جمله بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، واقعه غدیر و ظهور حضرت ولی عصر و درک ارتباط  این وقایع امکان‌پذیر نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام سپس به تحلیل این ارتباط پرداخته و در ادامه، سفر اربعین را نوعی تمرین و کسب آمادگی برای یاری امام زمان(عج) دانسته و شباهت‌های میان این دو امر را تبیین کرد.

همایون یکی دیگر از آثار زیارت اربعین را برقراری و تکمیل و تثبیت ارتباط میان دو تمدن بزرگ و کهن ایران و عراق در مسیر یاری اهل البیت (ع) و ظهور امام عصر (عج) برشمرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بهروزی لک با بیان نظریه خویش در باب تکامل تاریخی شریعت گفت: زمانی بشر به درجه‌ای از تکامل رسید و خداوند شریعت را به انسان عنایت کرد، ولی در این زمان هنوز آمادگی حفظ و نگهداری شریعت را نداشت. این حالت تا بعثت پیامبر اسلام (ص) ادامه داشت و در این برهه، شریعت خاتم به بشریت ارائه شد.

بهروزی لک ادامه داد: پس از آن، دویست و پنجاه مرحله تعلیم شریعت با مجاهدت‌های ائمه اطهار (ع) به تکامل خود رسید. ضمن اینکه دوران ظهور هم در واقع دوره تکامل اجرا و اظهار دین است.

به گفته وی تقویت و تعمیق زیارت اربعین وظیفه آحاد مردم، نهادهای مردمی و حکومت اسلامی است.

قبل از این جلسه، دو پیش‌نشست دیگر در شهر‌های تهران و قم برگزار شده بود و همایش اصلی نیز دوازدهم آبان ماه در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 32873
تاريخ ثبت خبر : 1 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:44
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)