| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

گل‌شناس تشریح کرد:


اربعین رویدادی بین‌المللی/ضرورت توجه به بعد بین‌المللی اربعین

یک فعال فرهنگی در کارگاه «مسئله‌‌شناسی اربعین»، ضمن تشریح ویژگی‌های راهپیمایی عظیم اربعین، تأکید کرد: اربعین امروزه یک رویداد بین‌المللی است و باید از این بُعد هم به آن نگاه کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، سعید گل‌شناس، فعال فرهنگی امروز چهارشنبه ۱۸ مهرماه، در کارگاه «مسئله‌شناسی اربعین» که در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، اظهار کرد: ما اولین سفر اربعین را ۹ سال قبل رفتیم و آن زمان سفر زائران از ایران به این گستردگی نبود بلکه در حدود ۴، ۵ سال گذشته این سفر پرشورتر شده است. ما هر سال با برخی موضوعات مواجه شده‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد. در سال‌های گذشته بحث شکل‌گیری داعش و امنیت عراق پیش آمد و امسال با توجه به افزایش نرخ ارز و مسائل مالی مشکلات دیگری پدید آمده است.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از موضوعاتی که باید به آن دقت کنید دغدغه‌های هر سال است. از سوی دیگر برخی مسائل به صورت ثابت وجود دارد. نکته دیگر این است که اربعین امروزه یک رویداد بین‌المللی است و باید از این بعد هم به آن نگاه کرد.

گل‌شناس در ادامه به بیان برخی ویژگی‌های راهپیمایی اربعین پرداخت و عنوان کرد: این رویداد کاملا داوطلبانه است و اکثر خدماتی که در آن ارائه می‌شود رایگان است. طبق آماری که توسط یکی از رسانه‌های خارجی منتشر شده، طی دو هفته ۷۰۰ میلیون غذای رایگان ارائه شده است. ویژگی دیگر که ۲۰ میلیون زائر در یکی از ناامن‌ترین نقاط دنیا حضور پیدا می‌کنند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه این پیاده‌روی مانور ظهور است، گفت: در این مراسم دغدغه‌ای راجع به پوشش، خدمات، کمک کردن و … ندارید و این ۲۰ میلیون نفر با آگاهی و اراده آمده‌اند و هیچ دغدغه‌ای برای آن وجود ندارد.

وی درادامه درباره جذابیت‌های این مراسم گفت: وجود اجتماع عظیم یکی از ویژگی‌های این مراسم است که بعضا برخی رسانه‌های خارجی اقدام به سانسور آن می‌کنند، بنابراین باید سعی کنیم از سانسور آن جلوگیری کنیم. وجود موکب یکی از اتفاقات ویژه در راهپیمایی اربعین است که خدمات مختلفی را به زائرین ارائه می‌دهد. قدمت این راهپیمایی نیز به ۱۱۰ سال پیش برمی‌گردد.

گل‌شناس اظهارکرد: خود بنده در یکی از سال‌ها ۱۲۶ هزار قدم برداشتم که بر طبق روایات هر کدام از این قدم‌ها ثواب زیادی دارد. همین امروز که راجه به خدمت‌رسانی در اربعین تلاش می‌کنیم اسم ما را جز زائرین اربعین می‌نویسند و باید به این مسئله ایمان داشته باشیم. همچنین اخیرا برخی توطئه‌ها توسط دشمنان برای اختلاف‌افکنی صورت گرفته است اما باید بدانیم که قطعا امام حسین(ع) زبان مشترک ماست و باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

گل‌شناس با بیان اینکه این سفر محتوای بسیاری دارد، تأکید کرد: تجربه ۱۰ سال پیاده روی بنده نشان می‌دهد که در این سفر دو مفهوم یا مخاطب وجود دارد که شامل زائر الحسین(ع) و خادم الحسین(ع) است؛ بنابراین اینکه از کدام کشور هستید مهم نیست بلکه همه با آراستگی در این مراسم حضور دارند. البته بعضی‌ها را نیز مشاهده کرده‌ام که زائرالحسین بوده‌اند اما به عنوان خادم‌الحسین نیز فعالیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: سعی کنید حتی اگر نتوانستید به پیاده اربعین بروید یک نفر را جای خود بفرستید چون آن شخص نائب‌الزیاره شما است و این حس را دارد که خود شما هم در این سفر بوده‌اید؛ چرا که برخی افراد به علت کهولت سن یا داشتن فرزند کوچک و برخی مشکلات دیگر امکان حضور در این مراسم را ندارند.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: آنجا افرادی با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف مشاهده می‌کنیم که همه در کنار هم در این مسیر به یک نقطه و یک هدف مشترک فکر می‌کنند و باید گفت که امروزه امام حسین(ع) و زبان روضه به یک زبان مشترک تبدیل شده است. بنده معتقدم اگر کسی این سفر را با برنامه‌ریزی قبلی برود قطعا به یک ادبیات مشترک می‌رسیم. در آنجا با اتفاقاتی مواجه می‌شویم که به ورزیدگی و افزایش آمادگی شما کمک می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: توصیه می‌کنم کسانی که تا به حال به هر علتی کربلا نرفته‌اند، همین امسال کربلا را زیارت و به ویژه سفر اربعین را تجربه کنند و بنده امیدوارم که این توفیق نصیب شما شود. از سوی دیگر مردمی بودن اربعین و توجه به مهمان‌نوازی مردم عراق نباید فراموش شود و ما هم باید نشان دهیم که مردم ایران مردمی قدر‌شناس هستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 77813
تاريخ ثبت خبر : 18 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:32
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)