| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای:


اربعین حسینی بشر امروز را به صلح و صفا سوق می‌دهد

رئیس بنیاد ایرانشناسی در همایش «اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام» گفت: اربعین فرهنگی است که باعث آگاهی می‌شود و در نتیجه بشر را به صلح و صفا می‌رساند تا هیچ گاه زیر بار ظلم و ستم نرود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، همایش «اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام» صبح امروز  23 مهراه با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد ایرانشناسی، لاله افتخاری و ژانت بلیک و جمعی از فعالان فرهنگی برگزار شد.

سیدمحمد خامنه‌ای در این همایش با بیان اینکه تاریخ مخلوطی از اخبار و نوشته‌های جعلی و دروغین است که نیاز به تحلیل دارد، گفت: در تحلیل تاریخ اسلام به نکته‌ای بر می‌خوریم که نیاز به بررسی دقیق دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های امام سجاد علیه السلام در حفظ بنیان اسلام افزود: زمانی که امام سجاد به حجاز برگشت، در حالی که جوان آسیب‌دیده بود و چندین بار قصد شهادت ایشان را داشتند اما خداوند ولی خودش را حفظ کرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ابراز داشت: امام آرام از منزل بیرون می‌آمد و به زیارت می‌رفت و آرام به خانه برمی‌گشت و به ظاهر هیچ فعالیت سیاسی نداشت، اما بزرگترین تشکیلات برانداز ظلم و ستم از زمان ایشان شروع شد.

وی ادامه داد: از طرفی فعالیت و جهاد علمی اعم از علوم طبیعی و غیر طبیعی از زمان امام چهارم شروع شد. مرحوم شهید صدر می‌فرماید: شیعه پایه‌گذار علوم بوده است، اسلام تمدن ساخت؛ علم ساخت؛ فقه و فلسفه اسلامی ساخت.

سیدمحمد خامنه‌ای خاطرنشان کرد: متاسفانه نهضت شیعه در خیلی موارد با عنوان اسماعیلیه شناخته می‌شود که صحیح نیست. اگر دوره به دوره مسلمانان راجع به حادثه عاشورا نمی‌شنیدند هیچ وقت بساط عدالت و مساوات گسترده نمی‌شد.

وی با اشاره به بازگشت اهل بیت علیهم السلام از شام به کربلا گفت: امام سجاد علیه السلام از طریق شام به کربلا بازگشت و این سنت باقی ماند که به صورت تعزیه‌خوانی، تئاتر خیابانی و روضه و … رواج یافت تا این فرهنگ از بین نرود.

رییس موسسه حکمت صدرا با تاکید بر اینکه یک مورخ هر دینی دارد باید تاریخ را درست درک کند، اظهار داشت : هدف اربعین این نیست که روضه ای خوانده شود و یادی از امام مظلوم شود، بشر به غریزه خودش دنبال عدالت و آزادی است و هدف اربعین، هدف بزرگی است و نتیجه‌ای که از این هدف حاصل می شد فرهنگی است که باعث آگاهی می‌شود که در نتیجه بشر را به صلح و صفا می‌رساند تا هیچ گاه زیر بار ظلم و ستم نرود.

وی ادامه داد: درباره غدیر هم کوتاه فکر می‌کنیم اینکه صرفاً امامی منصوب شد. واقعیت این قضیه نیست. بلکه اصل قضیه این است که در تمام تاریخ رهبر باید شخصی مانند امام علی علیه السلام باشد؛ شخصی وارسته، فداکار، خداترس، عالم به قانون الهی و وفادار به آن. به خاطر همین غفلت‌ها است که بشریت امروز گرفتار است.

سیدمحمد خامنه‌ای با اشاره به نقش ایرانیان در گسترش اسلام بیان داشت: درست است که مباحث تاریخی را به مردم نشان می‌دهیم اما آنچه مهم است اینکه اسلام از سوی ایرانیت بیشتر نشر یافت، زیرا هر آنچه به دست آنها رسید، آن را به بهترین صورت در آوردند.

در ادامه این نشست لاله افتخاری عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه در چند سال خیر پیاده‌روی اربعین به عنوان یک فرهنگ ملی و اسلامی درآمده است، ابراز داشت: حضور ملیت‌های مختلف از کشورهای متعدد فرصت بی‌نظیری برای رسیدن به یک هویت جمعی است. جهان تشیع به مثابه یک امت واحده است. بنابراین باید همبستگی و وابستگی داشته باشد، زیرا قوام هر جامعه‌ای به همبستگی اعضای آن  است.

وی افزود: امروزه بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام عدم همبستگی و غفلت بی‌خبری است که دشمنان سعی می‌کنند بر آن بی‌افزایند.با وجود فضای مجازی و درنوردیدن مرزها بیم آن می‌رود که این غفلت و بی‌خبری گسترش یابد.

افتخاری تصریح کرد: امروزه مراسم آیینی و مذهبی جای خود را به وسایل ارتباطی داده که بر جامعه اسلامی تأثیر گذاشته است. بنابراین در برهه حساس تاریخ به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: بیم آن می‌رود که اعضای جامعه یک به یک هویت خود را فراموش کنند و ارزش‌ها روز به روز کم‌رنگ‌ شود یا گسست و شکاف میان نسل‌ها باعث از خودبیگانگی افراد جامعه شود. زیرا آسیب‌پذیرترین افراد یک جامعه جوانان و بانوان هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین فرصتی مناسب برای بازیابی فرهنگ اصیل اسلامی توسط شرکت‌کنندگان است، خاطرنشان کرد: فرهنگ حاکم در پیاده‌روی اربعین، فرهنگ ایثار و یک‌رنگی در عین چند رنگی است.

وی با اشاره به اینکه در این پیاده‌روی باید راه‌های فرامرزی بین نسلی و نقش خانواده مورد توجه قرار گیرد، افزود: علیرغم تنوع نگرشی و زیستی در جوامع گوناگون خانواده نقش اساسی در انتقال فرهنگ دارد. این مهم، زمینه انتقال فرهنگ به سطح جامعه است. خداوند از مودت ذی‌‌القربی نام می‌برد که تنها اجر نبوت است. «مودت» یعنی محبت همراه با اقدام و عمل که در پیاده‌روی اربعین مشهود است.

افتخاری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین کارگاه انسان‌سازی معنوی است، اظهار داشت: اربعین تجلی‌گاه صراط مستقیم است که اشاره به حوزه سخت‌افزاری دارد. بدیهی است که اقدامات لازم در حوزه و دانشگاه فراهم می‌شود تا محتوا و آموزه‌ها را به نسل‌های مختلف در فراسوی مرزها منتقل کند که این اقدامات نرم‌افزاری است. حوزه سخت‌افزاری اشاره به ابزار و وسایل انتقال فرهنگ مانند کتاب،‌ اینترنت و غیره دارد.

وی گفت: خاستگاه اربعین، عاشورا است. حضور امام حسین(ع) با خانواده در جریان کربلا نشان‌دهنده نقش خانواده است. در اینجا یک تقسیم مسئولیتی میان اعضای خانواده بوده است و این اهمیت اسلام به خانواده را نشان می‌دهد.

عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی بیان داشت: امروز خانواده اربعینی باید برداشت درستی از اربعین داشته باشد. یکی از اعضای این خانواده حضرت زینب(س) با رشادت خود اربعین را آفرید و در همین راستا خانواده‌ها باید تلاش کنند این میراث معنوی به فرزندان خود منتقل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 78100
تاريخ ثبت خبر : 23 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:36
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)