به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رضا لک زایی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی(ص)، یادداشتی با موضوع اربعین از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه الله) نگاشته است که در ادامه می آید:
همه ایام، مال خداست؛ اما بعضی از ایام خصوصیتی دارد که برای آن خصوصیت «یوم الله» میشود (امام خمینی، صحیفه امام، ج۹، ص۴۶۵ ـ ۴۶۹)، بنابراین اربعین هم از «ایام الله» است، چرا که مغناطیس پُرجاذبه حسینى، اولین دلها را در اربعین به سوى خود جذب کرد و اولین جوششهاى چشمه جوشان محبت حسینى، که شط همیشه جارى زیارت را در طول این قرنها به راه انداخته است، در اربعین پدید آمد و با آمدن اولین زائران ابا عبد الله الحسین(ع) بر سر قبر امامِ معصومِ شهید، اولین شکوفههاى عاشورایى، در اربعین شکفته شد(فرمایشات امام خامنهای در تاریخ ۰۱/ ۰۱/ ۱۳۸۵) و این اولین درسى است که اربعین به ما مىدهد، یعنی زنده نگهداشتن یاد حقیقت و خاطره شهادت در مقابل طوفان تبلیغات دشمن(فرمایشات امام خامنهای در تاریخ ۲۲/ ۰۶/ ۱۳۶۸) و زنده نگهداشتن این حقیقت که اربعین «یوم الله» است و «امام» پیشاهنگ قافله عشاق و مرگ «پل».
خاصیت محیط اختناق این است که مردم فرصت و جرئت پیدا نمىکنند که حقایقى را که فهمیدهاند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ چون دستگاه ظالم و مستبد نمىگذارد مردم بفهمند و اگر مردم فهمیدند، نمىگذارد به آنچه فهمیدهاند، عمل کنند(فرمایشات امام خامنهای در تاریخ ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۸۷)، بنابراین باید این اختناقِ رعب آور درهم شکسته شود.
زیارتنامه اربعین و زیارت مرقد سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی بن ابیطالب(ع) که در این روز به عنوان یکی از نشانههای مؤمن تعریف شده است، اربعین را با عطوفت و تحرک، گره زده است و آن را به رسانهای پرقدرت در مقابل اختناق و تهدیدِ نظام سیاسی ظالم تبدیل کرده است.
در زیارت اربعین خطاب به خداوند متعال عرض مىشود: «و بذل مهجته فیک» یعنى حسین کسی است که عاشق تو بود و فقط به خاطر تو جان و خون خود را داد؛ چرا؟ «لیستنقذ عبادک من الجهاله» تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیره الضّلاله»؛ و آنها را از سرگردانىِ ناشى از ضلالت و گمراهى برهاند.
سپاه مقابل در فراز بعدى اینگونه معرفى مىشود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا»؛ نقطه مقابل، کسانى بودند که فریب زندگى، آنها را به خود مشغول کرده بود؛ «و باع حظّه بالأرذل الأدنى»؛ سهمى را که خداى متعال براى هر انسانى در آفرینش عظیم خود قرار داده است و این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختى دنیا و آخرت به بهاى ناچیزی فروخته بودند.
براین اساس نهضت حسینى با دو نگاه قابل ملاحظه است:
نگاه اول: حرکت ظاهرى حسین بن على(ع)، که حرکت علیه یک حکومت فاسد و منحرف و ظالم و سرکوبگر یعنى حکومت یزید است؛
نگاه دوم: حرکت باطنی حسین بن على(ع)، که حرکت علیه جهل و زبونى انسان است. در حقیقت، امام حسین(ع) اگرچه با یزید مبارزه مىکند، اما مبارزه گسترده تاریخى حضرتش با یزیدِ کوتهعمرِ بىارزش نیست؛ بلکه با جهل و پستى و گمراهى و زبونى و ذلّت انسان(فرمایشات امام خامنهای در تاریخ ۲۶/ ۰۱/ ۱۳۷۹) در تمام اعصار و در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، خانوادگی، اجتماعی و … است. این نگاه به اربعین است که اربعین را همیشه زنده نگه میدارد و باعث ترس و هراس دشمنان از حسین بن علی(ع) میشود.
امروز هم هرجایى که بشر در دنیا ضربه خورده است چه ضربه سیاسى، چه ضربه نظامى و چه ضربه اقتصادى اگر ریشهاش را کاوش کند، یا در جهل است، یا در زبونى. یا نمىداند و معرفت لازم را به آنچه که باید معرفت داشته باشد، ندارد؛ یا اینکه معرفت دارد، اما خود را ارزان فروخته و زبونى را خریده و تن به ذلت داده است. بر این اساس در اربعین هم به سهم اعتقاد، عقلانیت و بینش و هم به سهم اخلاق، انسانیت و عطوفت و هم به سهم جهاد، حماسه و ایثار توجه شده است.
با توجه به این نگاه است که امروزه متفکران و روشنفکران و کسانی که بىغرض هستند، وقتى ماجراى امام حسین(ع) را مىبینند، احساس خضوع مىکنند و در واقع امام حسین(ع)، امام آنها در آزادىخواهى، عدالتطلبى، مبارزه با بدیها و زشتیها و جهل و زبونى انسان است(فرمایشات امام خامنهای در تاریخ ۲۶/ ۰۱/ ۱۳۷۹).
علاوه بر ظرفیت انسانی و آزادی خواهی حتی به قیمت شهادت در راه حفظ اسلام که در اربعین حسینی وجود دارد، امام خمینی(ره) با یادآوری اربعینهای زنجیرهای گرامیداشت شهدای ایران، مسلمین را به ظرفیت وحدتبخشی اربعین هم توجه میدهد، امام خمینی(ره) «اربعین» را یکی از روزهای تحکیم وحدت مسلمین جهان میدانند و میفرمایند: «ما از دست امریکا نباید خیلى گله کنیم … لکن از کشورهاى اسلامى و از حکومتهاى اسلامى باید شکوه کنیم و فریاد بزنیم. اسلام این قدر براى اجتماع و براى وحدت کلمه، هم تبلیغ کرده است و هم عمل کرده است؛ یعنى، روزهایى را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزها تحکیم وحدت مىشود مثل عاشورا و اربعین. (صحیفه امام، ج15، ص ۴۳۷ ـ ۴۳۸).
وحدت و افزایش قدرت به معنای جنگ طلبی نیست، چون اسلام، معتقد به جنگهای پیشدستانه نیست، سخنگوی اسلام ناب محمدی امام خمینی(ره) میفرمایند «ما براى جنگ پیشقدم نیستیم(صحیفه امام، ج13، ص ۳۳۱). اما وقتی جنگ از سوی یزیدیان زمان، تحمیل شد، بر خلاف نظر اکثریت که معمولاً جنگ را چیز بدی میدانند، امام خمینی(ره) مسلمین را به ابعاد مثبت مبارزه، جهاد و در نظر گرفتن رضای الهی توجه دادند و فرمودند: «ان شاء اللَّه، مسلمین هم توجه مىکنند به آن. یکى اینکه مردم از جنگ خسته نشوند(صحیفه امام، ج13، ص ۳۳۱).
در هر صورت، جنگ از یک جهت خیلى خوب است و آن این است که شجاعتى را که در باطن انسان است بروز مىدهد و براى انسان تحرک حاصل مىشود. انسان از آن خمودى بیرون مىآید. … فرق ما بین ما و آنها این است که ما انگیزهمان اسلام است(صحیفه امام، ج13، ص ۲۵۰).
به این ترتیب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به خوبی از برکات و ظرفیت اسلام، که ذاتاً دینی سیاسی است، و از جمله آیین سیاسی اربعین در راستای مبارزه با ظلم و ستم و اسلام آمریکایی در سه عرصه ملی، منطقهای و بین المللی بهره برده و میبرند. ایشان به خوبی مردم را با ظرفیتهای اسلام ناب محمدی و از جمله ظرفیتهای نهضت حسینی و اربعین، آگاه کرده و تلاش دارند که مسلمین و مستضعفین به صورت منسجم و متحد در برابر یزیدیان و مستکبران زمان قرار بگیرند و نهراسند، تا کارکرد ظلمستیزانه اربعین را که یکی از اهداف قیام اباعبدالله الحسین بود و گوشهای از آن در ایران ظاهر شد، در دنیا و به ویژه در قدس شریف، جلوهگر سازند.
انتهای پیام/