| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت ولادت امام زین‌العابدین؛


ادعیه امام سجاد(ع) سند جهانی است/تربیت و سبک زندگی در قالب دعا

کارشناسان تأکید کردند: دعاهای امام سجاد(ع) یک مکتب است. دعاهای حضرت سجاد(ع) یعنی تفسیر دوباره دین و رهایی دین از تحریف. دعا برای حضرت سجاد(ع) صرفا وسیله نبود، بلکه روش تربیتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت در مورد ویژگی های دعاهای امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) معارف اهل بیت(ع) را در قالب دعا بیان کردند، البته تصور نشود که شیوه دعا، صرفا وسیله است، بلکه روش تربیتی است، یعنی مسلکی است که قرآن، انبیاء(ع)، پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و به ویژه امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) آن را به اوج رساندند. می توان نامش را مکتب تربیت با دعا گذاشت، لذا واقعا اینها دعاست و واقعا خواسته انسان از خداست. تمام آنچه که در مسیر عقیده و عمل و در مسیر اخلاق و سایر موارد لازم است را امام سجاد(ع) در قالب دعا بیان کرده اند.

وی با بیان اینکه دعا بهانه نیست، خودش اصالت دارد، افزود: اگر هر روز شما دست در خانه خدا بلند کنید و بگوئید: خدایا! به من علم کافی عنایت کن. این دعا برای شما افق و جهت می‌سازد، یک مسیر تعیین می‌کند، نشان می‌دهد شما دنبال علم هستید، از خدا هم مدد می‌خواهید، استعانت می‌جوئید برای اینکه به این علم برسید. تمام آنچه از ظرائف اخلاقی حتی حضرت همه را در قالب دعا تبیین کرده است، لذا این مطلب را توجه داشته باشیم که این یک بهانه نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گاهی تصور می شود که امام سجاد(ع) به عنوان وسیله از دعا استفاده کرده است. دعا اصالت دارد و خواستن اینها از خدا خودش مسیر اصلاح و تربیت است و بسیار مهم است و باید گفت از ابتکارات مکتب اهل بیت(ع) است. من در مورد این کتاب تحدی می کنم به این معنا که کسی نمی تواند معادل این کتاب را بیاورد، مجموعه ای که تمام نیازهای فکری، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، همه را در قالب دعا به این فشردگی قرار داده باشد. یک متن مشابه در همه فرهنگهای جهان و این نشان می دهد که عادی و معمولی نیست، سند جهانی است و در آینده وقتی مردم جهان فکرشان بالا برود آن وقت همه در مقابل صحیفه سجادیه کُرنش خواهند کرد که این چه کتابی، چه بیانی، چه مسیری و چه راه تربیتی عظیمی است.

وی با بیان اینکه دعا در قرآن هم اصالت و ریشه دارد، گفت: در مکتب انبیاء(ع) هم این آموزه هست. اگر به قرآن مراجعه کنید می بینید این مسیر اصلاح و تربیت با دعا در قرآن است، لذا شما بهترین خواسته را در قرآن در قالب دعا می بینید. دعا برای نسل «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ»، دعا برای آخرت «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ»، دعا برای دل، دعا برای مغز، دعا برای جامعه. تمام اینها با ظرافت در آیات قرآن هست و این همان مسیری است که امام سجاد(ع) آن را ادامه دادند و صحیفه سجادیه درخشش بی نظیر از این مکتب است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد استاد دانشگاه تربیت مدرس در مورد دعاهای منحصر به فرد امام سجاد(ع) گفت: روزگار امامت حضرت سجاد(ع) سیاه ترین، تاریک ترین، ظلمانی ترین و خفقان آمیزترین مرحله تاریخ تشیع و در عین حال درس آموزترین، تنبه آفرین ترین و بیدارکننده ترین تاریخ شیعه هم هست.

وی افزود: حضرت سجاد(ع) رویارویی با دشمن، حکومت، حاکمیت و امویت درنده را از مرحله سکوت محض آغاز کرده تا به رویارویی محض رسید. درک این نکته بسیار مهم است. دعاهای امام سجاد(ع) یک مکتب است. دعاهای حضرت سجاد(ع) یعنی تفسیر دوباره دین و رهایی دین از تحریف. 

این محققق و نویسنده در ادامه سخنانش اظهارداشت: به این جمله امام صادق(ع) توجه کنید: «ارتد الناس بعد الحسین(ع) الا ثلاثه و خمسه…»  بعد از امام حسین(ع)همه مرتد شدند یا سه نفر یا پنج نفر یا هفت نفر ماندند. بعضی از علمای شیعه در این روایت تردید کردند گفتند معنا ندارد که همه مرتد شدند فقط سه نفر ماندند. آنهایی که این روایت را تکذیب کردند طبیعت تاریخ را نفهمیدند.

وی اضافه کرد: اگر به جزوه پیشوای صادق یا زندگانی حضرت سجاد(ع) مقام معظم رهبری نگاه کنید ایشان فرمودند این ارتداد، ارتداد سیاسی است نه ارتداد اعتقادی، یعنی نه اینکه مردم نماز نمی خواندند، نه اینکه روزه نمی گرفتند، نه اینکه حج نمی رفتند نه اینکه به مسجد نمی رفتند. به مسجد می رفتند اما در کنار عبدالملک مروان می رفتند. به مکه می رفتند اما با هشام بن عبدالملک می رفتند. کسی که با هشام به حج می رود به قول شریعتی فرقی نمی کند که بر گرد مکه بچرخد یا برگرد سنگ بچرخد.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) مبارزه با ظلم و حکومت وقت را از مرحله سکوت شروع کرد، تصریح کرد: در همین روایت ذکر شده امام صادق(ع) می فرمایند که «ثم ان الناس لحقوا و کثروا» با هدایت امام، یاران آرام آرام زیاد شدند که می بینیم بعد از شهادت امام سجاد(ع) پای درس امام باقر(ع) انبوهی مفسر نشسته اند. اینها از کجا آمده اند؟، اینها با هدایتهای امام سجاد(ع) آمده اند.

مهدوی راد با بیان اینکه چند پدیده در زندگی امام سجاد(ع) هست که قابل توجه است: گریه، برده داری، دعا و انفاق، گفت: چرا برده می‌گرفتند، در حالی که پیغمبر(ص) فرموده بودند بدترین آدمها کسی است که برده می گیرد، چون آنها را در منزل تربیت و بعد آزاد می کردند؟ یعنی عملا منزل ائمه(ع) برای برده ها که امام سجاد(ع) بیشترینشان را داشت، مدرسه بود. بیشتر قیام کنندگان در کنار زید(ع) ـ فرزند امام سجاد(ع) ـ برده ها بودند. حضرت شب عید فطر، شب عید قربان، شب عید غدیر، شب جمعه در را باز می کردند و می گفتند شما آزادید هر کس می خواهد برود، هیچ کس نمی رفت. اگر هم کسی می رفت آنها را حمایت مالی می کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 66252
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:41
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)