| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


اخلاق مصرف به استناد آیات قرآن کریم و روایات اسلامی

پایان نامه «اخلاق مصرف به استناد آیات قرآن کریم و روایات اسلامی» توسط عدنان آشنا نگاشته شده است و سیدحسن اسلامی و دکتر عسگر دیرباز، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در آذرماه 89 در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی قم بوده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اخلاق «اخلاق مصرف به استناد آیات قرآن کریم و روایات اسلامی» توسط عدنان آشنا نگاشته شده است.

سیدحسن اسلامی و دکتر عسگر دیرباز، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در آذرماه ۸۹ در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی قم بوده اند.

چکیده این پایان نامه در ادامه می آید:

دین اسلام به عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین ادیان، برای تمامی مسائل زندگی آدمی، از جزئی‌ترین تا کلّی‌ترین آنها، راهکارهایی ارائه نموده است و یکی از این راهکارها در زمینه مصرف صحیح است که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوانی شده است؛ از این رو، با بهره‌گیری از دستورالعمل‌های اخلاقی که در این زمینه وارد گردیده است، می‌توان حرکتی جهت‌دار به مصرف داده و با جلوگیری از الگوهای ضدارزشی در مصرف همچون «اسراف و تبذیر و اتلاف»، «اقتار و بخل و شحّ»، «حرص و طمع» و… جامعه را از بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معنوی حاصل از آنها نجات داده و در عوض با گسترش ارزش‌هایی چون «اعتدال»، «جود و سخاوت»، «انفاق و ایثار»، «قناعت و زهد» و… جامعه را به مرتبه بالایی از شکوفایی اقتصادی و معنوی رسانید، لذا با توجه به همین ارزش‌هاست که «رعایت اعتدال در مصرف»، مهمترین اصل اخلاقی اسلام گردیده است و اعتدال در مصرف به معنای بهره‌گیری از امکانات زندگی است، به گونه‌ای که مستلزم تلف کردن و هدر دادن مال و نیز مازاد بر نیاز نباشد و کمّ و کیف آن، از نگاه عرف، هماهنگ با شرایط زمانی و مکانی و متناسب با شأن و موقعیت مصرف‌کننده باشد.

از این روست که در فرمایش‌های پیشوایان دینی، میانه‌روی در هزینه کردن، نصف گذران زندگی به شمار آمده است. همچنین علمای مسلمان با بهره‌گیری از سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع)، آدابی را برای مصرف استخراج نموده‌اند و در کتب اخلاقی خویش ذکر کرده‌اند که آداب خوردن (مثل زمان، مکان و حالت خوردنِ غذا) و پوشیدن نمونه‌ای از آنهاست. و نیز مصرف در اسلام تابع اصولی اخلاقی همچون «قناعت و ساده زیستی» و «انفاق مازاد بر درآمد» می‌باشد که با بهره‌گیری از این اصول، جامعه اسلامی راه تعادل و صراط مستقیم را در پیش خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر : 37039
تاريخ ثبت خبر : 29 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:38
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)