| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

دلشاد تهرانی در نشست سفر زندگی در نهج‌البلاغه:


اخلاق بهترین توشه انسان برای سفر به آخرت است

مصطفی دلشاد تهرانی در نشست سفر زندگی در نهج‌البلاغ گفت: ما تنها با عمل‌مان از این دنیا خواهیم رفت و اخلاق بهترین توشه است و صفات شر و ناپسند و دنیای نکوهیده، سخت‌ترین مانع است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، مصطفی دلشادتهرانی در بنیاد نهج البلاغه در سلسله نشستهای «سفر زندگی در نهج‌البلاغه» با بیان اینکه دنیا نشان داده است که وقتی انسان‌ها به میز ریاست می‌چسبند به حیوان درنده‌ای بدل می‌شوند، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید که برای وجود انسان‌ها بهایی به جز بهشت نیست. من الان قیمت دلار و قیمت سکه را می‌دانم اما باید قیمت وجود خود را بدانم.

دلشاد تهرانی در آغاز سخنانش گفت: در سه فصل کلیات، موانع، مقتضیات و مکتسبات می‌توان به سفر زندگی در نهج‌البلاغه پرداخت. در قسمت کلیات، تأکید امیرمومنان(ع) این است که ما در زندگی دنیایی رهگذریم، همیشگی و ابدی نیستیم و نباید این قدر حرص بزنیم. ایشان می‌فرمایند رخت بربستن از این خانه نزدیک است و ما ممکن است در یک «آن» از این دنیا پر کشیم و این خانه یعنی دنیا را  واگذاریم.

وی افزود: به نظر می‌رسد آنچه بسیاری از ما به عنوان توشه برمی‌داریم: آزار و ستم به دیگران، به محیط زیست و حیوانات، استفاده از هر وسیله‌ای برای رسیدن به مطامع خود و … است که بار گناهان ما را سنگین می‌کند. امیرمؤمنان(ع) در خطبه ۲۱ می‌گویند: «اگر می‌خواهید به مقصد برسید، خودتان را سبک کنید». ما نمی‌توانیم با این همه بار درست حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: تأکید امیرمومنان(ع) این است که تلقی درستی از جایگاهی که هستیم و جایگاهی که می‌خواهیم برسیم، پیدا کنیم. تأکید ایشان این است که بهترین توشه‌ای که می‌توانیم از این دنیا برگیریم، اخلاق است. ما تنها با عمل‌مان از این دنیا خواهیم رفت و اخلاق بهترین توشه است و صفات شر و ناپسند و دنیای نکوهیده، سخت‌ترین مانع است.

این پژوهشگر نهج‌البلاغه ادامه داد: حضرت در این فراز می‌گوید ما در این دنیا چه باید برداریم که در آخرت حسرت نخوریم. ایشان می‌فرمایند: بندگان خدا شما را به پرواداری نسبت به خدایی که بر تن شما جامعه پوشانید و اسباب زندگی‌تان را تمام گرداند توصیه می‌کنم، انسان با تقوا حرمت هر کسی و چیزی را حفظ می‌کند. ایشان در عهدنامه مالک‌اشتر می‌فرمایند: «مردم دو دسته بیشتر نیستند؛ یا برادر دینی تو و یا نظیر تو در آفرینش با هر راه و رسمی» و می‌فرمایند که همه اینها را حرمت بگذارید. تقوای امیرمومنان(ع) این گونه تعریف می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 78218
تاريخ ثبت خبر : 25 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:41
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)