| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


احتراز اقتصاد اسلامی از چرخش پارادایمی اقتصاد به سوی صوری‌گرایی

ایده پرداز نشست سی ام منا گفت: نتیجه‌ای که از این پژوهش گرفته می‌شود این است که چرخش پاردایمی علم اقتصاد به سمت صوری‌گرایی و ریاضی‌سازی یک چرخش اشتباه بوده است که اقتصاد اسلامی بایستی از آن احتراز نماید.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از منا، سی‌امین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با عنوا نبررسی فرمالیسم ریاضی در اقتصاد و دلالت هایی برای اقتصاد بدیل با حضور اساتید و دانشجویان در سالن کنفرانس گروه اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار شد.

در ابتدای جلسه مجتبی پناهی دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی دانشگاه شیراز به عنوان ایده‌پرداز به بیان ایده خود پرداخت و گفت: اگر بخواهیم در نهادهای آکادمیک کشورمان حوزه‌هایی از قبیل اقتصاد اسلامی یا اقتصاد بومی را گسترش دهیم ابتدا نیازمند شناخت عمیق مبادی اقتصاد متعارف برای مواجهه سلبی و ایجابی با آن هستیم. یکی از مهم‌ترین این مبادی، صوری‌گرایی و رویکرد ریاضی علم اقتصاد است که نیازمند تحلیل و نقادی می‌باشد.

وی افزود: فرمالیسم در اقتصاد با تکیه بر روش قیاسی‌گرایی  و آگزیوماتیک باعث پیروزی تکنیک بر محتوا در علم اقتصاد شده است. همچنین ازدیگر پیامدهای این رویکرد، حذف برخی از ویژگی های مهم زندگی اقتصادی اجتماعی همچون چارچوب نهادی، ارزیابی های دهنی، مقولات جا افتاده اجتماعی، قضاوت، کارآفرینی، خلاقیت، فرایند و تاریخ است، این مفاهیم کنار گذاشته شده اند به این خاطر که لااقل با دانش کنونی نمی توان آن را به زبان ریاضیات بیان کرد.

ایده‌پرداز در ادامه به این نکته اشاره کرد که: در این تحقیق با تمرکز بر مشکل صوری شدن و ریاضی زدگی علم اقتصاد، به بررسی محدودیت‌هایی که علم اقتصاد به واسطه سیطره فرمالیسم و روش مبتنی بر ریاضیات با آن روبه‌رو بوده است، پرداخته می‌شود. در این راستا در تحقیق حاضر، ابتدا به معرفی و تبیین رویکرد صور‌گرایی و انواع و دسته‌های مختلف آن پرداخته‌ایم و سپس جایگاه صوری‌گرایی در علم اقتصاد و نقد سیطره رویکرد صوری‌گرا در علم اقتصاد و انگیزه‌های گرایش به آن را مورد تبیین قرار داده‌ایم.

در این مقاله ایده اصلی که مورد بحث قرار گرفت، و تا به حال اقتصاددانان به آن بی‌توجه بوده‌اند این است که، ریاضیات به خودی خود در اقتصاد محل بحث نیست و دعواهایی که در این زمینه بین اقتصادانان صورت می‌گیرد آن‌ها را از موضوع مهمی در اقتصاد که معمولاً بدیهی انگاشته می‌شود و مورد غفلت است دور می‌کند، و آن موضوع مهم بحث رویکرد آگزیوماتیک علم اقتصاد است. در واقع مشکل اصلی اقتصاد نگاه آگزیوماتیکی است که در پشت ریاضیات دارد و  باعث عدم ارتباط این علم با واقعیات اقتصادی می‌شود، است.

 پناهی در نهایت به نتیجه این تحقیق اشاره نمود و گفت: نتیجه‌ای که از این پژوهش گرفته می‌شود این است که چرخش پاردایمی علم اقتصاد به سمت صوری‌گرایی و ریاضی‌سازی یک چرخش اشتباه بوده است که اقتصاد اسلامی بایستی از آن احتراز نماید.

در ادامه نشست روح الله شهنازی عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازبه عنوان یکی از اساتید داور مهم‌ترین نظرات خود را این چنین بیان کرد:مبحث مربوط به پروژه بودن ورود ریاضیات به اقتصاد کامل‌تر شود و ایرادات مربوط به پروسه بودن و پروژه بودن ورود ریاضیات به اقتصاد پس از تکمیل قابلیت ارائه یک دلیل تکمیلی دارد.روش آکسیوم خودش مشکل دارد یا آکسیوم‌های مورد استفاده ناقص است؟   قسمت مربوط به دلالت‌های روش جایگزین ناقص است و بایستی تکیل شود.

زهرا دهقان شبانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به عنوان یکی دیگر از اساتید داور، گفت: بین علوم بررسی شود که علومی که انتقادی بر آن‌ها نیست از منظر ریاضیات چه روش‌شناسی و روش استدلال علمی استفاده می‌شود. روش آکسیوم مورد انتقاد قرار گرفته، راه حل جایگزین آن چیست؟

وی افزود: با وجود اینکه انتقادهایی بر ریاضیات و عدد است چرا هنوز ریاضیات جذابیات دارد. آیا علت آن این نیست که امکان تعدیل در مدل‌ها براساس انتقادات وارده است. بخش‌هایی از مقاله (بخش موافقان ریاضیات) باید تکمیل شود. دلالت‌ها برای اقتصاد بدیل در مقاله آورده شود.

در ادامه نشست سید عقیل حسینی مدیر نشست و نماینده منا گفت: ضرورت دارد با تمرکز بر یک فرضیه اصلی سعی شود با تمسّک به روش علمی (در قالب علمی ـ پژوهشی) این فرضیه تأیید یا رد شود تا ایده از حالت علمی ـ ترویجی خارج شود. مسئله صدق (حقیقت) در رویکرد آگزیوماتیک چگونه حل می‌شود؟ اگر تطابق با واقعیت برای این رویکرد اهمّیت ندارد چگونه این نظریه می‌تواند توصیف کننده آن باشد؟ توصیه می‌شود که با تأکید بر نگرش کانت به رویکرد ریاضی این فرضیه مورد تحلیل قرار گیرد که «ورود ریاضیات به اقتصاد و سیطره آن ناشی از رویکرد سوبژکتیو دنیای مدرن است.


انتهای پیام/

کد خبر : 57131
تاريخ ثبت خبر : 7 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:58
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)