| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

علی جابری:


اجرای اقتصاد مقاومتی، راهکار مواجهه با تحریم‌های غربی است

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی راهکاری در مواجهه با تحریم های غربی است و مقام معظم رهبری بارها بر اجرای آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام علی جابری عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره اعمال تحریم های اقتصادی جدید آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا از چهل سال قبل انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود اما امروز ابهت و قدرت این کشور از بین رفته و دیگر نقش فرمانروایی در جهان ندارد. آمریکا اکنون دارای نقش جهانی نیست و صرفا به گنده گویی می پردازد. جمهوری اسلامی نباید نگرانی و دلواپسی برای اعمال تحریم های جدید اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در حدود دو ماه گذشته وضعیت بحرانی بر اقتصاد کشور حاکم شد. مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی هم درصدد ایجاد بحران در کشور بودند اما اکنون شر آنها به خودشان بازگشته و عربستان درگیر مساله بین المللی خود است و آمریکا حمایت اروپا را ندارد. در گذشته اروپا و آمریکا از حامیان مهم یکدیگر بودند و قوانین آمریکایی به طور بلامنازع عملیاتی می شد. مثلا در جنگ کویت، بیش از ۵۰ کشور با آمریکا همراه شدند اما اکنون این وضعیت وجود ندارد.

جابری اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت بحرانی چند وقت اخیرا به طور نسبی کنترل شده است و با بسیاری از اخلال گران برخورد جدی صورت گرفته است. بنابراین امیدواریم با اعلام تحریم های جدید شرایط متزلزل گذشته رخ ندهد.

وی ادامه داد: کشور آمریکا هر کاری که در توان داشت تاکنون انجام داده و در ۱۳ آبان ماه برنامه جدیدی برای انجام ندارد اما چین و هند که از شرکای تجاری ایران محسوب می شوند به رغم فشارهای آمریکا، روابط تجاری خود را با ایران کاهش نداده اند. رییس جمهور آمریکا به دنبال پایین آوردن قیمت نفت بود اما در چند ما گذشته قیمت نفت هم سیر صعودی داشته است.

جابری تصریح کرد: این اتفاقات برای آمریکا ناکامی به دنبال داشته است و نباید کشور ما نگرانی و هراس به خود راه دهد. هر کاری که آمریکا در توان داشته تاکنون بر علیه ایران انجام داده است ولی هم پیمانان آمریکا با این کشور همراه نشدند. آمریکا در راستای دشمنی با ایران در گذشته، در مقابل کشورهای دیگر قرار نمی گرفت اما اکنون در برابر بسیاری از کشورها ایستاده است.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) بر نابودی آمریکا تاکید داشتند و ما اکنون این مساله را دور نمی بینیم و فعالیت های ترامپ به طور قطع این نابودی را تسریع خواهد کرد.

جابری با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری در مواجهه با تحریم های غربی گفت: مقام معظم رهبری بارها بر اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند اما کسانی مسئولیت اجرای اقتصاد مقاومتی را به عهده گرفتند که هیچ اعتقادی به آن نداشتند اما اکنون به ناچار به آن پناه آوردند. این افراد بعد از شکست برجام، روی به اقتصاد مقاومتی آوردند تا از شرایط بحرانی عبور کنند.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اگر در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی فرهنگ سازی کنیم و در آن جهت پیش برویم، مردم هم در این راستا حرکت می کنند. سیاست مداران و دولت مردان ما باید همچون امام و مقام معظم رهبری گام بردارند و جهادی کار کنند تا مردم هم با آنها همگام شوند. داشتن فرهنگ اسلامی به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک می کند و ما را در برابر مشکلات حمایت می کند.

وی به اهمیت فرهنگ سازی در راستای مقابله با تحریم های آمریکا اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی خودباوری و فعالیت های جهادی را به همراه آورد. به همراه داشتن این دو مولفه قدرت زیادی را برای ما ایجاد می کند و تحریم ها مشکلات زیادی برای ما بوجود نخواهند آورد. در حالیکه اگر ما از سر ضعف به پای میز مذاکره برویم و تعهدات مختلفی مانند FATF و مانند آنها را بپذیریم، به دست خودمان در برابر قوانین غربی گرفتار می شویم.

وی تصریح کرد: فرهنگ سازی مقوله ای گسترده و بلند مدت است. در صد سال قبل معمولا فرهنگ سازی به عهده حوزه های علمیه بود اما اکنون رسانه های مختلف مانند رادیو و تلویزیون و فضای مجازی فرهنگ سازی می کنند. آمریکا هم برای ترویج اسلام هراسی از طریق فیلم های هالیوودی اقدام می کند.

جابری تاکید کرد: بخش عمده ای از فرهنگ سازی به عهده وزارت ارشاد است و می بینیم در بدنه این وزارتخانه افرادی حضور داشتند که بعدها به خارج از کشور پناه بردند.

وی حوزه های علمیه را از جمله متولیان فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ سازی در مدارس انجام می شود اما امثال شهید فهمیده ها حذف شده اند. اگر آموزش و پرورش ما خصوصی شود، فرزندان انقلابی در کجا تربیت شوند؟ در سند ۲۰۳۰ که در نظام آموزش و پرورش تا حدودی اجرایی شد، فرزندان ما انقلابی و اسلامی تربیت نخواهند شد.

وی در پایان سخنانش گفت: اکنون متولیان فرهنگی بسیار گسترده شدند. صداوسیما به تنهایی دانشگاهی برای خود محسوب می شود اما چه میزان افراد متدین و معتقد در آن حضور دارند که آموزه های اسلامی را  ترویج کنند؟

انتهای پیام/

کد خبر : 78467
تاريخ ثبت خبر : 12 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:43
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)